Unconfigured Ad

Collapse

Hvilke metode for å balansere 2 motors fly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Hvilke metode for å balansere 2 motors fly?

Jeg tenker her på å få motorene til å trekke nogenlunde likt. Jeg har Spektrum DX7 stikke.

I og med at jeg handler kina motorer til dette flyet (fordi jeg er mest interesert i heli, og dette skal være rent kosefly), så regner jeg med at de to motorene ikke drar helt likt. Marerittet blir hvis venstre er sterkest ved 40% og høyre er sterkest ved 100%.

Jeg vil gjøre dette på bakken og ikke i lufta, da jeg vet at en i klubben hadde krasj med sin 2 motors, pga forsjellig kraft i hver motor.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • spewster
    MFN Skribent
    • Aug 2007
    • 1134

Hei,

Om du har en tachometer burde det gå veldig greit, da er det bare å måle hastigheten på propellen på feks 25% - 50% - 75% og 100%.
    Har du ikke selv er det sikkert noen i klubben som har.
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by spewster
      Hei,

Om du har en tachometer burde det gå veldig greit, da er det bare å måle hastigheten på propellen på feks 25% - 50% - 75% og 100%.
      Har du ikke selv er det sikkert noen i klubben som har.
      Takk for svar. Hvor mange prosent forsjell er akseptabelt? Regner med at to motorer ikke er nøyaktig like.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Bomberguy
        • Jun 2006
        • 746

Bruk ørene, absolutt det beste og billigste instrumentet til slik bruk. Når motorene er i usynk blir det en slik wowowowow lyd, jo nærmere du er synk jo lengre blir woooooooowwwooooooowwwwww lyden. Helt like turtall er ikke nødvendig. Er det elektro eller glow?

Comment

• spewster
          MFN Skribent
          • Aug 2007
          • 1134

Originally posted by spitmk16
          Takk for svar. Hvor mange prosent forsjell er akseptabelt? Regner med at to motorer ikke er nøyaktig like.
          Det vet jeg faktisk ikke, jeg så bare noen som gjorde dette på stripa en gang
          Regner med det er noen andre her inne som har litt mer erfaring på det som ser dette snart.
          Stian Håvak (82)
          Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Kyrre
            • Feb 2009
            • 2322

Kan man ikke bruke et wattmeter og måle effekten på hver motor? Jeg gjorde det på et fly jeg har bygd (men ikke fløyet) og begge motorene dro ganske nøyaktig 350 W hver som jeg tolker som at de går ganske likt. Og de er billige Tower Pro motorer fra HK, så det er nevnt.

Comment

• Eureka
              Forhandler
              • Aug 2002
              • 764

Bare få motorene til å gå sånn noenlunde likt.
              Dette er ikke kritisk, hverken på full fart eller på tomgang.

Det er mye viktigere at begge motorene går stødig, og ikke på en måte som kan få en av de til å stoppe.

Kjell Aa

Comment

• per.oines
                • Aug 2009
                • 296

Dersom det er elektro motorer så, gjorde jeg følgende etter tips fra andre. Justerte range på en og en regulator, etter det starta de så fint, og jevt turtall hele veien. Sjekk linken under Throttle Range Setting
                -63.
                Graupner MC
                JR
                Multiplex
                Turnigy.
                Fly, alt for mange.

Comment

• Kyrre
                  • Feb 2009
                  • 2322

Siden vi er igang, er det noen spm har noen formening om det lønner seg å bruke et batteri pr motor, eller går det greit med et stort som forsyner begge?

Comment

• spitmk16
                    • Oct 2005
                    • 1367

Originally posted by Jamie
                    Bruk ørene, absolutt det beste og billigste instrumentet til slik bruk. Når motorene er i usynk blir det en slik wowowowow lyd, jo nærmere du er synk jo lengre blir woooooooowwwooooooowwwwww lyden. Helt like turtall er ikke nødvendig. Er det elektro eller glow?
                    Elektro. (Trallalala, 10 tegn)

Comment

Working...