Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gamle sannheter eller myter idag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gamle sannheter eller myter idag?

    I "gamle" dager når man kun hadde Nimh og Nicd batterier, og børstemotorer, så var det viktig at elektroflyene var lettest mulig, ellers ville de helt enkelt være umulig å fly (evnt svært vanskelig).

    Idag så er el motorene mye kraftigere enn tilsvarende fuel og bensinmotorer (vekt), og man bruker lipo.

    Feks så hadde jeg en Cessna 182, der jeg brukte el motor, og ikke high end. Den hadde "uendelig" vertikal. Mens viss man brukte fuel motor til samme flyet, så hadde man det ikke i det hele tatt.

    Spørsmålet mitt er da om myten "El fly må være lettest mulig" er i dag avlegs?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Nei, nå er det mulig å få "skalafart" på doningen også, samtidig som man har flytid.
    Noe jeg er litt opptatt av, det må ikke fly for fort

    Andreas
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment


    • #3
      vekten du vill ha på flyet kommer jo ann på om du villfly skala eller acro. Men at vekten ikke er så kritisk på elektro i dag er nokk riktig, men en cessna er jo ikke ment å gå uendlig vertikalt . Jeg flyr for det meste med fuel selv, men jeg har et par el. hellier, men foretrekker fuel eller bensin på fly for at jeg liker den delen av hobbyen også.

      Comment


      • #4
        La inn innlegget om myten, og ikke om det er skalariktig eller ikke. Jeg for min del gir blanke om flyet er skalariktig eller ikke. Jeg syns det er en trygghet at det kan flys rett opp, uansett modell.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          For meg er målet så lett som mulig, og som du sier blir det god sikkerhetsmargin på kreftene(Gi gass kan redde flyet fra totalhavari)
          Man kan fylle flyet med flere ting som kamera, flere funksjoner o.s.v
          Så det er en positiv effekt

          Andreas
          Mvh Andreas
          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
          PCM.at mye glede i litt carbon
          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

          Comment


          • #6
            Originally posted by spitmk16 View Post
            La inn innlegget om myten, og ikke om det er skalariktig eller ikke. Jeg for min del gir blanke om flyet er skalariktig eller ikke. Jeg syns det er en trygghet at det kan flys rett opp, uansett modell.
            Det var da voldsomt.
            Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by spitmk16 View Post
              La inn innlegget om myten, og ikke om det er skalariktig eller ikke. Jeg for min del gir blanke om flyet er skalariktig eller ikke. Jeg syns det er en trygghet at det kan flys rett opp, uansett modell.
              Trekk inn piggene, det var ikke ment som noe skala vs. acro eller fuel vs. elekro

              Comment


              • #8
                Originally posted by spitmk16 View Post
                Spørsmålet mitt er da om myten "El fly må være lettest mulig" er i dag avlegs?
                Ja, det er den. Flyet behøver ikke være lettest mulig, da elektro effektmessig ikke står tilbake for glow/fuel i det hele tatt.
                Geir


                3D plane - 1D brain

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ludvik 79 View Post
                  Trekk inn piggene, det var ikke ment som noe skala vs. acro eller fuel vs. elekro
                  Jeg la inn innlegget for at de skulle handle om gamle myter, og ikke evige diskusjoner om hva er best av ditt og datt.
                  Var kanskje litt krass i mitt innlegg , og jeg beklager det, viss noen følte det.

                  Dessverre så sporer opprinnelig innlegg av totalt på dette forumet....hehe
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                  Comment


                  • #10
                    Ja og nei.

                    Elektro har nå mer kraft i forrhold til vekt en hva dinosaur-brennerne har, men fremdels mindre flytid i forrhold til vekt.

                    Man har derfor flyet, les: alt unntat motor/batteri, så lett som mulig slik at man kan ha med mer energi i form av batterier og ende opp så samme vekt og få mest mulig flytid.

                    Altså, vekt uten motor og batterier bør være lavere enn på et fuel fly for flytiden sin del.

                    Comment


                    • #11
                      der er jo en del modeller som trenger en del ekstra vekt i nesen, så da kan det jo være greiere å bruke større batterier og/eller motor i stedet for bly

                      Comment


                      • #12
                        Det er vell ikke noe som er rett og galt, det er kun spørsmål om hvilken side man står på. For meg må folk svare hva de vil, jeg er ikke hårsår(fortsetter utviklingen har jeg ingen igjen

                        Enig med Sniper også! I dag vil en elektromotor gi mer en en tilsvarende fuelmotor. Bygde om en gml model fra 80-tallet der det satt en 30size Irvine motor til elektro for 3 år siden.(Westerly fra Svenson?) Take off vekt på modelen ble lik, flytid er jeg ikke sikker på om ble forandret, men jeg fikk mye høyere effekt ut. Den klatret plutselig mye bedre og fløy lenge på et 4250mAh batt.
                        ( Kaptein Krok har du testet det, jeg lurer bare. kunne vært moro om noen prøvde)
                        Spitmk16 har du noen data på ditt fly, med flytider, elektro v.s.Fuel?

                        Så tenker jeg i de baner er svaret JA

                        Andreas
                        Attached Files
                        Last edited by Sundtair; 08-12-10, 16:54. Reason: bilde
                        Mvh Andreas
                        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                        PCM.at mye glede i litt carbon
                        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har kun elektro, og ingen erfaring med noe annet.

                          Mine kommentarer var vel mest for bensin vs elektro, siden jeg ikke annser glow som en konkurent i det helteatt...
                          Last edited by Kaptein Kok; 08-12-10, 14:37.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by ludvik 79 View Post
                            der er jo en del modeller som trenger en del ekstra vekt i nesen, så da kan det jo være greiere å bruke større batterier og/eller motor i stedet for bly
                            Ja, men det spiser seg selv litt i halen siden man øker totalvekten over hva den behøver å være. Bedre flytte ting fremover så mye som mulig inkludert pull.pull på sede/høyde ror.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Kaptein Kok View Post
                              Jeg har kun elektro, og ingen erfaring med noe annet.

                              Mine kommentarer var vel mest for bensin vs elektro, siden jeg ikke annser glow som en konkurent i det heltatt...
                              ikke glow vs, elektro da Jeg synes glow/bensin motorene er en hyglig del av hobbyen, men jeg forstår folk som vill ha mest mulig effekt utav modellen uten noe styr og søl.

                              Comment

                              Working...
                              X