Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lysdiode og motstand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lysdiode og motstand

    Kjapt spm, hvordan regulerer eg enklest strømmen ned fra 5 til 3volt?
    Har noen lysdioder som får strøm mottakeren.
    Børge G Hansen

    Futaba 10C 2.4FASST
    Optic6
    C17E
    Dassler
    T-Rex
    T-Rex 600 N Pro
    U-CAN-DO 46
    Cessna Cardinal
    Cessna 182 skyline
    cap 232 27% alitalia
    edge 540 vince

  • #2
    Du setter inn en motstand i serie med LED'en.

    Motstands verdien er avhenging av hvilken LED du har og størrelsen på strømmen (If) og spenningen (Vf). Disse parameterne kan variere men normalt ligger disse på en ca 20 mA (0.020 A) og 2.1 - 3V

    Normalt så har en LED 2-3V spenning over seg og den trekker ca 20mA

    Kobler du en LED til 5V og spenningen (Vf_d) over denne er 3 volt så skal motstanden være på:
    Spenning over motstand = 5V - 3V = 2V
    Motstandsverdi (R = V / A) = 2 / 0.020 = 100 ohm.

    Du kan sette flere LED i serie men du må da passe på at den totale "batteri" spenningen er høyere enn summen av alle spenningsfallene over diodene (Vf_tot = Vf_d1 + Vf_d2 + Vf_dn)

    Har du f.eks 2 dioder som har en spenningsfall (Vf) på 2.5V hver så slipper du motstand.

    Pass også på at du får en motstand som tåler effekten av "alle" diodene W = Vr (spenning over motstand) spenning * (strøm gjennom motstand) If hvor If er i amper.
    Setter du LED'ene i parallell med en motstand så blir If= If_d1 + If_d2 + If_dn....


    Her er en link som hjelper deg på vei
    Last edited by Quadrocopter; 04-01-11, 11:09.

    Comment


    • #3
      Mange takk. Men hva skjer hvis man kopler for mange volt til?
      Har en lysdiode kjøpt hos clas o, tror den er på 2,3 v og med et 4,8 ble det et mere oransj enn rødt lys.
      Koplet den også til et 11,1 v og da ble det rødt!
      Kan man ohme en lysdiode og evt hva forteller resultatet?
      Tingen er at eg kjøpte på throttlestore en cessna epo i julegave til sønnen min, hvor det er ledlys/diode, 2 blanke forover som lyser konstant, 1 på haleroret blinkende rødt, 2 på høyre vinge blinkende grønn og 2 blinkende røde på venstre vinge.
      Alt fungerer bra helt til venstre vinge koples til, da slutter de forover og høyre vinge å virke, mens den røde bak og de i venstre vinge funker. Kopler eg bort den ene røde i vingen, blir de forover og de grønne veldig mye svakere.Tror alle er koplet parallellt, og det er en motstand helt ved mottakeren.

      Tips?
      Børge G Hansen

      Futaba 10C 2.4FASST
      Optic6
      C17E
      Dassler
      T-Rex
      T-Rex 600 N Pro
      U-CAN-DO 46
      Cessna Cardinal
      Cessna 182 skyline
      cap 232 27% alitalia
      edge 540 vince

      Comment


      • #4
        Originally posted by BARDUBOY View Post
        Mange takk. Men hva skjer hvis man kopler for mange volt til?
        Alt etter hvor høy spenningen er så vil den lyse kraftigere helt til det blir mørkt for alltid......

        Har en lysdiode kjøpt hos clas o, tror den er på 2,3 v og med et 4,8 ble det et mere oransj enn rødt lys.
        Koplet den også til et 11,1 v og da ble det rødt!
        Høres litt merkelig ut men husk at det finnes lydioder ute i markedet som har innebygget motstand slik at de kan kobles direkte til f.eks 12V. Kan hende at du har fått tak i en slik.

        Kan man ohme en lysdiode og evt hva forteller resultatet?
        Ja, det gir omtrent samme utslag som å måle en vanlig diode - noen hunde ohm i lederettingen og "uendelig" motstand i sperre retningen.

        Tingen er at eg kjøpte på throttlestore en cessna epo i julegave til sønnen min, hvor det er ledlys/diode, 2 blanke forover som lyser konstant, 1 på haleroret blinkende rødt, 2 på høyre vinge blinkende grønn og 2 blinkende røde på venstre vinge.
        Alt fungerer bra helt til venstre vinge koples til, da slutter de forover og høyre vinge å virke, mens den røde bak og de i venstre vinge funker. Kopler eg bort den ene røde i vingen, blir de forover og de grønne veldig mye svakere.Tror alle er koplet parallellt, og det er en motstand helt ved mottakeren.
        Høres ut som om det er noe feil - vanskelig å si hva som er feil så lenge man ikke har et ordentlig kobling skjema og om det om det sitter noe "elektronikk" som styrer LED'ene.

        Var modellen Dead On Arrival så hadde jeg bedt TS om å få en ny før jeg hadde giddet å bruke for mye penger / tid på andre ting.
        Last edited by Quadrocopter; 03-01-11, 23:36.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Pass også på at du får en motstand som tåler effekten av "alle" diodene W = Batteri spenning * ( Ifd1 + Ifd2 +Ifdnn...) hvor Ifdn er i amper!
          Hæ?
          Skal vel være W=(Vbatt-Vf1-Vf2-Vfn...)*If, altså spenninga over motstanden multiplisert med strømmen i kretsen.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Originally posted by flarssen View Post
            Hæ?
            Skal vel være W=(Vbatt-Vf1-Vf2-Vfn...)*If, altså spenninga over motstanden multiplisert med strømmen i kretsen.
            Selvfølgelig - du har så rett - skal slutte å skrive ting når jeg egentlig skulle ha sovet..... Rettet opp!
            Last edited by Quadrocopter; 04-01-11, 09:10.

            Comment


            • #7
              Originally posted by BARDUBOY View Post
              Tingen er at eg kjøpte på throttlestore en cessna epo i julegave til sønnen min, hvor det er ledlys/diode, 2 blanke forover som lyser konstant, 1 på haleroret blinkende rødt, 2 på høyre vinge blinkende grønn og 2 blinkende røde på venstre vinge.
              Alt fungerer bra helt til venstre vinge koples til, da slutter de forover og høyre vinge å virke, mens den røde bak og de i venstre vinge funker. Kopler eg bort den ene røde i vingen, blir de forover og de grønne veldig mye svakere.Tror alle er koplet parallellt, og det er en motstand helt ved mottakeren.

              Tips?
              Har en slik Cessna, mye rar kobling når det gjelder de diodene, pulsering av diodene som går ut i hele kretsen osv. Jeg loddet om min med MPX kontakter og la diodelyset på to egne kanaler fra mottakeren, da begynte alt å fungere som tiltenkt og meget bra. Til og med lyset foran lyste konstant uten å blinke....
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                Originally posted by Lars N View Post
                Har en slik Cessna, mye rar kobling når det gjelder de diodene, pulsering av diodene som går ut i hele kretsen osv. Jeg loddet om min med MPX kontakter og la diodelyset på to egne kanaler fra mottakeren, da begynte alt å fungere som tiltenkt og meget bra. Til og med lyset foran lyste konstant uten å blinke....
                Hørtes fornuftig ut, orker du å forklare nærmere hvordan/hvilke dioder du splittet satt sammen,serie eller parallell, motstand mellom mottaker eller ikke??
                Børge G Hansen

                Futaba 10C 2.4FASST
                Optic6
                C17E
                Dassler
                T-Rex
                T-Rex 600 N Pro
                U-CAN-DO 46
                Cessna Cardinal
                Cessna 182 skyline
                cap 232 27% alitalia
                edge 540 vince

                Comment


                • #9
                  Originally posted by BARDUBOY View Post
                  Hørtes fornuftig ut, orker du å forklare nærmere hvordan/hvilke dioder du splittet satt sammen,serie eller parallell, motstand mellom mottaker eller ikke??
                  Var ikke så store forandringen jeg fjorde egentlig. Jeg tok og fikk fikset noen brudd som lå rett ved diodene også lagde jeg nye kontakter fra vingen til kroppen. Om jeg ikke husker feil var alle lysene koblet sammen på samme kanal, jeg splittet disse på to kanaler slik at de som pulser var på egen og landingslysene foran gikk på en alene. Da blinket de ikke lenger. Kontaktene som fulgte med var også veldig av og på kontakt og ikke noe å skryte av. Fint fly når alt funker
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Lars N View Post
                    Var ikke så store forandringen jeg fjorde egentlig. Jeg tok og fikk fikset noen brudd som lå rett ved diodene også lagde jeg nye kontakter fra vingen til kroppen. Om jeg ikke husker feil var alle lysene koblet sammen på samme kanal, jeg splittet disse på to kanaler slik at de som pulser var på egen og landingslysene foran gikk på en alene. Da blinket de ikke lenger. Kontaktene som fulgte med var også veldig av og på kontakt og ikke noe å skryte av. Fint fly når alt funker
                    er det ikke bare lysene forover som ikke skal blinke??
                    brukte du noen motstand, seriekoplet du eller parallellkoplet du, har du 5 volt ut av mottaker??
                    Børge G Hansen

                    Futaba 10C 2.4FASST
                    Optic6
                    C17E
                    Dassler
                    T-Rex
                    T-Rex 600 N Pro
                    U-CAN-DO 46
                    Cessna Cardinal
                    Cessna 182 skyline
                    cap 232 27% alitalia
                    edge 540 vince

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by BARDUBOY View Post
                      er det ikke bare lysene forover som ikke skal blinke??
                      brukte du noen motstand, seriekoplet du eller parallellkoplet du, har du 5 volt ut av mottaker??
                      De står i paralell etter hva jeg kan huske, er 5 volt ut av mottakeren ja
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #12
                        Mulig denne hjelper ...

                        http://led.linear1.org/led.wiz
                        Last edited by skyhawk; 06-01-11, 09:17.

                        Comment

                        Working...
                        X