Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den berømte ohm, øke lengder.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Den berømte ohm, øke lengder.

    Jeg må ha en 50 cm skjøteledning, på batteriet for å sørge for at esc for strøm. Bør jeg gå opp i diameter?

    På batteriet sitter det en 12 awg, og jeg har kjøpt 12 awg ledning som forlenger.

    Mitt spørsmål er at, er våre lengder for korte til at vi behøver å gå opp i tykkelse?,
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    hvor høyt strømtrekk er det snakk om?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      ... og hvor høy spenning

      Comment


      • #4
        Originally posted by Quadrocopter View Post
        ... og hvor høy spenning
        ca 1000 watt og 6S batteri
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Alt etter kobberkvalitet så har en 12AWG kabel en motstand på 5,2 mΩ/m eller m.a.o 0,00521 Ohm for hver meter kabel.

          Har du en 1/2 meter med kabel så er motstanden 2,6 mΩ men siden du har 2 kabler (en for pluss og en for minus) så må du multiplisere dette med 2 og da er du tilbake til 5,2 mΩ.

          Med utgangspunkt i dette kan du regne ut spennings og effekt tap

          Tapt spenning = 0,0052 X maks strøm (eks. 0,0052 * 30(A) = 0,156V
          Men så må du trekke fra det tapen du ville ha hatt i de originale kablene på ESC/Batt - hvis disse er ca 40cm (2 X 20cm) så betyr det at ekstra tapet du får ved å gå fra 20cm til 50cm er 1 - (20/50) = 0,6 eler 60% --> 0,156V * 0,6 = 0,093V

          - har du et 3Celle batteri (11.4V) så betyr det at du mister ca 0,8% av motor turtallet i.f.t. original kabel.)
          - og effekt tapet vil være høyere - 2,79W kontra 1,86W (W = V * A)


          Går du opp på en AWG10 kabel så vil den indre motstanden være 3,2 mΩ/m
          For en en AWG8 kabel så vil den indre motstanden være 2 mΩ/m

          Alt er avhengig av hvor stor strøm du trekker å hvor mye spenning batteriet leverer men du vil i alle tilfeller se at du skal opp i meget høye strømstyrker før det begynner å bety noe.
          I de fleste tilfeller så er pluggen mellom batt og ESC et større problem.

          NB!
          Skal du forlenge lednings avstand mellom motor og batteri så MÅ du gjøre det på batterisiden av ESC ikke på motor siden!!
          Last edited by Quadrocopter; 20-01-11, 14:53.

          Comment


          • #6
            Originally posted by spitmk16 View Post
            ca 1000 watt og 6S batteri
            Dette gir ca 44A - men jeg vet ikke hvor lange original kablene er så det du ser nedenfor er for hele lengden så får du regne ut % forholdet (original/ny total) selv i etterkant

            Totalt spenningstap = 0,0052 * 44 = 0.2288V dette utgjør ca 1% av total spenningen (22,8V) ( dette er for HELE kabelen - økningen blir forskjellen mellom original lengde og total lenge)
            Totalt effekt tap = 0.2288 * 44 = 10W

            Med litt % regning og verdiene på de forskjellig kable-tykkelsene så kan du finne ut forskjellen med å gå opp på kabel diameter.

            Har du 12AWG i dag så hadde jeg brukt dette - tror ikke du vil kjenne noe særlig varmegang - unntatt på gloheite sommer dager, men da koker det meste.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Dette gir ca 44A - men jeg vet ikke hvor lange original kablene er så det du ser nedenfor er for hele lengden så får du regne ut % forholdet (original/ny total) selv i etterkant

              Totalt spenningstap = 0,0052 * 44 = 0.2288V dette utgjør ca 1% av total spenningen (22,8V) ( dette er for HELE kabelen - økningen blir forskjellen mellom original lengde og total lenge)
              Totalt effekt tap = 0.2288 * 44 = 10W

              Med litt % regning og verdiene på de forskjellig kable-tykkelsene så kan du finne ut forskjellen med å gå opp på kabel diameter.

              Har du 12AWG i dag så hadde jeg brukt dette - tror ikke du vil kjenne noe særlig varmegang - unntatt på gloheite sommer dager, men da koker det meste.
              Jeg tipper at gjennomsnitt vil ligge ved ca 15 ampere. Etter hva jeg har prøvd er forjellen mellom halv gass og full gass hhv 25 og 100 prosent
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Quadrocopter View Post
                NB!
                Skal du forlenge lednings avstand mellom motor og batteri så MÅ du gjøre det på batterisiden av ESC ikke på motor siden!!
                Litt motsatt av hva andre mener:
                RC Groups - View Single Post - too long battery wires will kill ESC over time
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by flarssen View Post
                  Skal ikke bestride det - men i multikopter verden hvor det med å skjøte ledningene er noe som må gjøres hver gang p.g.a. 30-60cm lang armer, er det så mange som har stor problemer med ESC og timing (hakkende motorer) etter de har skjøtet på ESC-motor siden, når de så bytter å setter ESC'en ute ved motoren fungerer alt uten problemer.
                  Det viser seg at elektronikken i ESC'en som følger med på pulstogene ut i fra esken blir lurt p.g.a. impedansen endringer og interferens forstyrrelser.


                  Men konklusjonen kan jo være at kan man unngå å skjøte så gjør man det...
                  Last edited by Quadrocopter; 20-01-11, 17:31.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Skal ikke bestride det - men i multikopter verden hvor det med å skjøte ledningene er noe som må gjøres hver gang p.g.a. 30-60cm lang armer, er det så mange som har stor problemer med ESC og timing (hakkende motorer) etter de har skjøtet på ESC-motor siden, når de så bytter å setter ESC'en ute ved motoren fungerer alt uten problemer.
                    Det viser seg at elektronikken i ESC'en som følger med på pulstogene ut i fra esken blir lurt p.g.a. impedansen endringer og interferens forstyrrelser.


                    Men konklusjonen kan jo være at kan man unngå å skjøte så gjør man det...
                    Alltid like artig å lese disse tekniske avhandligene. Jeg husker da hvorfor jeg ikke valgte et teknisk yrke.
                    Kunne like gjerne vært russisk

                    Men spennende og lærerikt er det jo. Tror jeg.

                    Peter
                    Peter Rahm
                    Siggerud
                    Cirrus RCFK

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Propepperell View Post
                      Men spennende og lærerikt er det jo. Tror jeg.
                      Det var/er ulempen med å holde på med ting som av og til beveget seg ut i ikke helt mainstream områder.
                      Quadrocopter mekkingen for 4-5 år siden lærte meg mye - men det gikk forb... mye tid til spille med å lese seg opp på ting + mye dyrt utstyr i bakken under prøv og feil metoden.....

                      Nå er alt blitt mye enkelre - flere og flere kommunisere siner erfaringer å løsninger vi fora slik som dette - dette resulterer i mer flytid og mindre brekasje

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Har du 12AWG i dag så hadde jeg brukt dette - tror ikke du vil kjenne noe særlig varmegang - unntatt på gloheite sommer dager, men da koker det meste.
                        Kabelen får ingen varmegang bare fordi den er lang så lenge vi ikke snakker snakker om oppkveilet AC kabel.
                        12AWG er ganske grov kabel på et 1000W oppsett på 6S. Går nok helt fint det der.
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by arhennie View Post
                          Kabelen får ingen varmegang bare fordi den er lang så lenge vi ikke snakker snakker om oppkveilet AC kabel.
                          Å - hvordan det??

                          Comment


                          • #14
                            Først må man finne strømtrekket:

                            I = P/U

                            I = 1000/22,2

                            I= 45,05A

                            Formel for spenningsfall er:

                            Spenningsfall = ρ * l *I/A (spesifikk motstand for kobber * lengde * strøm / areal i mm2)

                            Spesifikk motstand (ρ = rho) for kobber er: 0,0175. AWG12 tilsvarer 4mm2.

                            Dette gir:

                            0,0175 * 1 * 45,05 / 4
                            Spenningsfallet blir da 0,788 Volt

                            Dette forutsetter at lederen ikke blir varm. Blir den det er regnestykket mer komplisert og egentlig ikke relevant da man uansett har valgt en underdimensjonert leder.
                            Arild Johansen

                            Modell-Helikoptersport
                            Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                            AHMHK

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Å - hvordan det??
                              Strømmen gjennom lederen er den samme selv om kabelen er lang. (Vi snakker ikke så store spenningsfall at motoren påvirkes med nevneverdig høyere strømtrekk).
                              Men motstanden vil gå opp som du sier og dermed vil spenningsfallet over kabelen øke.
                              Totalt effekttap (varme) vil dermed også øke.

                              Men overflatetemperaturen på kabelen vil være den samme. For motstand pr. cm kabel er den samme, spenningstapet pr. cm kabel vil være den samme og dermed også effekttapet pr. cm kabel.
                              Enig?

                              Så avgitt varme inne i flykroppen vil øke, men det kaller jeg ikke varmegang.
                              Varmegang definerer jeg som økt overflatetemperatur som følge av overbelastning.
                              (Varmegang i en dårlig skjøt er overbelastning. Man kjører mer strøm en den dårlige koblingen tåler ikke sant?)
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X