Unconfigured Ad

Collapse

Vingeknekk - Valg av lim

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Modellflyger
    • Jan 2011
    • 25

Vingeknekk - Valg av lim

Da har jeg fått ett nytt prosjekt i hus.
    Det er en liten Cub som har fått todelt vinge, og jeg skal fikse dette.
    Så, hvilken type lim? Har fått tips på vanlig trelim og epoxy.
    Det er en veeeldig liten cub så tror ikke det skal være noe problem med trelim.
    Sjekker hangaren... skal telle fly.
  • ArneH
    • Dec 2009
    • 1562

Det kommer vel an på hva vingene er laget av. Når vi vet det, kan du få tips om hvilket lim du kan bruke.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• Modellflyger
      • Jan 2011
      • 25

Det er laget av balsa, men skal ta 5mm og lime fast først, og så forsterke med 1.5mm og 2mm tror jeg.
      Men det er litt hvilken lim jeg skal bruke.
      Sjekker hangaren... skal telle fly.

Comment

• ArneH
        • Dec 2009
        • 1562

Balsa er greit å lime: Vanlig CA. (superlim), Casco trelim, UHU eller Humbrol Balsalim eller Epoxy. For mindre arbeider, er ofte en dråpe CA nok. Men ulempen er at den herder så fort at man ikke har muligheten til å justere.
        Men du får også medium CA som har litt lenger herdetid 10 - 15 sek. Men hvis man har god tid, er vanlig trelim og klesklyper/knappenåler et godt og giftfritt alternativ.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• spitmk16
          • Oct 2005
          • 1367

Originally posted by Modellflyger
          Da har jeg fått ett nytt prosjekt i hus.
          Det er en liten Cub som har fått todelt vinge, og jeg skal fikse dette.
          Så, hvilken type lim? Har fått tips på vanlig trelim og epoxy.
          Det er en veeeldig liten cub så tror ikke det skal være noe problem med trelim.
          Ikke velg superlim, da dette sitter plutselig, og da kan limingen være helt feil (selv erfart det)

Epoxy duger flott. Og jeg bruker 30 minutters når jeg monterer, da jeg vil ha det så sterkt som mulig. Kan selvsagt også bruke 5 minutters epoxy og.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• patternplanes
            • Jun 2009
            • 253

Jeg ville helt klart brukt 30min epoxy så det blir skikkelig sterkt. Du får heller ikke dårlig tid med 30min epoxy
            Last edited by patternplanes; 09-02-11, 16:10.
            Kristoffer Rosmo
            Vingtor RC Klubb
            Great Planes Super Sportster 40
            SebArt Wind S110
            Clik 2.0

Comment

• farmann
              • Mar 2010
              • 918

Hei
              Hold deg til vanlig trelim(snekkerlim) det er sterkere enn balsa og ved riktig limfuge sterkere enn furu! Epoxy er for supersterke forbindelser, det har større egenvekt er dyrt og med mye exponering utvikler du allergi mot det! Ikke skyt spurv med kanon

Comment

• Biplan
                • Apr 2008
                • 903

Originally posted by Modellflyger
                Det er en veeeldig liten cub
                På et veldig liten Cub (Champ med vingespenn 51 cm og vekt 38 gram kaller jeg veldig lite) ville jeg ikke brukt epoksylim fordi det er tungt.

Reparasjonen bør gjøres slik at det blir sterkere enn før med minst mulig ekstra vekt. F.eks kan myke balsalister byttes ut med litt hardere i samme dimensjon.

Anbefaler at du bruker hvittlim (vanlig trelim) fordi det er litt elastisk, men det er viktig at limflatene passe nøyaktig sammen. Limer man med CA får man ofte et nytt brudd akkurat i kanten av limet.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• patternplanes
                  • Jun 2009
                  • 253

Jeg har forresten ikke noe erfaring med å lime vinger med trelim. Kan godt hende det fungerer bra! Jeg anbefalte å bruke epoxy, fordi jeg ikke har erfaring med trelim
                  Kristoffer Rosmo
                  Vingtor RC Klubb
                  Great Planes Super Sportster 40
                  SebArt Wind S110
                  Clik 2.0

Comment

Working...