Unconfigured Ad

Collapse

Hvilke servoer i 120 size fly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blåmås
    • Feb 2011
    • 335

Hvilke servoer i 120 size fly?

Jeg er i startgropa med å gå til anskaffelse av skalamodell i 120 size. Tenker å gå for bensinmotor og har fått kvalifisert tips om at DLE 20 vil være et godt alternativ. Både flystørrelse og bensinmotor er nytt for meg så jeg er litt usikker på en del ting som jeg håper å kan få litt tips om her.
    Hvor kraftige servoer bør jeg bruke? Digital eller analog? Modellen er ikke helt bestemt, men sannsynligvis seagull spacewalker 120. Altså ikke noe 3D. Satser mest på skalaflyging. Har egentlig ikke noe ønske om å putte inn saker som er av høyere standard en flyet har nytte av om dere forstår hva jeg mener. Lurer også litt på batterier til mottaker og spesielt tenning. Hvor stor kapasitet bør de ha? Har ingen anelse om hvor mye strøm tenningen trekker. Håper på nyttig input fra dere som har erfaring med slike fly.
    Stein Johnsen
    http://www.blåmåsan.com
  • lillejon78
    • Dec 2005
    • 1530

hd-9150 er greie servoer, men du klarer deg sikkert med hd-9110,disse leverer ca 10kg, å holder nok i massevis til tin flystil, velger du å sette på en bensinmotor så MÅ du ha servoer med metallgir
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

• Blåmås
      • Feb 2011
      • 335

Originally posted by lillejon78
      hd-9150 er greie servoer, men du klarer deg sikkert med hd-9110,disse leverer ca 10kg, å holder nok i massevis til tin flystil, velger du å sette på en bensinmotor så MÅ du ha servoer med metallgir
      Er det annet enn vekta på servoen som gjør at HD-DS120M er ca 100-lappen billigere? På elefun sine sider står det at sistnevnte har plastgear, men på produsentens sider står det metallgear. Regner med det er riktig. Er analoge uaktuelt?
      Stein Johnsen

Comment

• Litespeed
        • Jun 2005
        • 1064

Analoge og en 6-7 kg holder i massevis , kjør 2stk 1500mah med batshare til mottager og 1500-2000mah 4,8 volt til tenning. Lykke til
        Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• lillejon78
          • Dec 2005
          • 1530

Originally posted by Blåmås
          Er det annet enn vekta på servoen som gjør at HD-DS120M er ca 100-lappen billigere? På elefun sine sider står det at sistnevnte har plastgear, men på produsentens sider står det metallgear. Regner med det er riktig. Er analoge uaktuelt?
          analoge kan du bruke, folk i dag har desverre blirr veldig opphengt i at det "må være digitalt". men metal-geat er et MUST på bensinmodeller.
          trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
          trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
          arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
          PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
          homemade quad med diverse elektronikk.
          noen depronkjerrer.
          futaba10c 2.4ghz.
          radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

• Blåmås
            • Feb 2011
            • 335

Lillejon: Tusen takk for det! Har nemlig også fått inntrykk av at det er kun digitalt som gjelder. Men hvordan fløy de da før i tiden tenker jeg da.... Metallgear er et must på bensinmodeller er med tanke på at de vibrerer mer vel?
            Litespeed: Takk for tips. Tilgi min uvitenhet, men hva er batshare? To batterier i tilfelle en forsyning feiler? 6 volt til mottager er vel greit?
            Stein Johnsen

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

her har du en batshare Smart-Fly BatShare - elefun.no - Radiostyrt hobby Kobler til 2 batterier også setter du den i mottakeren. den vil da velge det batteriet med høyest spenning til enhver tid. og hvis ett batteri skulle feile så blir det koblet fra.

Enig med litespeed her at du kan fint bruke analoge servoer. men pga av vibrasjoner ja så ville jeg brukt metal gear. og til scala flyging så bør det holde med 6-7kg.

Lykke til
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• Larsern
                • Sep 2007
                • 756

På en slik modell ville jeg ikke brukt noen form for batshare, eller flere batterier til mottaker. Bare ett enkelt batteri av en sort du kjenner til og stoler på og evt hatt dobbelt opp med kabler og brytere for ekstra sikkerhet. analoge servoer andre folk har hatt hell med er helt sikkert gode nok, bare ikke sats på noe rare greier som ikke har vært "fieldtestet" så er du nok trygg. En fordel med digitale servoer er økt sikring mot forstyrrelser. Det er ikke bare mottakere som er utsatte for støy.

Kjører du 35mhz er eget tenningsbatt nesten ett must i mine øyne, 2,4ghz klarer seg uten hvis du vet hva du driver med. Men vil vel generelt anbefale separat batt til tenningen for enkelhets skyld. En 4,8v 1000-1600mah holder lenge på tenning. Kjører du analoge servoer holder vel en 1600mah pakke lenge på mottaker også. Digitale servoer er endel tørstere på strømmen.
                Gå for sentrering foran kraft på servoene. Ett fly med noenlunde presise servoer flyr mye bedre.

Det er mange måter og gjøre det på, dette er hva jeg ville gjort.

Comment

• Blåmås
                  • Feb 2011
                  • 335

Takker for alle tips folkens. Mye å ta med seg her.
                  Hva med motormontasje, opplegg av bensinslanger, plassering av tenning osv. Er det noen feller som er fort gjort å gå i der, eller kommer jeg langt med sunn fornuft? Vet at man ikke skal ha overtrykk på tanken når man bruker bensin.
                  Stein Johnsen

Comment

• Larsern
                    • Sep 2007
                    • 756

Tenninga holdes unna varme, vibrasjon og annen elektronikk/kabler. Dette går vel på fornuft. Det er en ting som det er lett og brenne seg på, pass godt på så ikke pluggledninga får gnisse mot glassfiber i f.eks cowling. Glassfiberen gnager seg gjennomstålnettingen og lager tenningsproblemer. Anlegget er avhengig av at kabelen er inntakt, da jordingen av pluggen går gjennom stålmantelen. Det er vanligvis nok at bare deler av mantelen er skadd for at det kan bli problemer.

Comment

• Blåmås
                      • Feb 2011
                      • 335

Takker igjen. Har sendt forespørsel til nortrading ang fly, så får vi se hva det blir til etter helga. Har liksom planer om å gjøre dette ordentlig så det dukker vel opp flere spørsmål når jeg kommer i gang tenker jeg.
                      Stein Johnsen

Comment

Working...