Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glassfiberstøp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glassfiberstøp?

    Har tenkt til å lage noen fly, med vinge i isopor, trekt med balsa eller muligens abachi. Til disse flyene trenger jeg naturlig nok en kropp, og denne har jeg tenkt til å lage i glassfiber, muligens med noe innslag av kevlar/karbon-matte. Nok om det, på tide å komme til saken.

    For å få støpt kroppen trenger jeg en plugg, og det er litt diverse rundt denne jeg lurer på.

    Holder det greit å bare lage en vanlig kropp med ribber, og så trekke denne med f.eks. 1/1,5mm. balsa, eller er det noen andre triks som må til?

    Hvordan skal jeg få skjøten på midten til å bli på midten (les: hvordan legger jeg på duken, eller støper jeg først hel, så kutter opp i 2 på langs?).

    Hvordan skal jeg få kroppen til å komme seg av pluggen etterpå, må jeg behandle treet på pluggen med noe før jeg begynner å støpe?

    Er det noen andre ting som er viktig å huske på?

  • #2
    Dette skriver jo folk bøker om, men jeg kan prøve å gi en kjapp beskrivelse av hvordan du kan gjøre det.

    Pluggen kan lages i balsa men ikke lag den for tynn, da får du problemer når du skal sparkle og rette den av.
    Lag den så enkelt som mulig, hvordan den er bygget opp spiller ingen rolle, men husk å planlegge at den skal ut av en form etterpå, mao ingen negative vinkler.
    Jeg pleier og sparle med vanlig veggsparkel (tynne lag), så ett lag med polyesterbasert sprøytesparkel for å isolere sparkelen og for å ta siste finishen. Bruk ikke materialer i pluggen som ikke tåler tåler polyester hvis du skal lage formen av det.

    Både pluggen og senere formen må behandles med formvoks og slippmiddel. Jukser du her kan du i verste fall måtte begynne på nytt!

    Del formen i to ved å lage en delelinje av en stående balsalist f.eks. 3X30mm. Fest denne med teip, modelerkitt el.l. , den trenger ikke å være særlig sterk hvis du er forsiktig når du støper.
    Teip "utsiden" av balsalisten med en teip som tåler polyester og som poly. ikke limer til, slik at den løsner etterpå.
    Når du har støpt første halvdel fjerner du delelisten, og støper neste halvdel.
    Bor skruehull i "deleflensen" før du avformer slik at du kan sette delene nøyaktig sammen senere..

    Når du skal støpe kroppen legger du duk i hver halvdel og lar 15-25mm stikke utenfor oppe på den ene halvdelen og nede på den andre halvdelen slik du kan "sakse" de to halvdelene sammen etterpå. Legg på ekstra duk i skjøten der det er nødvendig.

    La støpen herde skikkelig før du avformer, ellers kan støpen slå seg.

    Øgrey-hobby i Egersund har godt utvalg av støpeprodukter hvis du trenger noe.

    Lykke til!

    Comment


    • #3
      Det du sier er: først lag en plugg (hann), så støpe en form (hunn), før man til slutt støper kroppen?

      Har du en bok å anbefale om emnet?

      Comment


      • #4
        Akkurat!

        Når det gjelder bøker kan jeg ikke anbefale noe spesielt, men kanskje du finner noe hvis du søker litt rundt på nettet.
        Norwegian Modellers hadde en som het "MOULDING & GLASS FIBRE TECHNIQUES" i sin tid, men jeg vet ikke om den eksisterer lenger. (jeg vet heller ikke om den var bra)

        Hvis du ikke har noen erfaring med dette fra før kan det være lurt å begynne med noe enkelt først, f.eks. en liten cowling el.l.
        Litt prøving og feiling de første gangene må påregnes.

        Etter at det ble etterlyst artikler på denne siden begynte jeg faktisk på noen skriverier om dette, men jeg fant ut at det ble litt vel "smalt", så jeg gjorde det aldri ferdig.
        Jeg kan maile deg det jeg skrev + noen bilder, hvis det kan være til hjelp.

        Comment


        • #5
          Det hadde vært kjempefint, så ser jeg gjennom det før jeg evt. går til innkjøp av en bok eller 2.

          Comment


          • #6
            Små plugger av denne typen er enklest å lage (skjære) i hardskum.Deretter pusses og sparkles den med spesialsparkel for til slutt å lakkes med formcote. Poleres så med voks(mange lag!)og påføres slippmiddel. Husk å polere formen du får med minst 10-12 lag voks. Ikke bruk polyester til å støpe med,men epoxy. Da får du en ti ganger så sterk og lettere modell. Det beste er carbon,kevlar og epoxy,men det er dyrt. Hvis du henvender deg til en bedrift som driver å støper i glassfiber,kan de sikkert både levere deg råvarene og fortelle alt om dette.Mye billigere enn en hobbysjappe.Bøker om faget finner du på bibloteket.Bare spør.Gjør små prøvestøp før du gyver løs på modellen.Det er lurt.Lykke til.

            Comment

            Working...
            X