I "gamle" dager når man kun hadde Nimh og Nicd batterier, og børstemotorer, så var det viktig at elektroflyene var lettest mulig, ellers ville de helt enkelt være umulig å fly (evnt svært vanskelig).
Idag så er el motorene mye kraftigere enn tilsvarende fuel og bensinmotorer (vekt), og man bruker lipo.
Feks så hadde jeg en Cessna 182, der jeg brukte el motor, og ikke high end. Den hadde "uendelig" vertikal. Mens viss man brukte fuel motor til samme flyet, så hadde man det ikke i det hele tatt.
Spørsmålet mitt er da om myten "El fly må være lettest mulig" er i dag avlegs?
Idag så er el motorene mye kraftigere enn tilsvarende fuel og bensinmotorer (vekt), og man bruker lipo.
Feks så hadde jeg en Cessna 182, der jeg brukte el motor, og ikke high end. Den hadde "uendelig" vertikal. Mens viss man brukte fuel motor til samme flyet, så hadde man det ikke i det hele tatt.
Spørsmålet mitt er da om myten "El fly må være lettest mulig" er i dag avlegs?
Comment