Unconfigured Ad

Collapse

To motors propell retning?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skartun
    • Aug 2008
    • 231

To motors propell retning?

Driver å mekker sammen en SU-37 parkjet basert på Steve Shumate tegninger. Denne skal jeg ha to 6x4 apc propeller på. En vanlig og en pusher. Selvfølgelig må motorene gå hver sin vei. Men hvilken retning vil jeg at propellene skal gå? Fra vingetipp mot senter, eller fra senter mot vingetipp? Noen der ute med god forståelse på aerodynamikk og moment?
    Kan forresten anbefale alle å bygge seg en parkjet etter Shumate tegninger, dette er min tredje. Å de forrige 2 er en drøm å fly!
    Rolan Skartun

Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

http://www.sognmodellfly.com
  • farmann
    • Mar 2010
    • 918

Jobbet en gang(tidlig steinalder) på Piper chieftain, mener der de gikk fra vingtipp mot senter d.v.s venstre gikk med klokka sett bakfra.
    Men fly fra østblokken er jeg mer usikker på.

Comment

• Kyrre
      • Feb 2009
      • 2322

Sjekket hjemmesiden, og på bildene og filmklippet jeg fant så det ut som det var brukt pusher på den venstre motoren (sett bakfra) og at propellene roterte fra hverandre.

Comment

• Skartun
        • Aug 2008
        • 231

Originally posted by Kyrre
        Sjekket hjemmesiden, og på bildene og filmklippet jeg fant så det ut som det var brukt pusher på den venstre motoren (sett bakfra) og at propellene roterte fra hverandre.
        Det har jeg sett også... men er usikker på om han vektla dette momentet under bygging eller om han bare ikke har nevnt noe i byggebeskrivelsen
        Rolan Skartun

Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Nedovergående side av propellerdiskene bør være nærmest senterlinja av flyet for å få minst asymmetrisk thrust i positive angrepsvingler dersom en motor faller ut.

Comment

• Skartun
            • Aug 2008
            • 231

Originally posted by tahustvedt
            Nedovergående side av propellerdiskene bør være nærmest senterlinja av flyet for å få minst asymmetrisk thrust i positive angrepsvingler dersom en motor faller ut.
            Fra vingetipp mot senter?? om jeg forstår rett?
            Rolan Skartun

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Ja. For å skjønne hvorfor kan du tenke deg et fly som fly bortover med litt høy nese. Propellerbladene som beveger seg nedover i propellerdisken har da litt høyere angrepsvinkel enn på den siden av disken som beveger seg oppover. Dersom den nedovergående siden av propellerdisken er ytterst på vingen, vil den ha lengre momentarm fra senterlinjen i forhold til om den er innerst. Ved å ha nedovergående side nærmest senterlinjen reduserer du skjevheten og behovet for å kompensere med sideroret hvis en motor svikter, spesielt under take off/klatring.

Comment

• Karl H.
                • Mar 2006
                • 1452

Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• Skartun
                  • Aug 2008
                  • 231

Originally posted by tahustvedt
                  Ja. For å skjønne hvorfor kan du tenke deg et fly som fly bortover med litt høy nese. Propellerbladene som beveger seg nedover i propellerdisken har da litt høyere angrepsvinkel enn på den siden av disken som beveger seg oppover. Dersom den nedovergående siden av propellerdisken er ytterst på vingen, vil den ha lengre momentarm fra senterlinjen i forhold til om den er innerst. Ved å ha nedovergående side nærmest senterlinjen reduserer du skjevheten og behovet for å kompensere med sideroret hvis en motor svikter, spesielt under take off/klatring.

En logisk og veldig bra forklaring! Takker!
                  Rolan Skartun

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Originally posted by Karl H.
                    http://www.youtube.com/watch?v=glzG9lizkSc
                    Jeg har lenge lurt på hvorfor P-38 har motsatt oppsett. Det er kjent at den er ekstremt vanskelig med bare en motor på grunn av at begge motorene er kritiske.
                    Last edited by tahustvedt; 24-02-11, 19:31.

Comment

• Kyrre
                      • Feb 2009
                      • 2322

Klippet fra Wikipedia, den frie encyclopedia.

In designing the Lockheed P-38, the decision was made to reverse the counter-rotation such that the "tops" of the propeller arcs move outwards, away from each other. Tests on the initial XP-38 prototype demonstrated greater accuracy in gunnery with the unusual configuration.

Comment

• Skartun
                        • Aug 2008
                        • 231

Se der ja! Der fikk du svaret ditt tahustvedt
                        Rolan Skartun

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Jøss. Ikke verst. Hehe

Comment

• E&E
                            • Apr 2008
                            • 578

Mission first. Safety .....hm...eh...
                            Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

Working...