Unconfigured Ad

Collapse

Lakk/maling til balsa?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyrre
    • Feb 2009
    • 2322

Lakk/maling til balsa?

Er igang med en balsamodell som skal lakkeres/males og lurte på hva som egner seg best. Har sprøytepistol så det trenger ikke være på sprayboks. Har heller ikke helt bestemt meg for om jeg bare skal klarlakkere og bevare naturfargen eller om jeg skal male flyet, så alle forslag mottas med takk.
  • farmann
    • Mar 2010
    • 918

Hei
    Litt avhengig av hvilket resultat du ønsker?
    Sprøyting kan gi litt varierende resultat
    For å øke hardheten bør du starte men dope (ala celluloselakk) og eventuell farget lakk/maling på topp(vannbasert blankhet 40 for tre og metall)
    for å kun gi en farge + vannavstøtende bruk "HERDINS lakkbeis" basert på sprit(ikke drikkbar), smør på og tørk av. dette gir nesten ingen vektøkning!
    Det finnes sikkert flere slag, men prøv deg ut

Comment

• Biplan
      • Apr 2008
      • 903

Balsa er veldig porøst og suger til seg lakk, celluloselakk/dope og lignende som en svamp og flyet blir alt for tungt. Man kle balsaen med spesiellt papir (kalt japon-papir, japan-papir), silkeduk, nylonduk eller lignende. Dette gjør også flyet mye sterkere.

Hvis dette er en modell med fuel- (nitro- eller bensin-)motor må lakken tåle dette. Alternativt kan man legge et tynt lag fuelbestandig klarlakk til slutt.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Kyrre
        • Feb 2009
        • 2322

Det er snakk om en enkel balsaglider, en Multiplex Panda, og manualen sier at betrekning ikke er nødvendig men at den bør lakkes med dope (overså det punktet). Er dette noe jeg kan finne i en butikk i Oslo sentrum eller må jeg ty til nettbestilling?

Comment

• Biplan
          • Apr 2008
          • 903

Fant en beskrivelse og bilder.
          Panda from multiplex, wingspan 1.3 m.
          A small glider giving a lot of fun, shot into the air with a rubber band, and catched with the hand for landing.
          Todays rarely flown but still active.

Jedelsky-ving (er usikker på hvordan det staves) fungerer utmerket.

Dette minner litt om min aller første balsamodell, EEO Navy, som ble bygget (mest av fattern) da jeg var i 10 års alderen. Den kom ned som en murstein fordi vi ikke kledde den med japanpapir.

Anbefaler tynneste type japon-papir til Panda. Det er veldig lenge siden jeg kledde en modell med papir, foreslår at du tar en ringerunde til butikkene.
          Last edited by Biplan; 22-03-11, 23:39.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Kyrre
            • Feb 2009
            • 2322

Her er manualen til flyet for de som vil ta en titt, samt en video. Jeg bygger elektroversjonen hvis noen lurte.

Comment

• farmann
              • Mar 2010
              • 918

Velkommen etter
              Har fløyet maken i noen år, den har vært innventar på hytta. Min dopet jeg en gang, Traff en bjørkelegg med god fart og da hjelper ikke hva du har gjort , men det er lettere å bygge opp igjen med bare dop!

Comment

• Genic
                • Aug 2005
                • 329

Jeg ville fulgt manualen og dopet den et par strøk med godt tynnet dope, 50% dope/50% tynner.
                Puss glatt og fin, et strøk tynnet dope, puss glatt igjen og et strøk dope til.
                Vingekonstruksjonen er ikke beregnet for trekking med papir eller annet.
                Hvis du eventuellt ønsker farge på kroppen kan den trekkes med Litespan fra Solarfilm.
                Litespan er litt kultent å trekke med, men passer godt på slike modeller.
                Hobbyteknikk i Drøbak har dope og Litespan.
                De har også kveldsåpent flere kvelder i uka.

Comment

• Kyrre
                  • Feb 2009
                  • 2322

Nå har jeg nettopp bestillt meg dope fra hobby24.no, hva kan jeg tynne den ut med? Og kan jeg male over dope?

Comment

• farmann
                    • Mar 2010
                    • 918

Cellulosetynner, du kan sette litt farge på dopen ved å blande inn LITT bengalakk/humbrol(oljemaling) OBS! røres inn litt av gangen og den vil gi deg beisaktig farge. Vet ikke hvor mange % blanding så vær forsiktig.
                    Det er sikkert mulig å få kjøpt noe, StHanshaugen Fargehandel hadde mye rart i "gamle dager"

Comment

• bad scientist
                      • Oct 2006
                      • 1506

Hvis man er veldig opptatt av vekt, men absolutt må male, eller dope balsaen, så er det viktig å pusse den så glatt som overhodet mulig. Bruk gjerne tørt våtslipepapir,så fint som mulig. Da tetter man porene bedre, og den tørre balsaen suger ikke til seg så mye lakk.
                      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

Comment

Working...