Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan fly seilfly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan fly seilfly?

    Har en "Gentle Lady" som jeg har vært ute med 3-4 ganger uten noe særlig hell.
    Har ikke fått noen større skader på flyet, men jeg klarer ikke å holde det i lufta mer enn noen få minutter(max 5). Flyr fra et hang eller en "haug". Det har vært litt vind, men ikke noen veldig med sol når jeg har vært ute.
    Klarer å vinne litt høyde når det står rett mot vinden, men så snart jeg svinger på det får jeg stor fart, taper høyde og får problemer med å snu flyet. Det ender med at det må landes.
    Noen som har noen tips?

  • #2
    Hvis vi går ut fra at hanget du flyr på er helt ok, og vinden også er det, er det egentlig bare å gå rett på flyvningen. Har ikke flydd mye på hang, men nok til at jeg kan forklare hvordan du skal få styrt flyet fram og tilbake.

    Har forresten ny hang-leke i produksjon nå, 2m. vingespenn, RG-14, kommer til å bli veldig lett, gleder meg til å teste den!

    Når du skal fly på hang, flyr du i 8-tall. Alle svinger gjøres ut fra hanget (bort fra deg hvis du står på toppen av hanget). Kan du fly "vanlig fly", dvs. seilfly i termikk, motorfly eller lignende? Hvis ikke er det ganske vanskelig å lære seg å fly på hang, det er tross alt i sidevind du flyr. (her kommer EPP inn )

    Sånn reint bortsett fra det er det vel stort sett stikketrening som skal til, Gentle lady er vel ikke akkurat det perfekte hang-fly, men det funker sikkert fint, kan ikke se noe grunn til noe annet i alle fall.

    Er det noen andre du kjenner (eller ikke kjenner for den saks skyld) som har prøvd å fly på samme hanget? Får de det til? Hvor bratt er hanget, er det åpent område foran?

    Det for holde for i dag, klokka er 3 på morgenen, og jeg trenger søvn. God natt, og lykke til med hangflyvning

    Comment


    • #3
      Hanget er ganske bratt, men det bruker å være andre der som flyr i flere timer.
      Skal snakke med noen jeg kjenner om litt hjelp.
      Har vinden og om det er sol og tørt i marken og på berget mye å si?
      Hvor mye vind bør det være?
      har ikke flydd noen andre fly, dette er første gang.
      Holder på å bygge et motorfly Hi boy Turbo fra Balsacraft, men det er nok en god stund til det er ferdig. Har enda ikke funnet motor til det

      Comment


      • #4
        Hvis andre flyr på hanget, er det sikkert et fint hang, så da er det bare å ha passelige vindforhold som skal til. Hvor mye det skal blåse avhenger veldig av beliggenheten til hanget, og hvordan modellen din er.

        Om det ikke er sol (les: ikke termik) når du har flydd, skal ikke gjøre noe, det er ikke termik du prøver å fly, det er hang

        Hvis du kjenner noen som pleier å fly der, kan du bare be de ringe deg når de drar ut, så lærer du deg det fort med litt hjelp..

        Comment


        • #5
          Har akkurat vært ute og fløyet for 5. gang og det gikk mye bedre enn tidligere. fløy i 8-tall med svinger ut fra meg som du sa.
          Veldig morsomt

          Takk for hjelpen!

          Comment


          • #6
            Hei.. har ikke så veldig greie på seilfly, men har hørt at det finnes noe som heter "gondol" eller noe slikt, med denne kan du feste en liten motor på toppen av vingen (kox f.eks) som varer i ca 1 min eller 2, på denne måte vinne større høyde og fly litt lengre...
            vet ikke om det er godt forslag, men kanskje andre har noen for eller i mot tipset mitt?
            Med vennlig hilsen / Best Regards
            Freddy Ulvseth
            http://freddy.ulven.com/rc

            Comment

            Working...
            X