Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly i våt snø, og elektronikk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fly i våt snø, og elektronikk.

    Tenkte jeg skulle ta en tur ned på jordet i dag. Jordene er dekket av tung våt snø. Hvordan går det med elektronikken da? Tenker på at snøen trenger inn i luftingen rundt motoren og i luken over servoer mottager på Radian.
    Er det horribelt med buklanding i snøen, eller tåler flyet snøen. Er litt skeptisk til å fylle modellen med snø.
    Regulatoren liker ikke snø, det vet jeg. Er det noen som har tips til sikker landing i dyp snø? Eller kanskje best å fly med et mer innelukket fly. Radian har luftehull over alt, til og med på toppen av cockpit, rett over regulatoren.
    Last edited by ArneH; 09-01-11, 11:03.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Tror det skal gå greit, da jeg har flydd mine fly i slaps og dritt nå i det siste, blandt annet UMX beasten har jo klart det veldig bra, og der har jeg hatt snø rett inn i kroppen på flyet...
    Sondre Olsen Viskedal
    - Great Planes Extra 300 Patty wagstaff -
    - Eflite Blade 400 -
    - Spektrum Dx6i -
    - Parkzone Extra 300 -

    Comment


    • #3
      Høres fuktig ut Sondre! Tenker jeg trer en kondom rundt regulatoren for sikkerhets skyld. Men nå har det blåst opp, og regn i luften. Så blir nok hjemme og bygger i stedet.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        bare husk att hvis du pakker mottaker, regulator eller lignende inn i plast. Så må du åpne den igjenn når du kommer hjem fra stripa. fordi det lett dannes litt kondens inne i den når du tar flyrt ut i kulda og inn igjenn i varmen
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Stemmer det ja. Har hatt noen mindre hyggelige erfaringer med kondens.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Fuktighet (flytende eller i kondensert form) er ikke bra i noen tilfeller i nærheten av elektronikk.

            Har hatt flere tilfeller som har endt i havari grunnet flyging i tåke eller snø.

            Det store problemet er at vi har mer og mer mikrokontroller styrte ting (som stadig bruker høyere frekvenser) med oss opp i flyet - og selv om ferskvann ikke skal være ledende så påvirker fuktigheten virkemåten til disse komponentene.

            Her er en liten oversikt over hvordan de forskjellige komponentene i flyet tåler fukt.
            • Batteri:
              Tåler høy grad av fukt - kan faktisk dyppes i ferskvann og stadig virke, bør ikke oppbevares i fuktige områder over tid.
              Snø skaper ikke noen problemer, men kulde vil normalt redusere kapasiteten i batteriet
            • ESC/BEC:
              Husk at de Fleste ESC er en kombinasjon av ESC og BEC!
              ESC:
              ESC'er har egentlig en større utfordring om vinteren og grunne til dette er at de blir varme. Varmen vil smelte den tørre ufarlige snøen som mange ganger blåses inn i kroppen av propellen og omdanne den til vann som flyter rundt og er mye mer skadelig enn fukt.
              Siden mange ESC har blitt veldig avanserte og har en rask å kraftig microcontroller (MCU) så har de også blitt vesentlig mer følsomme for fukt. Denne fukten kan påvirke hvordan MCU fungerer og jeg har oppdaget flere ganger at den interne klokka har drevet så mye ut fra der den skal ligge at ESC'en ikke lenger er i stand til verken å motta informasjon fra Rx eller styre motoren.

              Resultatet er som regel motor kutt og ingen respons.

              Normalt gir ikke vann varig skade (hvis ikke modellen styrter i bakken) og etter en tørk inne er den OK igjen.
              På mer avanserte og dyrere ESC'er har produsentene sprøytet elektronikken med isolerende lakk slik at ytre påvirkninger blir minimale.

              BEC:
              I nyere tid er det blitt veldig populært å utstyre ESC'ene med Switchmode BEC'er. Her har vi samme problemer med snø som i ESC'en - BEC'en avgir mye varme og vil kunne smelte snø.
              Switchmode delen er heller ikke glad i vann og er du uheldig så kan du risikere at den stopper å virke!

              Resultat - katastrofe, hele flyet blir strømløst!

              De gamle BEC'ene som baserer seg på lineære komponerer er ikke påvirket av vann.

              Lar du en våt BEC tørke så er den 100% funksjonell igjen når den er tørr.

              Både ESC og BEC er vanskelig å isoler 100% mot fukt siden disse komponentene trenger luftsirkulasjon til kjøling!
            • Mottaker:
              Her har vi noen av de samme problemene som vi har i ESC - høye frekvenser og avansert elektronikk som lar seg lett påvirke av fuktighet. Heldigvis så er det ingen varmeutvikling og bevegelige deler i Rx'en noe som gjør det enkelt for produsentene å isolere for fukt men dessverre ser man her også forskjell på billige ting laget på bakrommet i Kina som ikke har noe beskyttelse i det hele tatt kontra "kvalitets" produkter fra anerkjennelse produsenter som omtrent kan dyppes i vann og stadig virke.

              Her kan man også tørke utstyr som har blitt utsatt for fukt og det skal virke igjen når det er tørt.

              NB! 2.4GHz signal dempes betraktelig mer enn 35MHz av fukt og man kan oppleve i enkelte ganger vesentlig kortere rekkevidde - dette er noe man skal ha i bakhode når man er ute å flyr i yr/tåke å bruker "parkflyer" short range mottakere.
              Pass også på at det ikke ligger snø rundt antennene.

              35MHz:
              Åpen for posting! Jeg har noen erfaringer men ikke nok til å konkludere
            • Motor:
              Tåler høy grad av fukt - kan faktisk dyppes i ferskvann og stadig være funksjonell, bør ikke oppbevares i fuktige områder over tid.
              Blås motoren fri for snø hvis du har vært uheldig å lande med nesa først.

              Bør i alle tilfeller tørkes for å hindre korroderings skader på aksler/lager osv.
            • Servoer:
              Kommer inn i samme kategori som Rx og ESC - disse har egne MCU'er som styrer vitale ting og fukt kan påvirke disse (typisk å ha en servo som sår å vibrerer etter en tur i fuktig vær)
              Her er også kvalitetsmerker vesentlig bedre beskyttet en billige kinamann ting både i beskyttelse av elektronikk men også hvor tett selve huset er.
              De fleste servoer blir ikke særlig varme og er derfor ikke i stand til å omdanne snø til uønsket vann og fukt og funker derfor greit i snø. Bare husk at Servoer har en minimums temperatur grense før de begynner å virke dårlig - enkelte billige Kina greier slutter omtrent å bevege seg med en gang man er under 0 grader.
              Husk at fuktig snø også kan fryse og hindre bevegelse.

              Tørker man servoen etter at den har blitt fuktig så er den som regel 100% operativ igjen i tørr tilstand.
            • Kabel Signal / Power:
              Tåler høy grad av fukt - kan faktisk dyppes i ferskvann og stadig være funksjonell.

              Bør i alle tilfeller tørkes for å hindre korroderings skader på plugger osv.
            • Elektronisk / optisk stabilisering, gyro:
              Mer info kommer her senere
            • Multicopter kontrollelektronikk:
              Et lite hel.... - noe av det mer avanserte vi har av elektronikk i modellfly verdenen i dag og dette tåler minimalt med fukt.
              Siden flere av sensorene er veldig ømfintlige (barometer) så kan disse faktisk ødelegges hvis de havner i vann selv om de tørkes i etterkant)
              GPS delen liker heller ikke fukt (snø) noe som kan redusere kvaliteten på mottatt signal og nøyaktighet
              Selve gyro og akselerometer er kapslet inn å vil tåle fukt ulempen er at disse enhetene er avhenging av utvendige komponenter som er veldig avgjørende for nøyaktighet og avdrift - fukt kan påvirke disse og resultere i vesentlig mer ustabilt multicopter.
              Resten av elektronikken og MCU'ene ligger også veldig utsatt til og disse triver heller ikke i fukt.

              Snø er "bedre" enn ren fukt og skaper som regel mindre forstyrrelser men husk at alle sensorene ikke liker for store temperatur forandringer og heller ikke lave temperaturer.
            • Motorer som bruker flytende drivstoff motorer, elektrisk tenning osv.:
              Har ikke peiling - har ingen ....
              Hvis det er noen som sitter med erfaringer på hvordan fukt påvirker disse komponentene så er det bare å poste i vei



            Punkene over beskriver IKKE noe som garantert vil skje hvis du flyr i fuktige forhold men de gir en indikasjon over farer og ting som KAN gå galt
            Last edited by Quadrocopter; 09-01-11, 22:17. Reason: qwerty

            Comment


            • #7
              Takk for det, meget nyttige opplysninger. Konklusjonen for meg, blir at det ikke er så enkelt å fly en modell som Radian i våt snø.
              Da jeg prøvde første gang, trengte det snø inn over alt. Selv om jeg teipet over luken over servoer og mottager.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Våt snø er ikke det verste - den er så grovkornet at den får problemer med å trenge inn i ting.
                Det er faktisk mye verre å fly på en overskyet dag med lave fuktige skyer og høy luftfuktighet (på grensen til tåke)

                Har gjort det noen ganger med en gammel slowstick og den kom ned som en skadeskutt kråke - servoene gikk alle veier.
                Selv om det ikke regner så var vingene så våte at vannet rant av modellen.....

                Comment


                • #9
                  Sjekk videoen.
                  Vi flyr i tåke og det iser på proppen

                  Har også prøvd å fly under snøen et par/tre ganger nå med slick'n min. Full kroppen med snø, mottager også. Bare å riste det ut igjen å fortsette Min erfaring.

                  Men..........jeg hadde ikke satt den motageren i mitt bensinfly nå

                  Last edited by anders e; 09-01-11, 21:00.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg ramlet ned i snøen med min gamle T-rex 450 V2 mange ganger. Hadde Hitec HS-65 servoer og Align ESC på den. Var aldri noe problem. Blåste vekk snøen så fort som mulig. Særlig ESC kan jo være litt varm og smelte snøen.
                    Men gikk ned én gang med en T-rex 450pro. Også med Align ESC men Align DS410 servoer. Da tok jeg livet av både ESC og alle tre cyclik servoene. Var ikke noe skikkelig krasj engang. Bare datt ned med meiene først i meget dyp snø.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Er litt skeptisk til å lande en glider som radian i dypsnøen. Den har jo ikke noe understell så den borer seg ned i snøen, og alle hull pakker seg med snø.
                      Men derimot en Fun Cub med ski passer bedre å fly fra de igjensnødde golfbaner her på Grini.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment

                      Working...
                      X