Når sant skal sies….
Hvor er vi på vei hen? Jeg har holdt på med dette siden 1966 med først linekontroll og fra modeller som Flite Streak, Comet og Nobler osv. Dette var modeller som var utstyrt med DA (diesel) motorer eller David Andersen som ble produsert i Norge. Videre brukte en også mye webramotorer den gang. De første RC kontroller kom i denne tiden også med knappesystem uten at jeg skal gå vidre inn på det. Modell Hobby i Oslo var en av de mest seriøse på den tid som leverte varene. I ettertid ble det fort skapt seriøse og useriøse leverandører som kom og gikk. Dette var importører som plutselig kunne finne på å impotere en greie for så å slutte med den etter at markedet nærmest var mettet og folk ”skreik” etter deler uten å vite hvor de skulle skaffe det til det de hadde kjøpt som for eks. radio eller fly etc.
Byggesett som Mick Reeves, Cambria, Kato Models, Marutaka, Pilot, Pica, Svensson med dertil mange andre sett er omtrent forsvunnet (i allfall fra Norske leverandørers hyller) og i kjølevannet er det kommet såkallte ARF sett som oftest er trukket i film som monokote, oracover og en del i noe billigfilm som slipper og bobler. Jeg vil derfor spørre ”er det bruker eller produsent som har styrt markedet dit hen vi er i dag”? Er det dette vi vil? Selv har jeg hatt ett opphold på ca. 10 år fra 1993 til 2003. Da jeg så begynte igjen så hadde det skjedd revolusjonerende forandringer. De gamle byggesett var omtrent borte fra hyllene og ned på deg så de såkallte ferdigfly. (almost ready to fly) Dette gjorde det til en meget skuffet affære å begynne pånytt. Å få gleden av av å bygge et fly fra scratch var omtrent borte. Og sitte inne vinterstid der snøflakene dalte utenfor vinduet og bygge samt meditere ut gjennom snøflakene om kanskje ettervinterens jomfrutur på isen var jo borte. I dag monterer jo en sammen et ARF fly på rundt 1 uke om en er rask eller mindre. Det begynte vel med EZ som fløy vanvittig bra.
ikke noe stygt å si om det, men den gang var det få ferdigfly. De som selvsagt ikke giddet bygge fly hadde jo et lite utvalg her og der.
Alle snakker jo også om å bygge men det er et meget misbrukte ord. Og bygge gjør du når du kun har tegningen, til dels også når eska er full av lister og balsabiter osv. Vedr. ARF så monterer vi nemlig bare, ikke bygger så det er klart. Vel jeg er iallfall en av dem som ønsker en del byggesettene tilbake. Marutaka og Kato finns eksempelvis, men da må vi ut av landet og meget langt om en ønsker seg et slikt. Nei folkens – trenden er på feil vei og tilslutt finns bare ARF fly også worldwide er jeg redd. Gleden av å få lov og bygget et fly er borte og vi har bare flyvningen igjen. Er det det vi ønsker?
Hvor er vi på vei hen? Jeg har holdt på med dette siden 1966 med først linekontroll og fra modeller som Flite Streak, Comet og Nobler osv. Dette var modeller som var utstyrt med DA (diesel) motorer eller David Andersen som ble produsert i Norge. Videre brukte en også mye webramotorer den gang. De første RC kontroller kom i denne tiden også med knappesystem uten at jeg skal gå vidre inn på det. Modell Hobby i Oslo var en av de mest seriøse på den tid som leverte varene. I ettertid ble det fort skapt seriøse og useriøse leverandører som kom og gikk. Dette var importører som plutselig kunne finne på å impotere en greie for så å slutte med den etter at markedet nærmest var mettet og folk ”skreik” etter deler uten å vite hvor de skulle skaffe det til det de hadde kjøpt som for eks. radio eller fly etc.
Byggesett som Mick Reeves, Cambria, Kato Models, Marutaka, Pilot, Pica, Svensson med dertil mange andre sett er omtrent forsvunnet (i allfall fra Norske leverandørers hyller) og i kjølevannet er det kommet såkallte ARF sett som oftest er trukket i film som monokote, oracover og en del i noe billigfilm som slipper og bobler. Jeg vil derfor spørre ”er det bruker eller produsent som har styrt markedet dit hen vi er i dag”? Er det dette vi vil? Selv har jeg hatt ett opphold på ca. 10 år fra 1993 til 2003. Da jeg så begynte igjen så hadde det skjedd revolusjonerende forandringer. De gamle byggesett var omtrent borte fra hyllene og ned på deg så de såkallte ferdigfly. (almost ready to fly) Dette gjorde det til en meget skuffet affære å begynne pånytt. Å få gleden av av å bygge et fly fra scratch var omtrent borte. Og sitte inne vinterstid der snøflakene dalte utenfor vinduet og bygge samt meditere ut gjennom snøflakene om kanskje ettervinterens jomfrutur på isen var jo borte. I dag monterer jo en sammen et ARF fly på rundt 1 uke om en er rask eller mindre. Det begynte vel med EZ som fløy vanvittig bra.
ikke noe stygt å si om det, men den gang var det få ferdigfly. De som selvsagt ikke giddet bygge fly hadde jo et lite utvalg her og der.
Alle snakker jo også om å bygge men det er et meget misbrukte ord. Og bygge gjør du når du kun har tegningen, til dels også når eska er full av lister og balsabiter osv. Vedr. ARF så monterer vi nemlig bare, ikke bygger så det er klart. Vel jeg er iallfall en av dem som ønsker en del byggesettene tilbake. Marutaka og Kato finns eksempelvis, men da må vi ut av landet og meget langt om en ønsker seg et slikt. Nei folkens – trenden er på feil vei og tilslutt finns bare ARF fly også worldwide er jeg redd. Gleden av å få lov og bygget et fly er borte og vi har bare flyvningen igjen. Er det det vi ønsker?
Comment