Unconfigured Ad

Collapse

Tips til selvbygger

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rune Stensletten
    • Jul 2002
    • 4

Tips til selvbygger

Er det noen som vil gi meg en del tips til mitt første selvbyggeprosjekt?
    Jeg er ikke en erfaren modellflyger, men jeg har likevel veldig lyst til å bygge mitt eget modellfly. Hvilket byggesett passer en nybegynner og hvilket utstyr bør jeg utruste flyet med? Jeg har lyst å benytte utstyr som senere kan være brukende ved mer viderekommende flyving og bygging.
    Likevel vil jeg ikke legge så alt for mye penger i dette prosjektet.

Dersom noen har tips til butikker som kan ordne dette til en rimelig penge, er jeg svært takknemmelig for dette.
  • Natrajk
    • Feb 2002
    • 195

Hvilken type fly har du tenkt på? Har du flydd før? Eier du noe utstyr (radio, motor el.)?

Trenger litt mer informasjon Jeg vet ikke noe særlig om byggesett, men dersom du trenger noe annet utstyr så er det greit å vite hva du er ute etter.

Kjartan

<font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: Natrajk den 2002-07-09 15:37 ]</font>
    mvh Kjartan

Comment

• Rune Stensletten
      • Jul 2002
      • 4

Jeg har liten flyerfaring og eier ingenting av utstyr. Derfor er jeg heller ikke i stand til å vurdere hvilket utstyr som jeg bør kjøpe.

Comment

• Natrajk
        • Feb 2002
        • 195

OK!

Da går jeg ut ifra at du ønsker et motorfly.

Du bør da begynne med et høyvinget trainer-fly. Det bør helst ikke være for lite, men heller ikke for stort. Størrelsen på modellfly tar utgangspunkt i motorstørrelsen til flyet. Som et første fly er et fly i .40 størrelse (motor på 0.40 cu.inch) et godt alternativ. Et slikt fly vil ha ca. 1.40m i vingespenn.
        I denne størrelsen finnes det et stort utvalg av både modeller og motorer. Sjekk litt rundt på nettet og i din lokale hobbysjappe.

Når det gjelder motorer er jeg selv svak for OS. De koster litt mer enn mange andre motorer, men er veldig lett å ha med å gjøre.
        Når du har sett litt rundt på hva som finner, så kan du spørre om nærmere råd her.

Radiostyringen bør være på min. 4 kanaler. Hitec er en fabrikant som har mange gode og rimelige stikker. Dersom du har nok penger kan det være lurt å kjøpe en litt mer avansert stikke med en gang (mer enn 4 kanaler), men det er ikke strengt nødvendig)

Hvis du klikker på linker RC YellpwPages på denne siden finner du linker til en del norske forhandlere. Kan være greit å se litt rundt for å finne litt ut om ting og tang.

Ikke være redd for å spørre mer her heller.

Kjartan
        mvh Kjartan

Comment

• Rune Stensletten
          • Jul 2002
          • 4

Hei igjen..

Jeg har funnet følgende tilbud:

Cessna 177 Cardinal
          Motor Magnum XL-53 RNVA2-ABC
          Sender Hitec Flash 5X
          Pakkepris 5103.- inkl. mva.

Er dette et fly som "passer meg" og er dette en bra pris?

Rune

Comment

• Morten
            • Apr 2002
            • 386

On 2002-07-08 17:21, Rune Stensletten skrev:
            Hei igjen..

Jeg har funnet følgende tilbud:

Cessna 177 Cardinal
            Motor Magnum XL-53 RNVA2-ABC
            Sender Hitec Flash 5X
            Pakkepris 5103.- inkl. mva.

Er dette et fly som "passer meg" og er dette en bra pris?

Rune
            - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
            - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
            - Krill Avanti S m/ATJ220SV
            - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

• Morten
              • Apr 2002
              • 386

Hei Rune
              jeg er ganske fersk modellflyger,har holdt på ca 1.5 år,på denne tidene har jeg for det meste fløyet et fly av typen Jupiter, dette er et lavvinget trainer fly som er veldig lett og stabilt fly laget av plast og tåler all verden av stygge landinger.
              Dette flyet med magnum 53 og flash 5 radio
              får du for 4743.-
              De selger også høyvinget modell av typen Ready til 4620.-for hele pakken.
              Jeg har fløyet Ready endel også, dette er et veldig greit nybegynner fly,se link

Morten

- Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
              - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
              - Krill Avanti S m/ATJ220SV
              - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

• Natrajk
                • Feb 2002
                • 195

Begge alle tilbudene som er nevnt her høres ut som gode tilbud.

Det eneste flyet jeg har sett av disse er Jupiter (som er lav-vinget, men som kan flys veldig rolig og fint.)

Jupiter og Ready er plastfly som ikke krever noe særlig bygging, så dersom det er bygging du vil ha er nok ikke dette noe for deg. Men dersom du har lyst til å komme deg ut å fly fortest mulig er nok Ready'en et godt valg.

Som et første selvbygger prosjekt (med selvbygging mener jeg å bygge fra grunnen av med balsa osv.) ville jeg ikke valgt et skalafly, men funnet noe litt enklere.
                Så dersom Cessnaen er en veldig detaljert skalamodell bør du kanskje tenke deg om.
                Men dersom det er en modell som bare er "inspirert" av Cessna så kan den være en god start.
                (Ferdigfly koster forresten omtrent det samme som byggesett nå for tiden)

Ellers er Hitec stikka et meget godt valg, som du kan ha nytte av i lang tid framover.

Magnum motorer skal være gode og driftsikre, men du trenger sikkert litt hjelp til å få justert den.

Den sammelagte prisen virker også grei.

Kjartan
                mvh Kjartan

Comment

• Thomas Revå
                  • Apr 2002
                  • 150

Et par modeller kan jeg da anbefale: Great Planes PT-40, et byggesett du enkelt setter sammen, og den flyr fint, uten skumle tendenser i det hele tatt.

Personlig liker jeg ikke plastflyene, men det får du avgjøre selv om du vil ha eller ikke.

Hvis du ser på great planes sine sider (www.greatplanes.com), og ser på bilde av PT-40`en, og ser på spesifikasjonene, så funker egentlig det meste som har spesifikasjoner noe i nærheten av den, det er viktig med mye V-form, flat bunn på vingen, og en relativt lav vekt, 2,5kg er det jeg synes er passe maks på en trainer med 150cm vingespenn. Jeg bygde min PT-40 med flat vinge (ikke washout), og den var snill som et lam likevel, så mye washout trenger ikke nødvendigvis være en betingelse for å få en god trainer.

Av motorer fungerer egentlig det meste, men jeg må vel trekke fram OS og Irvine som de beste.

Comment

• Rune Stensletten
                    • Jul 2002
                    • 4

Takk for hjelpen alle sammen.
                    Jeg er godt på vei mot mitt eget fly nå..

Rune

Comment

• Thomas Revå
                      • Apr 2002
                      • 150

Husk for all del å fortelle oss (i alle fall meg ) hva du ender opp med, og si hva du mener om det..

<font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: Thomas Revå den 2002-07-09 21:41 ]</font>

Comment

• Natrajk
                        • Feb 2002
                        • 195

Jeg vil også vite det!

mvh Kjartan

Comment

Working...