Unconfigured Ad

Collapse

Cessna 182 trekker mot venstre.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rolfis
    • Jun 2007
    • 26

Cessna 182 trekker mot venstre.

Har en Cessna 182 EPO 141 BL 2,4GHz RTF som er kjøpt hos trottlestore. Kjøpte den for et år siden, men den fikk av forskjellige årsaker sin jomfrutur først nå i jula.
    Problemet er at den svinger til venstre såpass kraftig at selv med max høyretrim på radio så må jeg dra stikka litt til høyre for å få flyet til å gå rett.
    Det jeg lurer på er hvilke justeringer på flyet som må gjøres for å få det til å fly nøytralt?
    Rolfis
    http://www.imfk.net
  • orjanp
    • Nov 2007
    • 726

Det mest nærliggende er vel å justere motoren slik at den trekker mer til høyre.
    Ørjan Pettersen
    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• larshkj
      • Nov 2005
      • 535

Det første du må gjøre er å finne årsaken til at den trekker mot venstre. Gjelder dette uansett om motor er på full gass eller tomgang, så må du gi modellen mer høyre sideror. Blir dette værre jo mer throttle du gir, er det motoren som må stilles mer til høyre.
      Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
      Jets of Norway
      Nittedal modellflyklubb

Comment

• Kyrre
        • Feb 2009
        • 2322

Hvilken stikke er det du må dra mot høyre? Sideror, eller balanseror? Siden du får flyet til å gå rett med stikka er det vel nærliggende å tro at du må fysisk justere det roret du bruker for å rette opp flyet, det er ikke all verdens av utslag man får med trimbryterne.

Comment

• Raptor
          • Sep 2003
          • 837

Legg merke til hvordan den oppfører seg. Dreier/ruller hele modellen til venstre så er det ikke sideroret som skal røres. Gjør du det så vil den som regel bare fly skjevt eller diagonalt som en sideslip. Juster motortrekket litt til høyre. En annen ting er at om motortrekket er skjevt så merker du det også på bakken når du gir på. En kan tvinge modellen hit og dit via trim men det er ikke bestandig riktig. Trim skal kun brukes for å justere rorenes nullpunkt/slakk (evt. skjev eller vridd vinge) eller om en modell er neselett eller nesetung.
          Mvh.
          Rolv Leirro

Comment

• Rolfis
            • Jun 2007
            • 26

Det er vel riktig å si at det roller mot venstre ja, og ikke svinger. Feilen ligger ikke i sideroret. Har som skrevet bare prøvd det 1 gang og erfaringsgrunnlaget er derfor heller lite. Vanskelig å si om rollrate er avhengig av motorpådraget. Får vel ta meg noen flere turer og sjekke.. Motor var montert på når jeg fikk flyet i posten, så jeg regnet med at sidetrekket på motor var riktig...?
            Rolfis
            http://www.imfk.net

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Er balanseror-servo(servoarmen) sentrert da?
              Kanskje servoarmen ikke står i riktig posisjon.

Comment

• Guest

#8 Unapproved
                Rolfis: Send meg en pm om du ikke finner ut av det så skal vi få det til.
                Last edited by -GAS-; 09-01-11, 00:39.

Comment

• -GAS-
                  • Jun 2007
                  • 1323

Nå har jeg ryddet og gjort om litt her. Videre innlegg som ikke kan bidra til en god tone blir slettet fortløpende.
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

Comment

• Free2fly
                    • May 2006
                    • 240

Ble post 8, 10 Borte.
                    Syntes det luktet noe der
                    Vidar

Div.

Comment

Working...