Unconfigured Ad

Collapse

Netthandel fra utlandet.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blåmås
    • Feb 2011
    • 335

Netthandel fra utlandet.

Har noen spørsmål til alle dere som har endel erfaring med handel fra utenlandsbaserte nettbutikker, hobbycity er ofte nevnt her på forumet ser jeg:
    1.Hvordan kommer man ut i pris i forhold til norske butikker til slutt når alle avgifter etc er betalt? Og hva er det som faktisk kommer i tillegg til prisen på varen?
    2.Hvordan er det med radioutstyr og lovlighet? I "gamle dager" var det slik at radioutstyr som skulle benyttes i Norge måtte være godkjent for bruk her med hensyn til frekvenser, systemer osv.
    3.Dersom man kjøper litt dyrere utstyr som f.eks. radioutstyr. Hvordan fungerer det med garanti og reklamasjon dersom ikke alt fungerer som det skal?
    4.Hvilke utenlandske nettbutikker er best, og hvilke bør man holde seg langt unna?
    Stein Johnsen
    http://www.blåmåsan.com
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

i hovudsak skal du betale frakt, moms, og ekspedisjonsgebyr i tilleg til varene du bestiller.
    Tollregler i Norge:

-Varer med verdi under NOK 200,- og private gaver inntil NOK 1000,- er toll- og avgiftsfrie - unntak alkohol og tobakk
    -Varer med verdi over NOK 200,- er toll- og avgiftspliktige
    Forenklet tollbehandling
    -Privatimport vareverdi mellom NOK 200 – 1000 koster Kr 110,- Forenklet tollbehandling per oppdrag
    -Privarimport vareverdi over 1000,- ksoter Kr 217,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg

Comment

• Kyrre
      • Feb 2009
      • 2322

1. Kommer helt an på hva det er snakk om. Prisforskjellen på fly blir ofte utjevnet pga den høye frakten, særlig når man bestiller fra Statene. Mindre ting som motorer, batteri osv blir noe annet, mye av dette kan man få for under 200 kroners grensen fra feks Hobbyking. Det som kommer i tillegg er selvfølgelig frakten, og er varens verdi over 200 kr skal også frakten legges til før man beregner moms. Det er ikke no toll på hobbyutstyr.

2 og 3. Vet ikke

4. Du har selv nevnt Hobbycity, og de er desidert størst, men de er ikke akkurat kjappe med sendingene. Skal du ha ting fort kan du bruke Himodel.com som tilbyr mange fraktselskaper og det blir ikke så dyrt for små pakker med motorer osv. Har fått pakke levert på jobben i Oslo to dager etter at den har forlatt Kina. Andre Asia butikker jeg bruker er lowpricerc.com og leadershobby.com, gode priser og rask levering, ca en uke med vanlig post.

Fra Statene har jeg god erfaring med Towerhobbies.com og Hobbyzone.com bortsett fra at de er en smule sene med å sende. Kan også nevne Stevens Aero som var meget kjappe med å sende, samme med Radicalrc.

Comment

• Biplan
        • Apr 2008
        • 903

Jeg bestilte nylig fra England. Varen kostet ca 1000,- Toll, gebyrer og moms kom på 605,- i tillegg, bl.a et klekkelig gebyt for å ta imot betaling. Ja, jeg måtte betale toll. Jeg hentet selv på Alnabru tollstasjon. Det ble brukt en annen og høyere kurs på tollen enn det Visa brukte da de regnet om i norske kroner.
        Last edited by Biplan; 06-02-11, 11:33.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• per.oines
          • Aug 2009
          • 296

Når jeg handler fra HK og varens verdi overstiger 200 kr benytter jeg alltid EMS frakt for da blir det kun MVA i tillegg og man slipper gebyret. Siste handel jeg hadde derfra kostet 399 og mva kom på 99 kr.
          -63.
          Graupner MC
          JR
          Multiplex
          Turnigy.
          Fly, alt for mange.

Comment

• spitmk16
            • Oct 2005
            • 1367

Når prisen på varene er brøkdelen av prisen på varer med "garanti" så vil man i lengden tjene på å heller handle uten garanti. Flere utenlandske har garanti, men den er ofte verdiløs, da det kostere mere i frakt, enn å bestille ny.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Blåmås
              • Feb 2011
              • 335

Originally posted by per.oines
              Når jeg handler fra HK og varens verdi overstiger 200 kr benytter jeg alltid EMS frakt for da blir det kun MVA i tillegg og man slipper gebyret. Siste handel jeg hadde derfra kostet 399 og mva kom på 99 kr.
              Vil det si at hvis du benytter EMS slipper du å betale tollgebyret? Vet du hvorfor det er slik?

Hvis jeg leser mellom linjene på svarene jeg har fått kommer jeg frem til at dere mener det er greit/lurt å handle relativt rimelige artikler i utlandet, mens dyrere varer slik som f.eks fly går vinningen opp i spinningen samt at et er litt usikkert med tanke på reklamasjoner??
              Stein Johnsen
              http://www.blåmåsan.com

Comment

• per.oines
                • Aug 2009
                • 296

Har ved etpar anledninger brukt Air Parcel og da kommer det gebyr som kjapt overstiger merkostnaden med EMS frakt. Ser at det ikke er mulig å sende pakker over 4 kg som EMS lengre. En el. moter eller en ESC sendes med billigste måte. Det kan fort bli over halve fraktprisen dersom du kjøper fly fra utlandet. Jeg har fått mer og mer sans for multiplex modeller, men handler servoer, ESC og motorer fra HK og dersom det er noe gram ledig så blir det gjerne noen el. plugger kabler etc. som blir med
                -63.
                Graupner MC
                JR
                Multiplex
                Turnigy.
                Fly, alt for mange.

Comment

• Kyrre
                  • Feb 2009
                  • 2322

Originally posted by Blåmås
                  Vil det si at hvis du benytter EMS slipper du å betale tollgebyret? Vet du hvorfor det er slik?
                  Det er fortollningsgebyret det er snakk om, alltså gebyret Posten tar for å utføre fortollingen og ikke tollavgift. På EMS er dette gebyret inkludert så da blir det bare momsen man betaler for, og når man i tillegg sparer noen dager og får pakken levert på døren så sier det seg selv at EMS er tingen.

Comment

• orjanp
                    • Nov 2007
                    • 726

Originally posted by Blåmås
                    Hvis jeg leser mellom linjene på svarene jeg har fått kommer jeg frem til at dere mener det er greit/lurt å handle relativt rimelige artikler i utlandet, mens dyrere varer slik som f.eks fly går vinningen opp i spinningen samt at et er litt usikkert med tanke på reklamasjoner??
                    Reklamasjon i henhold til Norsk Forbrukerkjøpslov gjelder naturlig nok kun for nettbutikker som henvender seg til Norske forbrukere. Så den kan du bare glemme i forhold til de aller fleste utenlandske nettbutikker(det finnes noen som henvender seg til norske forbrukere med norsk nettside og norsk support, men de er så få at vi ser bort fra dem). Reklamasjon som eventuelt gjelder følger de lover som eksisterer i det landet du handler fra. Garanti har man i mange tilfeller, men siden den er frivillig, må du sjekke hva som tilbys hos de du kjøper hos.
                    Ørjan Pettersen
                    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

Working...