Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tore Paulsen Hall of Fame

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tore Paulsen Hall of Fame

    (Inspirert av en annen tråd under "elektro inne og ute" emnet.) (MFN) ModellflyNytt.no

    Alle som har bilder av modeller de har og som er konstruert av Tore Paulsen oppfordres til å legge dem inn i denne tråden.
    Last edited by Biplan; 21-02-11, 17:13. Reason: la til link
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

  • #2
    King Vettre

    ...bygget selv etter tegning.

    Click image for larger version

Name:	KingVettre_edited.jpg
Views:	1
Size:	133.9 KB
ID:	576142

    Tore Jemtegaard lagde utstyr til å skjære isoporvinger og med litt trening ble vi ganske flinke. Isoporkjærnen ble forskriftsmessig "planket" med Alvøens Kvalitet B tegnepapir, som var ganske tykt og stivt. Kroppen bygget i balsa med kryssfiner motorspant og kledd med japon-papir. Lakkert med signalrød Steel lakk og NAK-lisensnummer håndskåret av et spesiellt dekal-materiale. Trengte flere forsøk før tall og bokstaver ble riktig vei - ikke speilvendte.

    Hadde K&B 3,5 ccm med bakutblås, hjemmelaget messing-bend og OPS pipe med demper. Det var Tore Paulsen som lærte oss å bøye messingrør og lodde bend. Han regnet også ut riktig diameter og lengde for 3,5, 6,5 og 10 kubikkcentimeters motorer.

    Deltok i NM i Forus Cup med King Vettre. Tror det var på Lista, ytterst på sørspissen av Norge i det forblåste havgapet.
    Last edited by Biplan; 19-02-11, 15:55.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment


    • #3
      Slow Fly

      (Inspirert av en annen tråd under "Elektro- smått og stort, inne og ute" emnet.)
      Tore var så generøs og donere sin egenkonstruksjon Slow Fly etter at jeg krasjet den eneste modellen jeg hadde.

      Click image for larger version

Name:	SlowFly_edited.jpg
Views:	1
Size:	89.7 KB
ID:	576143

      Kan ikke huske at jeg har hatt et fly med så bra finish hverken før eller siden. F3A-modellen var ekstremt lett bygget og hadde tykk vingeprofil. Dette gjorde at modellen fløy forholdsvis sakte og hadde stort kraftoverskudd. I vertikale øvelser som "Top Hat" og "Figure M" skulle dette være en fordel fordi piloten fikk bedre tid på vei ned. Nå var ikke mine ferdigheter såpass at jeg fikk noe nytte av disse egenskapene. Dessverre slet jeg med en upålitelig motor hele flyets levetid.
      Last edited by Biplan; 19-02-11, 15:36.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        Originally posted by Biplan View Post
        (Inspirert av en annen tråd under "Elektro- smått og stort, inne og ute" emnet.)
        Tore var så generøs og donere sin egenkonstruksjon Slow Fly etter at jeg krasjet den eneste modellen jeg hadde.

        [ATTACH=CONFIG]39377[/ATTACH]

        Kan ikke huske at jeg har hatt et fly med så bra finish hverken før eller siden. F3A-modellen var ekstremt lett bygget og hadde tykk vingeprofil. Dette gjorde at modellen fløy forholdsvis sakte og hadde stort kraftoverskudd. I vertikale øvelser som "Top Hat" og "Figure M" skulle dette være en fordel fordi piloten fikk bedre tid på vei ned. Nå var ikke mine ferdigheter såpass at jeg fikk noe nytte av disse egenskapene. Dessverre slet jeg med en upålitelig motor hele flyets levetid.
        Finnes det tegninger på Slow Fly tilgjengelig???
        ____________________
        : -Exlex-
        : Thor Arne Jensen
        :::::::::::::::::::::::::::

        [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

        Comment

        Working...
        X