Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tørketid på forskjellig lim oppgis ulikt!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tørketid på forskjellig lim oppgis ulikt!?

    Jeg er slett ikke fornøyd med resultatet ved montering av EPP/karbonfibermodellen 404 - File or directory not found. Sikker på at jeg kan bygge bedre enn dette - i hvertfall kunne jeg det i mine yngre dager. Men det er nye materialer og nye limtyper, så det er nok noen teknikker jeg må lære meg. Tips mottas med glede!

    CA-lim
    Ifølge monteringsanvisningen skal det brukes CA lim til alt. Jeg har brukt Zap foam safe og Zap foam safe kicker og fulgt bruksanvisningen: sput kicker på en flate (valgte karbonfiberlista), vent 10 sekunder, påfør lim på andre flaten og montér, hold i stilling i 45 - 60 sekunder. Men selv når jeg holder så lenge som 5 - 6 minutter så kan det bli en glippe mellom karbonfiberlista og EPP-flaket. I "gamle dager" var 10 sekunders Zap tørt på 10 sekunder eller mindre, så antar at 60 sekunder er tørketiden på dette Zap CA-limet.

    Har forsøkt forskjellig mengde kicker og lim, men alt jeg oppnår er at limet tyter ut og limer EPP-en til underlaget.

    Beli-Zell
    Har brukt en annen limtype som jeg har hørt mye skryt om - Beli-Zell - der det er EPP mot EPP. Det limet skal visstnok være sterkere fordi det er litt fleksibelt. Kjøpte en tube grønn som skal tørke på 10 minutter. Men selv etter 2 timer kan delene forskyve seg hvis jeg flytter på det jeg har limt.

    UHUpor
    Til laminering - to tykkelser med EPP - ble jeg anbefalt å bruke UHUpor. Dette smører jeg tynt utover begge flatene og lar det tørke 10 - 20 minutter før sammen føying, som det står i bruksanvisningen. Opplever da at EPP-delene bøyer seg (utvider seg på lim-siden) så delene mister formen. I "gamle dager" ble delene presset godt sammen, men hvis jeg forsøker det med EPP blir den knust. Mindre press retter ikke ut delene igjen slik at de blir rette. Sitter nå her og ergrer meg over en bøyd laminert nese - og det er selvfølgelig blitt venstretrekk.
    Attached Files
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

  • #2
    EPP har jeg limt med godt resultat med CA. Tynn og medium, samt kicker. Tror nok du ikke får det til å sitte siden du bruker foam-safe...?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takk for tips, Jarle. Jeg trodde at EPP var et skumstoff og det sa Ole hos Mikronor også. Men jeg har ikke noe ekstra EPP å prøvlime med vanlig CA-lim.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        EPP, og EPO skal alltid limes med VANLIG CA! Foam safe har ikke nok løsemidler til å spise seg fast i Epp. I motsetning til "gamle" typer skum så smelter ikke EPP.
        Jon-Brage Hoel Andorsen
        -------------------------------------------------------------------------
        Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

        Alt flyr bare du har nok motor!

        Comment


        • #5
          I alle tilfeller - legg litt lim på en plass der det ikke er noe fare - slik at du er 100% sikker at dette er EPP og at CA/Kicker ikke "spiser" opp foamen!!!

          Comment


          • #6
            Det kan godt hende at du kan rette opp det skjeve laminatet hvis du varmer opp området med en hårføner, så mye du tør.. Også kjøle den ned med et par bøker som press. Hvis du laminerer så myke deler med uhupor, så bør de uansett ligge under noe flatt når det tørker, det trenger ikke være så tungt, men det må holde det flatt.
            Hvis det er litt fuktig der du limer, så kan Por "skumme" litt når det herder, og da er det enda viktigere å holde det flatt.
            Og..hvis det er kaldt, så er det mange limtyper som herder både tregere og dårligere..
            Last edited by bad scientist; 15-01-11, 19:55.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Belizell bruker jeg med stort hell til alt fra foam til kompositt/metall osv, da både grønn og rød.

              10min er ca-settetida for den grønne, kan ta noe lengre tid. Å kunne bevege delene har jeg i visse materialer vært borti sjøl men da lar jeg det vente ca.10min til så er det ok. Etter noen timer får du ikke det limet fra hverandre igjen uten dremel

              Husk å bruk litt vann fra ei spruteflaske på limet etter du har limt på EPP/foam osv, da reagerer kjemien tvert. Dette er best da det da funker som PU-lim og tetter alt av sprekker, bygger fuger osv og kan lett pusses til før 100% herda. Bruk malertape med høl fra ei nål over der delene sitter sammen så limet tyter ut der og ikke presser delene fra hverandre + noe (tvinge med lite press/tape osv) for å holde ting på plass under ekspanderinga/settinga.
              Uten vann vil det ikke ekspandere men herde i samme fasong/mengde du hadde på i 1.omg.
              På metall må du bruke litt vann over limet rett før delene settes sammen ellers biter ikke limet. Men det gjelder kun metall.
              Ligger datablad med de forskjellige bruksområdene og respektive sette- og tørketider, samt hvordan bruke limet best for forskj.materialer på AdhesionsTechnics' sider.

              Du finner alle linkene her:
              AdhesionsTechnics: Download

              Ellers står det viktisgte her:
              BELI-ZELL_how_to_use_EN[1].pdf
              BELI-ZELL_characteristics_EN[1].pdf

              Håper det hjelper så du får brukt go'limet
              Jo Skavhaug

              ..sånn ca..

              Comment


              • #8
                Jeg limte mitt sammen med limpistol;D Grattis med kult fly, har det samme selv og det flyr som en drøm!
                Sondre Olsen Viskedal
                - Great Planes Extra 300 Patty wagstaff -
                - Eflite Blade 400 -
                - Spektrum Dx6i -
                - Parkzone Extra 300 -

                Comment


                • #9
                  Takk, Sondre! Gleder meg til Star 3D blir ferdig. Takker alle andre for tips også!

                  Har brukt Casco sitt polyuretanlim på isopor mot balsa og instruksjonen sier at man skal sprute vann på ene flaten og påføre lim på andre flaten. Burde sikkert gjettet at det gjelder Beli-Zell også.
                  Last edited by Biplan; 17-01-11, 11:10.
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #10
                    Sondre, var karbonfiberstagene på midten av bak-kroppen for lange på ditt sett? Nå ble jeg i tvil om jeg har brukt riktige hull til alle karbonfiberstagene.

                    165 mm lange karbonfiberstag passer akkurat der det står 175 mm på monteringsanvisningen så jeg brukte de. Det vil vise seg om jeg ender opp med to stag som er 10 mm for lange et sted.

                    Og det gjorde jeg. Tror det skulle vært 4 stk 165 mm lange karbonfiberstag og ingen 175 mm, men så lenge stagene er for lange kan det lett fikses. Det kan også tenkes at jeg har gjort noe feil.
                    Last edited by Biplan; 01-02-11, 20:49. Reason: La til tekst
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment

                    Working...
                    X