Announcement

Collapse
No announcement yet.

LES HER - "NÅR SANT SKAL SIES".....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LES HER - "NÅR SANT SKAL SIES".....

    Når sant skal sies….

    Hvor er vi på vei hen? Jeg har holdt på med dette siden 1966 med først linekontroll og fra modeller som Flite Streak, Comet og Nobler osv. Dette var modeller som var utstyrt med DA (diesel) motorer eller David Andersen som ble produsert i Norge. Videre brukte en også mye webramotorer den gang. De første RC kontroller kom i denne tiden også med knappesystem uten at jeg skal gå vidre inn på det. Modell Hobby i Oslo var en av de mest seriøse på den tid som leverte varene. I ettertid ble det fort skapt seriøse og useriøse leverandører som kom og gikk. Dette var importører som plutselig kunne finne på å impotere en greie for så å slutte med den etter at markedet nærmest var mettet og folk ”skreik” etter deler uten å vite hvor de skulle skaffe det til det de hadde kjøpt som for eks. radio eller fly etc.

    Byggesett som Mick Reeves, Cambria, Kato Models, Marutaka, Pilot, Pica, Svensson med dertil mange andre sett er omtrent forsvunnet (i allfall fra Norske leverandørers hyller) og i kjølevannet er det kommet såkallte ARF sett som oftest er trukket i film som monokote, oracover og en del i noe billigfilm som slipper og bobler. Jeg vil derfor spørre ”er det bruker eller produsent som har styrt markedet dit hen vi er i dag”? Er det dette vi vil? Selv har jeg hatt ett opphold på ca. 10 år fra 1993 til 2003. Da jeg så begynte igjen så hadde det skjedd revolusjonerende forandringer. De gamle byggesett var omtrent borte fra hyllene og ned på deg så de såkallte ferdigfly. (almost ready to fly) Dette gjorde det til en meget skuffet affære å begynne pånytt. Å få gleden av av å bygge et fly fra scratch var omtrent borte. Og sitte inne vinterstid der snøflakene dalte utenfor vinduet og bygge samt meditere ut gjennom snøflakene om kanskje ettervinterens jomfrutur på isen var jo borte. I dag monterer jo en sammen et ARF fly på rundt 1 uke om en er rask eller mindre. Det begynte vel med EZ som fløy vanvittig bra.
    ikke noe stygt å si om det, men den gang var det få ferdigfly. De som selvsagt ikke giddet bygge fly hadde jo et lite utvalg her og der.

    Alle snakker jo også om å bygge men det er et meget misbrukte ord. Og bygge gjør du når du kun har tegningen, til dels også når eska er full av lister og balsabiter osv. Vedr. ARF så monterer vi nemlig bare, ikke bygger så det er klart. Vel jeg er iallfall en av dem som ønsker en del byggesettene tilbake. Marutaka og Kato finns eksempelvis, men da må vi ut av landet og meget langt om en ønsker seg et slikt. Nei folkens – trenden er på feil vei og tilslutt finns bare ARF fly også worldwide er jeg redd. Gleden av å få lov og bygget et fly er borte og vi har bare flyvningen igjen. Er det det vi ønsker?
    Last edited by Raptor; 30-11-09, 14:13.
    Mvh.
    Rolv Leirro

  • #2
    Re: LES HER - "NÅR SANT SKAL SIES".....

    Originally posted by Raptor
    Når sant skal sies….

    Gleden av å få lov og bygget et fly er borte og vi har bare flyvningen igjen. Er det det vi ønsker?
    Ja for min del.

    Saken er vel at ingen gidder å ha disse fliseskene på lager når så godt som ingen gidder å kjøpe/ bygge de.

    Tror du relativt sett er ganske alene om å ønske tegninger og flishauger tilbake i hyllene...
    Mvh. Ståle
    http://www.jetsofnorway.no/

    Comment


    • #3
      Det finnes jo drøssevis med tegninger på nettet då. Så hvis du vil er det bare å lete litt, kjøpe inn balsa og bygge ivei. Eg for min del synes arf er helt genialt, liker mest mulig tid i luften, og minst mulig på arbeidsbenken
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Curare og Atlas kan du bestille tegning til fra både vth.de og Model Airplane News. De egner seg bedre til scratchbygging enn MK's tegninger som ofte baserer seg på spesial-lagede deler og aldri viser alle vingespanter etc i full størrelse.

        Jeg har en haug med tegninger som jeg kan kopiere og sende i bytte hvis du har noe jeg trenger

        Har:
        MK Sky Star 90
        MK Joker 60
        MK Skymaster 60
        OK Supra fly 25
        OK Supra Star 25
        OK Mystic 30
        Flair Super Lightning 60
        Bridi Killer Kaos 60
        GP Ultra Sport 40
        VTH Blue Angel 60
        VTH Miniare 40
        etc etc.

        Meget interessert i:
        MK King Bird, alle størrelser
        MK Wild Beat 777
        MK Blue Angel 777
        MK Wild 7 alle str.
        OK Model Seduction 90 og 25

        Jeg finner masse inspirasjon i gode tegninger. Har lyst til å tegne litt selv, har skisser av delene til en Sensation 1400 som jeg har lyst til å forstørre til 60-size og bygge i vinter men tida strekker jo aldri til

        Jeg skulle gjerne sett flere tresett i butikken. Jeg elsker å bygge balsa, gjerne fra scratch. Da får jeg det som jeg vil og man får et helt annet forhold til det ferdige produktet.
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          Raptor, jeg ser helt klart hvor du kommer fra og tankegangen din bak det hele, men jeg tror nok at SAP_2000 har et poeng. Om du ikke er helt alene om å ville ha flisebyggesettene tilbake i hylla, så representerer du i hvert fall ikke majoriteten.

          Når det er sagt så er det jo slettes ikke vanskelig å få tak i kit nå om dagen heller. Det finnes bare ikke så mange av de som det gjorde før, og forhandlere i Norge er kanskje ikke flinke nok til å lagerføre de. I utlandet kan man kjøpe en hel masse forskjellige flysett i kit. Tegninger er heller ikke noe problem å oppdrive hvis man bare retter øynene mot riktig retning.

          Men hvorfor er det slik? Jeg tror det har flere grunner. Kanskje den mest påtrykkende er at folk vil bruke mest mulig tid på å fly og minst mulig tid på å bygge, og med store r/c land (og markeder) som USA hvor folk ikke har tid til å vente er ARF fremtiden. Færre og færre deler din glede i å bygge ut i fra tegning eller kit. I tillegg har kvaliteten på ARF gjort kvantesprang de siste 10 åra. Det er klart det varierer fra produsent til produsent....man får fortsatt stor sett det man betaler for. Men for å ta et konkret eksempel: NM har den siste tiden hatt tilbud på en Patty Wagstaff 1/4 skala Extra fra Great Planes. En god venn av meg bestilte et slikt et. Når jeg tar den ARF'n i øyesyn står det krystallklart for meg hvorfor ARF er å foretrekke. De aller fleste, meg inkludert, klarer ikke å bygge et slikt fly like pent, lett, sterkt og billig som det settet er bygget. Prisen er god, finish'en er upåklagelig og det flyr som en drøm. Fast food i modellverdenen....

          Jeg sier ikke at det ene er bedre enn det andre, men jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bygge så altfor mange fly fra tegning eller kit i tiden fremover...selv om det er aldri så artig når man får det i lufta. I dag begynte jeg for første gang på rundt 10 år på et flisesett av en Cub. Det er artig med en avveksling fra ARF'ens verden og greit så lenge det regner ute, men utover det er det for meg ikke veldig tiltalende. Dette blir nok det siste på nye 10 år...

          Jeg tror ikke at gleden av å se en ARF modell i lufta nødvendigvis er noe mindre enn om man har bygd fra scratch. Kanskje for noen, men ikke alle.

          Trenden vil nok bare fortsette, og personlig ser jeg positivt på dette. Det er selvfølgelig synd for alle som føler det som deg, men jeg tror nok at markedets dalende lyst til å tilbringe fler timer i hobbyrommet enn strengt nødvendig nok vil gå seirende ut av denne kampen.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            ARF er dessverre genialt når du har lite hobby-tid. Personlig liker jeg å bruke tid på bygging, prøve meg frem, gjøre feil og bygge ting om igjen. Finner ofte gode løsninger underveis, og lærer masse. Men det passer så dårlig når familie, jobb og venner tar nesten all tid. For å få muligheten til å fly må det nesten bli en ARF.

            Men man kan jo alltids ha scratch'en liggende til de få stunder som dukker opp.
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment


            • #7
              jeg har en artig type piper cub
              som jeg bygger på jeg er 3. eiern av det
              og jeg har bestemt meg for at jeg skal få det i lufta en dag...

              det er gøy å bygge flya det blir liksom mye verre om man krasjer men da er man mer forsiktig og da holder det jo lenger
              flyyy *sikle sikle*

              Comment


              • #8
                Tror du relativt sett er ganske alene om å ønske tegninger og flishauger tilbake i hyllene
                Tror du har relativt lite kontakt med omverdenen, så vidt jeg kan observere er det fortsatt et flertall modellflygere som ikke nøyer seg med det snevre utvalget det tross alt er av ARF modeller.

                Jeg må bare slutte meg til Raptor og Jon Wold. Jeg har selv en ARF modell nå som "hoved sliter", og jeg må si at ARF for meg er synonymt med endeløs frustrasjon. Eneste jeg kan se er verd å kjøpe som ARF er glassfiber fly.

                Comment


                • #9
                  Når ungene har lagt seg og kjerringene rotter seg sammen for å se på Tjukkholmen, Farmen og hva nå alt dette reality greiene heter, hva er da bedre enn å være på hobbyrommet med kaffekoppen og ett eller annet langtids prosjekt av et byggesett.

                  Kit og scratch er liksom to hobbyer i ett, bygging og flyging.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by pleym
                    Tror du relativt sett er ganske alene om å ønske tegninger og flishauger tilbake i hyllene
                    Tror du har relativt lite kontakt med omverdenen, så vidt jeg kan observere er det fortsatt et flertall modellflygere som ikke nøyer seg med det snevre utvalget det tross alt er av ARF modeller.

                    Jeg må bare slutte meg til Raptor og Jon Wold. Jeg har selv en ARF modell nå som "hoved sliter", og jeg må si at ARF for meg er synonymt med endeløs frustrasjon. Eneste jeg kan se er verd å kjøpe som ARF er glassfiber fly.
                    De fleste jeg kjenner som driver med modellfly holder seg til arf. Å bygge ett modellfly er tidkrevende og dyrt, ofte dyrere enn en arf, og det er ikke alltid det flyr like bra (erfaring ). De fleste arf-settene i dag er av god kvalitet, og de flyr som regel nydelig. Det er vel liten tvil om at markedet elsker arf, det er tross alt det det selges mest av rundt om i verden....
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by pleym
                      Tror du relativt sett er ganske alene om å ønske tegninger og flishauger tilbake i hyllene
                      Tror du har relativt lite kontakt med omverdenen, så vidt jeg kan observere er det fortsatt et flertall modellflygere som ikke nøyer seg med det snevre utvalget det tross alt er av ARF modeller.
                      Har du røyka eller..? Tror det blir solgt minst 50 ARF fly pr. flishaug som blir solgt her i landet... Før Norwegian la ned i Oslo i våres spurte jeg om hvor mange byggesett de hadde solgt det siste året.... Svaret var én eller to.... Byggesetteskene som stod i sjappa der var så nedstøvete og slitte at de måtte ha stått der i 10 år.....

                      Hvis det hadde vært som du sier, ville jo hyllene bugnet over av flis, noe de definitivt ikke gjør. Ikke i resten a verden heller....

                      Ang. Det med kontakt med omverdenen, så er jeg vel en av de som flyr mest fly her landet pr. år, så noen folk møter jeg da jo...
                      Mvh. Ståle
                      http://www.jetsofnorway.no/

                      Comment


                      • #12
                        vi har massevis av byggesett. det vi ikke har skaffer vi. dette gjelde jo for de aller fleste hobby butikker også. jeg driver om dagen å bygger en cap 232 på 203cm vingespenn. byggesett fra west wings. (dyrt, men rågromt). jeg tror(og mener bestemt) at vi som bygger flyene våre selv, har mer glede av å fly, enn det de som kjøper ett ferdig fly. Men for all del, det tar litt tid da. , men det er jo tross alt en hobby, ikke om å gjøre å ha mest mulig fortest mulig(mener jeg)
                        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                        www.airheads.no

                        Comment


                        • #13
                          Det du opplever som frustrerende kan kanskje andre velge å kalle bakstreversk? Provoserende kanskje...
                          Neida, skjønner litt av det som ligger bak utblåsningen din. Men hvis vi skrur tida enda lenger tilbake så bygde modellflygerne senderne sine, men har du gjort det? Jeg tror ikke det, men kanskje de riktig gamle vil påstå at du ikke driver skikkelig modellflyging med ferdigkjøpt sender... osv osv

                          Hvis du i dag hadde vært 16-17 år, kanskje med en stilig moped utafor døra, PC med hele verden tilgjengelig på gutterommet og deltatt på ymse idretter hadde det ikke blitt modellflyger av deg uten ARF-ene. Rett og slett fordi tingene er litt anndeledes i dag enn for 20 år siden og det er utopi og tro at noen vil legge 5-600 arbeidstimer i noe ukjent lenger når "TID" har blitt så verdifull. Og hvorfor gjøre det hvis det er flyginga som fascinerer, ferdigbygd er billigere.
                          Skulle du ha PC tidlig på åttitallet måtte du ha kunnskaper langt utover det gjennomsnittlige og være nerd omtrent, men hvordan er det i dag? Sammenlignbart? Absolutt! Den gang var det bare de ivrigste som drev med sånt mens det i dag er hyllevare med datostempling. Noen som ser likhetene?

                          Jeg begynte selv for laaang tid siden, laga Taxi etter tegninger med de materialene som var tilgjengelig og med hjelp av en venn ble det pilot av meg også. Flyginga var målet og bygginga var bare et nødvendig onde for å komme dit.
                          Med årene har det blitt klistra i hop en masse spantebygg, men da EZ kom med sin Laser230 kom endelig det vi flygere har venta på: minimalt med byggetid Eller.. vel ikke helt riktig, siden seilflyentusiastene blant oss fikk kjøpt masse flotte prefabrikerte maskiner lenge før EZ! (Har jeg nevnt det før at det er innen seilfly forspranget ligger?) Etter den tid er det ikke mange spantevinger som er satt opp, de jeg begynte på til jul blir kanskje ferdig denne jula? I mellomtiden er en god del ferdigfly montert og fløyet og fløyet og fløyet.

                          Vel, det er ikke så sort/hvitt.. Det er enda en del flygere som bygger sett fra Pica etc. Det er faktisk noen som har klart å spore opp forhandler som selger gamle MK og OK-modeller i Østen. Jon Wold har trigget byggelysten min igjen, sannsynligvis basert på nostalgi og feilslått minne, men jeg vil bygge en Curare igjen. Hvorfor vet jeg ikke, men kanskje det faktisk var morsomt å sette sammen et godt byggesett av en legendarisk maskin? Likevel ligger det noe og murrer i bakhodet: var det ikke en masse balsaklosser som skulle skaves og pusses til????

                          Og det er ikke så mange som deler sine byggeerfaringer med oss her, utenom Jon Wold er svemoe unntaket og vi vet at det er et saftig langtidsprosjekt under arbeid der.. med rund cowling Men jeg er sikker på at han har laaangt over gjennomsnittlig interesse for fly, historie og bygging samt problemløsning. Mange modellflygere er faktisk IKKE særlig interesserte i flygingens historie, bare fascinert av å fly et fly.

                          Pilot sin Bellanca kan du bare glemme å få tak i. Skulle noen finne et sånt og legge det ut for salg må vedkommende sannsynligvis flytte utalands for å få fred. Det er nemlig en del folk som jakter på denne..

                          Jeg selger to byggesett, Sagitta 900 og Bird of Time... Legendariske flishauger som jeg gjerne skulle fløyet men som har ligget under trappa i 15 år (nettopp, 15 år) pga arbeidsmengden som må til for å få dem ferdige. Skal ha meg ny ARF til jul, Funtana
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Og hvis du joo, som bare så mye som tenker på å skaffe deg en Funtana før meg, da blir det en gedigen gjentagelse av kveldens combat utfall, men denne gang med Funtana'r til 10000,-
                            Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                            Comment


                            • #15
                              Hahh widowmaker, erindrer at det var mest gule og rosa deler som falt ned fra himmelen hver gang det smalt..... Hadde jeg bare hatt en propell til og litt mer tape hadde jeg ikke gitt meg først...
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X