If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Alle som har bilder av modeller de har og som er konstruert av Tore Paulsen oppfordres til å legge dem inn i denne tråden.
Last edited by Biplan; 21-02-11, 17:13.
Reason: la til link
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Tore Jemtegaard lagde utstyr til å skjære isoporvinger og med litt trening ble vi ganske flinke. Isoporkjærnen ble forskriftsmessig "planket" med Alvøens Kvalitet B tegnepapir, som var ganske tykt og stivt. Kroppen bygget i balsa med kryssfiner motorspant og kledd med japon-papir. Lakkert med signalrød Steel lakk og NAK-lisensnummer håndskåret av et spesiellt dekal-materiale. Trengte flere forsøk før tall og bokstaver ble riktig vei - ikke speilvendte.
Hadde K&B 3,5 ccm med bakutblås, hjemmelaget messing-bend og OPS pipe med demper. Det var Tore Paulsen som lærte oss å bøye messingrør og lodde bend. Han regnet også ut riktig diameter og lengde for 3,5, 6,5 og 10 kubikkcentimeters motorer.
Deltok i NM i Forus Cup med King Vettre. Tror det var på Lista, ytterst på sørspissen av Norge i det forblåste havgapet.
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
(Inspirert av en annen tråd under "Elektro- smått og stort, inne og ute" emnet.)
Tore var så generøs og donere sin egenkonstruksjon Slow Fly etter at jeg krasjet den eneste modellen jeg hadde.
Kan ikke huske at jeg har hatt et fly med så bra finish hverken før eller siden. F3A-modellen var ekstremt lett bygget og hadde tykk vingeprofil. Dette gjorde at modellen fløy forholdsvis sakte og hadde stort kraftoverskudd. I vertikale øvelser som "Top Hat" og "Figure M" skulle dette være en fordel fordi piloten fikk bedre tid på vei ned. Nå var ikke mine ferdigheter såpass at jeg fikk noe nytte av disse egenskapene. Dessverre slet jeg med en upålitelig motor hele flyets levetid.
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
(Inspirert av en annen tråd under "Elektro- smått og stort, inne og ute" emnet.)
Tore var så generøs og donere sin egenkonstruksjon Slow Fly etter at jeg krasjet den eneste modellen jeg hadde.
[ATTACH=CONFIG]39377[/ATTACH]
Kan ikke huske at jeg har hatt et fly med så bra finish hverken før eller siden. F3A-modellen var ekstremt lett bygget og hadde tykk vingeprofil. Dette gjorde at modellen fløy forholdsvis sakte og hadde stort kraftoverskudd. I vertikale øvelser som "Top Hat" og "Figure M" skulle dette være en fordel fordi piloten fikk bedre tid på vei ned. Nå var ikke mine ferdigheter såpass at jeg fikk noe nytte av disse egenskapene. Dessverre slet jeg med en upålitelig motor hele flyets levetid.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment