Unconfigured Ad

Collapse

Definisjon av amatør vs proff i modellflyhobbyen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RogerFly
    • Jul 2007
    • 101

Definisjon av amatør vs proff i modellflyhobbyen?

Er det noen målestokk på når man er amatør eller proff i forhold til hvor mange fly man har bygget?
    Kom i en artig "diskusjon" om dette, der en mener at hvor god man er til å bygge fly avhenger av hvor mange fly man har montert. Vedkommede hevdet dette:

12 -13 fly: Nybegynner.
    120 - 130 fly: Såvidt begynt å få noe erfaring.
    1200 - 1300 fly: Da bør man kunne det meste.

Ut i fra dette vil i hvertfall jeg aldri ha sjangs til å bli noe særlig god... Og ikke har jeg så mye penger at jeg kan oppnå det heller:
    La oss ta en LAVT anslag (og ikke ta med kostnader til andre ting) og si at ett fly koster kr. 1000,-. 1300 fly vil da ha kostet 1 300 000. 1 MILLION 3 HUNDRE TUSEN KRONER!

Jeg trodde vel at erfaring med modellflybygging er som å kjøre å kjøre bil: Noen kan ha hatt drøssevis med biler i årevis, men burde vel egentlig aldri ha hatt førerkort, mens andre er født med "ratt mellom henda" (i stedet for med ski på beina, he, he) og mestrer bilkjøring fra "dag 1".

Hva mener dere?
    FlyRoger
    Spacewalker II
  • Brumm
    • Apr 2008
    • 1816

Hvis man skal se på definisjonen av proff vs amatør, er vel en proff en som lever av å fly.. Mens når man er amatør er det andre som lever av at vi flyr

Jeg sover forresten veldig godt om natta, da jeg vet at kræsjene mine holder liv i en middels stor kinesisk landsby
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• xilian
      Chief Executive Officer
      • Feb 2009
      • 6523

Dette er jo en sak man aldri kan bli enig om…
      Uansett hvordan du vrir og vender på det vil det
      alltid være individuelle synspunkter på hva erfaring er,
      eller vil du anse meg som en erfaren bygger som kan det
      meste om jeg har satt sammen 1500 fly som ikke virker?

Setter jeg sammen 10 fly som er 100% strøkne og flyr
      som en drøm bør jeg vel kunne regnes som erfaren?
      Allerede på første fly får man jo masse erfaringer.

Har man bygget 1200-1300 fly bør man etter mitt syn
      søke profesjonell hjelp
      Tom I. Arntsen

Comment

• Illusion
        • Jun 2008
        • 703

Som med alt annet er det timer bak stikkene som avgjør om du er amatør eller erfaren.. noen har som alltid talent og vil fortere bli erfaren flyver, men alle kan bli erfaren bare man øver nok.

Når det gjelder bygging av fly så burde alle etter min mening bygge ett eller flere fly fra scratch.. man får mye verdifull erfaring fra dette.. men i disse RTF tider så er det ikke noe man hverken kan forvente eller forlange. Alt av teori kan man lese seg opp på og ikke minst erfare selv bak stikkene

Det er nå mine 5 øre...

Comment

• Hansi79
          • Feb 2007
          • 587

[QUOTE=RogerFly;250058]Er det noen målestokk på når man er amatør eller proff i forhold til hvor mange fly man har bygget?
          Kom i en artig "diskusjon" om dette, der en mener at hvor god man er til å bygge fly avhenger av hvor mange fly man har montert. Vedkommede hevdet dette:

1200-1300 fly????? Da bør du kunne det meste. Bortsatt fra å FLY da hehe
          Last edited by Hansi79; 08-09-10, 10:10.
          I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

Comment

• nomore
            • May 2006
            • 517

Eg synes en slik klassifisering blir unødvendig komplisert, og ikke minst kostbar

Skille på amatør vs proff vil eg påstå går på hvorvidt man deltar på konkurranser på høyere nivå. I tillegg har du også de som tjener penger på flyvingen, og i mangel på bedre ord vil vel disse også havne under proff. For oss andre vil eg påstå at det er vanskelig å legge noen inn under en bestemt kategori. En person kan ha enormt mange timer bak stikkene, men aldri bygget et fly hele sitt liv. En annen igjen kan ha brukt hundrevis av timer bare i år på å bygge den perfekte modellen fra tegninger kjøpt i utlandet, men samtidig ha færre timer bak stikkene. Hvordan kan man da si at 1300 selvbygde fly gjør en til proff?

Eg håper samtidig at antallene som er brukt er satt på spissen, og ikke et faktisk antall som slavisk skal brukes som skille. Det vil i så tilfelle utelukke flere av oss fra å bli proff, som om hobbyen ikke kan være dyr nok i fra før

Og hva er formålet med kategoriseringen? Om det er for å ha flest, størst, raskest, dyrest osv så foreslår eg at de som vil det får være med på den type ting om de vil det. La oss andre slippe den type statusjag. Om det derimot er satt i sammenheng med SU og et evnt nytt sikkerhetsreglement så vil eg påstå at det er uinteressant for sertifiseringen sin del hvor mange fly en har bygget. Man kan fint ha bygget 100 fly(og kræsjet hver og en av dem) uten å i det hele tatt kunne fly. Det viktigste blir å vise at man kan det.
            Thorbjørn Kirkeleit
            Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• Ofly61
              • Apr 2008
              • 785

Originally posted by Hansi79
              Er det noen målestokk på når man er amatør eller proff i forhold til hvor mange fly man har bygget?

1200-1300 fly????? Da bør du kunne det meste. Bortsatt fra å FLY da hehe
              Virkelig erfarne modellflygere flyr og byggere egen konstruerte fly.
              Eksempel http://www.tonynijhuisdesigns.co.uk

Å bygge etter andres tegninger eller byggesett gir selvsagt erfaring men det er "lett"
              sammenlignet med å tegne og bygge opp fra grunnen av. Jeg putler litt med det selv
              men jeg vil ikke kalle meg erfaren hverken som modell flyger eller konstruktør ...

Antar at du ønsker å bli erfaren så jeg vil anbefale å prøve det men start enkelt
              og billig. 4 motors jetfly anbefales ikke ...

Å test fly noe som du har mekket sammen totalt etter eget hode gir virkelig et kick,
              selv om det er veldig enkle greier.

Odd H.

Comment

• lacappuchino
                • Oct 2007
                • 1342

Jeg kjenner en som har vært igjennom over 100 fly, men jeg vil ikke kalle han erfaren akkurat. Flya har en gjennomsnitts-levetid på ca 1 minutt.

Derimot, så fort du begynner å få økonomiske goder av det du driver med, fordi du har noen egenskaper som ikke alle har. Da kan du i mine øyne kalle deg proff.

Men så har du også de som aldri tjener ei krone, men som bygger og flyr som en proff
                Honeybee CP 2

Comment

• spitmk16
                  • Oct 2005
                  • 1367

Hans tolkning av antall fly som skal til, syns jeg er rimelig håpløs. Er rimelig sikker på at mitt 10 fly, er sykt bedre enn en som har bygget 1300 fly på egen hånd. Vel og merke at jeg mottar tips fra erfarene modellbyggere, er interesert å lære mye, høre på erfarene osv.

Skal man være 100% autodidakt, antar jeg det kreves 1000 fly, men hører man på erfarne, så kreves langt mindre.
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• RogerFly
                    • Jul 2007
                    • 101

Takk for svar!
                    Da har jeg fått bekreftet at jeg ikke er "gal", he, he!
                    Saken er nemlig den at jeg nettopp har kjøpt mitt første elektriske fly, og da jeg klaget til leverandøren over at det var usedvanlig mange feil, fikk jeg en ganske frekk mail tilbake at jeg tydeligvis måtte være rimelig uerfaren, og derfor ikke burde ha kjøpt dette flyet...
                    "Problemet" hans er imidlertid at det ikke står noen "advarsel" om dette i beskrivelsen av flyet! Når jeg da sier at jeg har 12-13 fly spør han ikke om det er totalen (har sikkert krasjet like mange, men nå er flytida vesentlig lenger enn limetida! ) Ut i fra 12-13 fly mener han altså at jeg ikke har nok erfaring, og kommer da med det beskrevne antall!
                    Jeg mener ihvertfall at et fly (kinesisk EPO) som selges som ARTF til nesten 3000 kr. (inkl. billig plastradio) ihvertfall burde ha gjenger på alle støtstengene... Her varierte det med alt fra delvis ok gjenger til noe som med velvilje kunne oppfattes som gjenger! Rorhorn sklei rett av stanga...
                    Dette var bare en av mange feil. En ting er i hvertfall sikkert. Han har mista en kunde! Hvorvidt jeg er en god kunde har jeg ikke noe målestokk på, men denne gangen kjøpte jeg da 4 fly, hvorav 3 i 1,80 størrelse, og hadde jo tenkt å fylle disse med elektronikk og motorer også da! Keep on rockin!!!
                    FlyRoger
                    Spacewalker II

Comment

• Trulsen
                      • Aug 2006
                      • 3411

Hadde vært fint for oss om du sa hvilket fly dette var, så vi ikke går i samme fella..

Comment

• Ruduz
                        • Jul 2005
                        • 847

"Definisjon av amatør vs proff i modellflyhobbyen?"

Saken er vel egentlig ganske enkel.
                        Da jeg var i Gardens drilltropp i 2005, var vi verdens beste på akkurat det vi gjorde. Soldater fra f.eks US marines (som er proffe) tror ikke på at nordmenn i drilltroppen er førstegangstjenestemenn, men at vi lever av dette og er proffe.
                        Men sannheten er det, vi var amatører, mens US Marines var proffe. Forskjellen er at de ikke er i førstegangstjeneste, men driver med dette, lever av det og tjener penger på det. Dermed havner man her under kategorien "proff" som det tidligere her er nevnt.

Det samme bør gjelde for ModdÆLlfly

Og selv om US Marines var proffe, var nok vi oppe i en helt annen klasse enn det de presterte med (ikke for å skryte, men for å forklare at en amatør i noen tilfeller kan være mye bedre enn proffe).

Selv anser jeg meg som en amatør som har MYE å lære av amatører, erfarne og proffe
                        All you need is love

Comment

• andersh
                          • Apr 2003
                          • 1734

Erfaren modellflyver, eller erfaren modellbygger?

Jeg har aldri bygget noe fra scratch, ei heller fra flisesett, men jeg klarer meg greit i lufta likevel. Mer enn 1 gang har jeg hjulpet utrolig dyktige modellbyggere å få flya sine i lufta fordi de ikke flyr selv. De bygger strøkte kjærrer som er tett opp til 100% skalalike, men siden de ikke flyr selv må de har hjelp til det.

Jeg tror hele diskusjonen deres er noe absurd... for å si det forsiktig...

Du får ta med deg han kameraten din neste gang det er NM, eller EM/VM for den saks skyld, så kan han få lov å gå rundt med deg å ta alle pilotene i hånden og kalle de AMATØRER.
                          Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Jostein
                            • Jan 2008
                            • 1161

Hvilken forhandler er det snakk om? Eller kjøpte du privat?
                            Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• Krazy-K
                              • Jul 2006
                              • 339

Originally posted by Trulsen
                              Hadde vært fint for oss om du sa hvilket fly dette var, så vi ikke går i samme fella..
                              Det er vel mer vesentlig hvilken leverandør vi bør advares mot?
                              Dårlige gjenger er sikkert enklere å forholde seg til enn serviceinnstillingen til denne leverandøren...
                              Kenneth Davidsen

Comment

Working...