Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valgets kval, batterier til fly og heli sammen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valgets kval, batterier til fly og heli sammen.

    Helien bruker 3s 2200 mah. På fly nr 1, så vil jeg bruke 6s 2200 mah. Fly nr 2 vil jeg bruke 2x6s 2200 mah.

    Jeg ser at det går ann å bruke 1 batteri på helien, 2 på fly nr 1 og 4 på siste fly.

    Men er dette en god praktisk løsning?

    Viss jeg skal fly endag, så krever det rimelig mange batterier, og tilsvarende kontroll på at batteriene blir omtrent brukt like mye. Videre blir ladingen ett rimelig pes, som jeg ser det. 2x6s så blir det 2 forsjellige motorer og dermed blir de ikke sammenkoblet.

    Håper noen har prøvd dette i praksis.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Som et tips så sjekk batterienes kapasitet med tanke på C-rating til de forskjellige oppsettene.
    Så lenge batteriene er tilpasset oppgaven er det ingenting i veien for å gjøre som du sier.
    Jeg gjør det selv ved at jeg bruker samme batteriene i en T-rex 450 (3S) og PA Extra MX (6S).

    For å holde en hviss kontroll på antall ladinger osv så setter jeg en strek med tusj for hver lading.
    Da kobler jeg sammen batterier med mest likt antall ladinger i 6S oppsettet.
    Om du paralellkobler de under lading blir de alle like med tanke på balansering osv.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Vennlig råd

      Det er selvsagt teoretisk mulig.
      Men tviler på at du får det til i praksis med velykket resultat.
      For da må alle batteriene matches.
      Og det får du ikke kjøpt noen steder, sånn uten videre.

      Du kan kanskje løse det på to måter.
      Enten møte personlig opp på en butikk som har mange batterier av denne størrelsen, og selv plukke ut matchede batterier.
      Eller du kan få en nettbutikk til å matche de for deg.
      Matching har ingenting med balansering å gjøre.

      Men dette kan bli en kortvarig løsning.
      Ryker et av batteriene, så vil du nok slite litt med å få erstattet det ene med et som matcher de tre andre.

      To batterier går oftes greit uten matching.
      Og det avhenger også om hvor mye du belaster batteriene om de skades eller ikke, hvis ikke de er matchet godt nok.

      Bruker man i tillegg batterier fra forskjellige produsenter, så er heller ikke C verdien å stole på.
      Et 25C batteri fra en produsent kan tåle mye mer enn et 40C batteri fra en annen produsent.
      At seriøse produsenter mener at alt over 30C bare er bløff, er en annen sak.
      Men eksempelet viser kanskje at de har rett i sin påstand....?

      Helge Jan Tandstad
      Tester akkurat nå batterier i Asia

      TS.Com teamet
      Last edited by ThrottleStore.Com; 24-11-10, 14:01. Reason: Upresis

      Comment


      • #4
        Originally posted by spitmk16 View Post
        Helien bruker 3s 2200 mah. På fly nr 1, så vil jeg bruke 6s 2200 mah. Fly nr 2 vil jeg bruke 2x6s 2200 mah........
        Ingen problemer - bruker selv tilsvarende løsninger i parallell og serie om hverandre hvor jeg kjøper billige 2200 mA /35C batterier fra HK.

        Fordeler:
        • Standardisering
        • Fleksibelt
        • Billig (HK har hatt noen kampanjer på 2200mA 35C til gi-bort pris)
        • Ryker en celle så kaster du bare 3 av cellene og dermed slipper du billig fra et defekt batteri


        Ulemper:
        • Masse kabel
        • Høyere vekt
        • Mer volum


        Batteri matching - glem det
        Hvis det er noen som tror at billig LiPo'ene som selges her i landet eller importeres fra Kina har matchende celler så er de helt på jordet.
        Du finner batterier med så kalt matchede celler i topp rangen fra noen av batteri produsentene, utenom dette så spesifiserer produsenten at cellene skal ligge innenfor en hvis avvik fra "normalen", denne "normalen" er igjen delt opp i flere kvalitets klasser - sjekk produkt-info fra f.eks Enerland.

        Kjøper du 10 lipoer å måler dem så ligger de innenfor noen prosent avvik som ikke spiller noen som helst rolle.
        Det som kan være en utfordring er at den generelle kvaliteten på billigbatteriene er ymse så du kan risikere at en celle bare dør - men har du da 2 3celle pakker så slipper du billig fra det siden du bare bytter 3 av cellene..

        Min anbefaling - hvis du greier å holde tunga rett i lednings mylderet - er løp å kjøp.
        Last edited by Quadrocopter; 24-11-10, 14:24.

        Comment


        • #5
          Jeg kommer til å sørge for at jeg har x antall like batterier. Jeg ser også at helien krever mere strøm enn hva fly gjør, og dette fører igjen til noen problemer.

          Jeg er sykt i tvil om riktig løsning.

          Pengemessig blir det omtrent det samme.

          De to 6s batteriene blir ikke sammenkoblet i flyet som krever to batterier.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #6
            Enig med Q. Glem det med matching.
            Den kommentaren under om matching ville i praksis bety at 10S og 12S oppsett på fly og helikopter, (slik veldig mange gjør nå i dag), ikke er praktisk mulig.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Skal ikke starte noen ny OT diskusjon her.
              Men testet på mandag batterier fra såkallt "top range" 40C 5000mah USA brand på 700 3D flybarless heli.

              "Top brand" 40C blåste seg opp, mens no name seriøs kinaprodusent (som gir innsyn i produksjonen) 25C4000mah knapt nok ble varm.

              Kluet med gode batterier eller ikke avhenger av hvilke materialer som brukes i produksjonen.
              Dette er nesten umulig å vite for den gjengse bruker.

              En liten pekepinn kan være at "dårlige" batterier normalt ikke tåler mer enn 4-6 måneder lagring.
              Mens kvalitetsbatterier tåler ofte opp til 18 mnd lagring.
              Mener her hele tiden LiPo batterier.

              Ang matching så påpekes det at to batterier oftes går uten matching, mens fire stk er en mye større utfordring, særlig ved stort strømtrekk.

              Helge Jan Tandstad

              TS.Com teamet
              Last edited by ThrottleStore.Com; 24-11-10, 14:43.

              Comment


              • #8
                Glemte et punkt under fordeler

                Når du synes at 6celle pakka er for slapp så har du to 3celle batterier som du kan leke deg med i mindre viktige "park" modeller i motsetting til 6celle pakka som hadde havnet på et recycling mottak.
                Last edited by Quadrocopter; 24-11-10, 15:33.

                Comment


                • #9
                  Jeg ville muligens latt helikopteret og fly nr 1 dele samme pakker, siden det er ganske enkelt. Men til fly nr 2 som det virker som bruker 12s (eller 6s med 2 i paralell?) hadde jeg latt få ha sine egne pakker.

                  Jeg hadde ikke orket ledningskaoset på den siste doningen.
                  Honeybee CP 2

                  Comment


                  • #10
                    Hvis jeg ikke har misforstått, benytter fly 2 ikke 12S, men to pakker på 6S separat. En til hver ESC/motor. Så det er i praksis aldri mer enn to pakker koblet sammen i serie.
                    Ørjan Pettersen
                    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                    Comment


                    • #11
                      2x6s så blir det 2 forsjellige motorer og dermed blir de ikke sammenkoblet.
                      Akkurat, da blir det mindre styr. Da ser jeg ikke at det ikke skulle gå fint med den ideen hans. Hvis han i tillegg prøver å følge med på antall cycles hver pakke har, så burde det fungere veldig fint.
                      Honeybee CP 2

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by lacappuchino View Post
                        Akkurat, da blir det mindre styr. Da ser jeg ikke at det ikke skulle gå fint med den ideen hans. Hvis han i tillegg prøver å følge med på antall cycles hver pakke har, så burde det fungere veldig fint.
                        Riktig, jeg skal koble 2 separate 6s batterier til hver sin motor. Det blir ikke 12 s eller dobling av kapasitet eller noe.

                        Problemet jeg kan se, er at jeg vil få litt ujevne batterier da ett heli "ødelegger" mere batterier enn fly, og dermed kna havne opp med sykt forsjellige batterier som blir vanskelig å matche sammen fornuftig. Det jeg driver mest er heli. Fly er for meg ren avkobling.
                        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                        Comment


                        • #13
                          Det er vel bare å passe på å rullere pakkene i heliet slik at de blir brukt noenlunde likt. Kan være lurt å innimellom sjekke spenningen på hver pakke etter at de er brukt i serie for å se at forskjellen ikke er blitt for stor. Litt arbeid kanskje, men du slipper å invistere i egne 6S pakker som kanskje dør av kjedsomhet om du flyr sjeldent.
                          Fred Larssen

                          Comment

                          Working...
                          X