Unconfigured Ad

Collapse

Oppsett av bensinkjerre

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • piper
    • Jan 2005
    • 378

Oppsett av bensinkjerre

Hallois!

Har kjøpt min første store bensinmodell og tenkte å lufte noen tanker. Har flydd skala i årevis, seneste år med nimh-batterier uten det minste problem. Innrømmer også at jeg liker det enkelt, funksjonellt og ryddig.
    Spørsmålene melder seg i tur og orden her når jeg leser om alt av elektronikk som puttes ombord. Hvor mye er nødvendig, og hva er mest rammet av div. blingfaktorer?

Først og fremst batterityper, hva er faren om jeg f.eks. bruker 6V 3300 nimh rett i mottager og 4.8V tilsvarende på tenning? Jeg har alltid vært nøye med kontroll av strømtrekk ved å sjekke hvor mye jeg får inn på pakkene etter endt dag, cycler også titt og ofte.

I tillegg til dette hadde jeg planlagt en enkel optisk killswitch(forslag tas imot med takk) og voltspy på begge pakkene. Sånn jeg ser det hadde det vært enkelt å montere type Miracel-bryter for å kunne lade begge pakkene rett i flykroppen.

Sikkert mange gode meninger/erfaringer blant dere der ute, det er bare å fyre løs med hva dere har erfart.

ps. Modellen er forøvrig en Pilot Rc-Sbach med DLE 55. Radio er nyinnkjøpt, 10c med 14-kanaler mottager. Nydelig sak, men har brukt et par timer på stramming av trekk, litt skuffa over det.

mvh Terje
    Terje Pedersen

Indre Østfold Modellflyklubb

91399490
  • GTI20
    Moderator
    • Jul 2008
    • 1426

ville heller tatt LIFe batt 6.6v 3000. går rett i mottaker det også så fremst dine servoer takler det.. aner ikke noe om dine servoer..
    4.8 på tenning er ikke noe problem.. miracle brytern er fin og grei å bruke. mange har den. men bruker du life ville jeg ha puttet ledninger til noe kraftigere.. for kill har du en fin her ikke dyr heller OPTO KILL SWITCH | RCPro.no
    Voltspy trengs ikke.. en normal flytur på 15min trekker du 50 ut av tenning.. en del mer på servoer.. med life kan man fly en del turer før det er tomt.. 4 5 minst.. pilot-rc flyene pleier å bli levert strøkne. så synd du hadde skrukkete trekk.. en av de få..i steden for voltspy kan du jo gå for en turtallsteller isteden. greit å se hva den yter.. TACHOMETER FOR BENSIN MOTORER | RCPro.no
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

NiMH har funka 100% i mange år og gjør fremdeles det Setter opp "noen" større modeller nå og kaster LiIon og spar inn NiMH istf. Trygt og godt, lett å monitorere. Men bruker to pakker istf en enkelt når modellene kryper over 2meter i vingespenn.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• piper
        • Jan 2005
        • 378

Hmmm. Ser at Rcpro ikke har fått den killswitchen til å virke på 14-kanaler,n da. Noen som har fått det til? Hva slags modeller er det du setter opp Joo?, Og hvilke batterier bruker du.

Har forresten ikke kjøpt servoer ennå, men tenker litt på Power HD 9150 all over. 16 kg. bør vel holde på sideror også. Jeg flyr IKKE hard 3D, ihvertfall ikke ennå, hehe..
        Terje Pedersen

91399490

Comment

• Larsern
          • Sep 2007
          • 756

Høres ut for at du har bra kontroll på batterisakene, så det er nok ingen problemer med å bruke nimh. Sålenge du har såpass med mah har de helt sikkert ingen problemer med å levere nok ampere til tørste servoer. Jeg ville derimot ikke hatt så stor kapasitet på tenningsbatteri. Tenningen trekker bare 0,5-0,6A på full gass, og betydelig mindre på moderat turtall. Med 3300Mah kan du fly 6 timer på full pinne og fremdeles ha margin. Du kan selvfølgelig ha så stort batteri, men det er jo 100 kjappe gram å spare med ett mindre batteri og fremdeles ha flere timer gange mellom lading. Jeg tør aldri fly særlig mange turer mellom lading uansett, kjekt å kolla leget på batteriene med jevne mellomrom.

Comment

• piper
            • Jan 2005
            • 378

Da tenker jeg det er greit med 4,8 2000mah på tenning. Ingen vits i unødvendig vekt nei. Apropos dårlig trekk på modellen, så ikke på det som verdens undergang da jeg har grei kontroll på varmepistolen. Ble bare litt overrasket, er jo ikke akkurat markedets billigste modell.
            Terje Pedersen

91399490

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Ville kanskje ha valgt å bruke en battshare og 2 batterier til mottaker. da er du i hvertfall sikret om ett batteri eller en bryter skulle feile
              Bruker selv denne Smart-Fly BatShareUltra - elefun.no - Radiostyrt hobby i en 33% SD yak54. sammen med 2stk 3000mah 6v nimh pakker
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• ludvik 79
                • Jan 2008
                • 180

ikke for å kapre tråden, men hva gjør dere med fjæren på throttlearmen på forgasseren

Comment

• Larsern
                  • Sep 2007
                  • 756

Jeg har alltid bare latt dem være, men nå på siste flyet/motor så filte jeg til ett nytt hakk i armen for fjæra slik at den ble slakk og fin.

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Bruker 2 stk 4S 2000mAh i en modell som er 2,8 meter i vingespenn og som egentlig skulle hatt en 30ccm men fått elektro. Har satt opp en EF Edge (50ccm) med 2 stk 5S 2000mAh NiMH. Der skal jeg bytte DLE55 med elektro tror jeg...
                    2 seilfly, 4m og 4,5 meter har fått 2 stk 4S 2000NiMH hver, og jeg kom på at jeg faktisk bruker kun ett NiMH (4S3300) i den gamle TUGen min som er 2,4 meter. Har fungert i flere år. Regner med alle disse, kanskje unntatt Edgen rett og slett burde hatt singel oppsett istf å ha dobbelt?
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...