Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp, hva heter flyet jeg bygde som barn!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zithlord
    • Mar 2011
    • 4

Hjelp, hva heter flyet jeg bygde som barn!

Hei alle sammen

Jeg bygde et balsa glidefly som barn jeg ikke husker hva het eller hvem som produserte det. Det var et balsa byggesett, med papir og dop trukkede vinger. Nesen på flyet var avlang rund og man kunne fylle på eller ta ut blykuler i nesen gjennom et hull i overkant av nesen. Vingene var i V-form og vingespennet var ca 60-80cm. Jeg tror jeg kjøpte det hos modell-hobby i skovveien ca 1978, men er ikke sikker. Kan noen hjelpe? Ville gjerne hatt tegninger så jeg kan bygge flyet med min sønn på 8 år....

Mvh
    John Landsverk
  • lasse løberg
    • Jan 2011
    • 69

Hmmm ! het det victory eller var den større?

Comment

• svein fredrikstad
      • Mar 2006
      • 52

kan det være haien det heter.

Comment

• tesa
        • Nov 2006
        • 165

Esa ?

ESA

sjekk denne tråden :http://www.modellflynytt.no/thread11192.html
        og denne :http://www.modellflynytt.no/thread5684.html
        Last edited by tesa; 12-03-11, 22:14. Reason: en til link

Comment

• Karl H.
          • Mar 2006
          • 1452

EEO hadde et seilfly som lignet på din beskrivelse: Volo, men jeg mener den hadde litt større vsp.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• zithlord
            • Mar 2011
            • 4

ESA hadde vel ikke V-ving? Mitt hadde V-ving, husker settet innholdt blykuler(som haggel i en nr. 7 haglepatron) og man måtte lage en plugg til å sette i hullet man fylte eller tok ut blykuler for å balansere flyet. Hullet var i bakkant oppå nesen av flyet. Det haaddde litt samme profil som Høken som NorwegianModellers fremdeles selger., men det var litt større og mer solid.

John

Comment

• E&E
              • Apr 2008
              • 578

Jeg bygde en Volo på barneskolen. Den hadde spantbygd vinge som var flat, men med store vinglets. (ca slik \__________________/ ). Bakvingen var og spantbygd (tror jeg) og var festet med strikk som hovedvingen. Mener og at den kunne utrustes med noe leamikk slik at bakvingen spratt opp i bakkant og virket som brems / spoiler slik at flyet ikke forsvant i termikken. Framkroppen var laminert slik at det ble et lite rom for blykuler til utbalansering av flyet. Det var større enn ESA, vingespenn ca 110-120 cm
              Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• zithlord
                • Mar 2011
                • 4

Vingen på mitt fly så slik ut \/ altså som en V, ikke med flat ving som har tupper i hver ende som vipper opp, som beskrevet i innlegget over.

John

Comment

• ArneH
                  • Dec 2009
                  • 1562

Kan jo være en Engelsk Kiel-Kraft modell også. Måtte du skjære ut delene selv? Graupner hadde jo også noen glidere som passer til den beskrivelsen også. Minner om "Der Kleine UHU".

Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• Jostein
                    • Jan 2008
                    • 1161

Balsar friflukt modell Vsp. 140cm - - Norwegian Modellers
                    Termik friflukt modell Vsp: 120cm - - Norwegian Modellers

En av disse? Jeg hadde termikk'en når jeg var litt yngre
                    Hadde også lærkan før det.
                    Lærkan friflukt modell Vsp: 100cm - - Norwegian Modellers
                    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• zithlord
                      • Mar 2011
                      • 4

UHU modellen over likner desidert mest av de modellene jeg har kikket på, men kanskje den ser litt slankere ut en den jeg bygde og haleroret satt over balanseroret, ikke i fremkant som på UHU. MMitt fly var blått og hvitt, men om det var fra bilde på esken, eller noe jeg fant på selv, vet jeg ikke...
                      Takk for all hjelp så langt!

John
                      Last edited by zithlord; 14-03-11, 21:57.

Comment

• Biplan
                        • Apr 2008
                        • 903

Enig med de som sier ESA fra den norske produsenten Erik Engelhart Olsen. Flere av de vel bemidlede i vennekretsen hadde ESA på 1970-tallet. De ble sendt ut fra kulen på den lokale hoppbakken og kunne holde seg i lufta over et minutt. Termikkflyging eller strikkstart var det ingen av som hadde hørt om. Jeg måtte nøye meg med bittesmå strikkmodeller i helbalsa som bare skulle monteres; ikke nødvendig med lim, papir eller dope. De landet alltid på taket til slutt. Har enda rester av en slik.

Det som var spesiellt med ESA var at vingen skulle trekkes bare på oversiden. Husker ikke om det var V-form på vingen eller om det bare var vingeørene av hel balsa som sørget for roll-stabiliteten.

I "Modellflyhåndboken" av Ottar Stensbøl er det mange tegninger til modellfly. Jeg har dessverrre lånt bort mitt eksemplar, sjekk med nærmeste bibliotek om de kan skaffe boka.
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• ArneH
                          • Dec 2009
                          • 1562

Min far bygde ESA oss brødre en gang på 60 tallet. Den hadde så vidt jeg husker helt rette vinger, med ører av balsa på enden. Var et flott fly for oss gutta. Og det holdt seg lenge i luften da vi brukte linestart. Lillebror måtte selvsagt løpe.
                          Det er ikke lett å finne bilder av denne modellen på nettet.
                          Det henger forresten en modifisert ESA i taket på Small Size i Skovveien.
                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• Ruduz
                            • Jul 2005
                            • 847

Originally posted by ArneH
                            Min far bygde ESA oss brødre en gang på 60 tallet. Den hadde så vidt jeg husker helt rette vinger, med ører av balsa på enden. Var et flott fly for oss gutta. Og det holdt seg lenge i luften da vi brukte linestart. Lillebror måtte selvsagt løpe.
                            Det er ikke lett å finne bilder av denne modellen på nettet.
                            Det henger forresten en modifisert ESA i taket på Small Size i Skovveien.
                            Jepp, er det ESA den på Skovveien heter ja. Husker fatter`n bygget en slik til meg da jeg var bitteliten, også bygget jeg en selv også. Den fløy kjempebra. Men det var jo et dyrt fly=> er på grunn av denne modellen at jeg begynte med dette her
                            Disse flyene hadde de mange av i den gamle sjappa på Hamar (Strømms Hobby) som idag har nye eiere og er under navnet Absolutt hobby.
                            All you need is love

Comment

• xilian
                              Chief Executive Officer
                              • Feb 2009
                              • 6522

Click image for larger version

Name:	esa.jpg
Views:	2
Size:	247.0 KB
ID:	577877

ESA fra EEO