Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hengsling av ror på EPP, Depron, osv. modeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hengsling av ror på EPP, Depron, osv. modeller

    Bruk av UHU Por istedet for tape:

    Sjøl har jeg/vi kutta ut ror for utslag som vanlig, (prøver ikke kutte helt gjennom materialet sjøl) legger et tynt lag uhu por jevnt på der man ellers ville brukt tape, spes på sida med skråkutt, la tørke til limet er ferdigherda.
    Limet sitter bedre enn all tape i verden og flekser like lett.

    Samme metoden gjelder forresten med helt vanlig tekstil-lim på EPP; det har vi vært flere som har brukt på EPP-kjærrer og ror -sitter/flexer som f det óg, men etter å ha brukt UHU Por holder jeg en knapp på det istedet. Men det funker og tørker på få minutter, så fra nå av er tekstil-lim til felt-fix av ror for min del

    Kan kutte rora helt av oxo, men da må rora festes til vingen mens limet biter, så evt smøre et tynt lag uhu por over etterpå og la dette herde ut for xtra styrke.

    Sitter med et eksemplar EPP-ving i fanget fra ei Robbe kastedingle, som jeg under massiv kjedsomhet i sommer begynte kutte ut ror på. Kom på Q's trix på hytta på HH og testa uhu por-metoden fra scratch.
    Dårlige bilder, men de viser rora flekser max begge veier og går alt av tape-hengsler en høy gang når det gjelder styrke og holdbarhet. For ikke å snakke om arbeidstid.
    Click image for larger version

Name:	PIC_1351 (Small).JPG
Views:	1
Size:	42.6 KB
ID:	628111Click image for larger version

Name:	PIC_1352 (Small).JPG
Views:	1
Size:	51.6 KB
ID:	628112
    Last edited by hangman; 07-12-10, 19:39.
    Jo Skavhaug

    ..sånn ca..

  • #2
    Høres ut som et godt tips som må prøves.
    Et tynt lag i kilen, skal sette sammen en Blade Epp modell fra freeair(rcpro) og kan vell bruke uhu por på hele flyet da. Sto 5 min epoxy eller CA lim i bruksanvisningen.

    Andreas
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment


    • #3
      hvis du har store rorflater som belastes hardt vil jeg anbefale og legge et lag på begge sider av roret.
      Først på oversiden (den flate siden) - når denne har "tørket" (etter en døgn) gjør du det samme på andre siden i gropa.
      Her legger du en stripe i midten - når vingen ligger flatt drar du denne stripa utover med pekefinger eller noe annet egnet utstyr (du kan også åpne gropa litt for å kommer bedre til for å stryke limet utover)

      Husk å la limet "tørke" et døgn før du belaster roret

      Om du kan bruke UHU-por på hele flyet er avhengig av hvilke materialer som skal limes.
      Er det EPP flater som kan trykkes mot hverandre så funker por utmerket, men er de flater som skal skyves inn i hverandre for å limes i etterkant bør du se på andre typer lim.
      Last edited by Quadrocopter; 07-12-10, 13:44.

      Comment


      • #4
        Hva med smeltelim?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Trulsen View Post
          Hva med smeltelim?

          Ser jo ut som det funker oxo, gitt
          Jo Skavhaug

          ..sånn ca..

          Comment

          Working...
          X