Unconfigured Ad

Collapse

Bygger Cub med flottører. Impregnere balsaen i flyet med noe før trekking?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cessna46
    • Jul 2007
    • 221

Bygger Cub med flottører. Impregnere balsaen i flyet med noe før trekking?

Som emnetittelen sier bygger jeg en Cub som jeg har tenkt å ha flottører på. Bør jeg impregnere balsaen med noe før jeg trekker flyet med Monokote? Hva?
    Jeg tenker også å se om jeg kan sette elektronikken i en plastboks så mottaker og servoer er beskyttet mot evt vannsprut. Hva gjør dere med fly dere har på vannet?
    Det skal kun brukes på ferskvann.

Steffen
    Mvh Steffen Sund.

Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Personlig ville jeg lagt noen strøk med dope på flottørene først. Sannsynligvis hadde jeg valgt en annen betrekning enn film også

Installasjon av elektronikk kommer mye an på hvor tett flyet er, men primært passer jeg på at servoer og mottaker står slik at de ikke blir stående i vann om der kommer litt vann inn i flyet, og gjerne sånn at de ikke er under vann om flyet ligger opp-ned. Og spesielt viktig at du har bryter utvendig så du kan slå av strømmen kjapt hvis du vet der er vann inni.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• cessna46
      • Jul 2007
      • 221

Flottørene er trukket med duk og epoxy, så de er tette Det er selve flyet jeg tenker på
      Mvh Steffen Sund.

Comment

• enur
        • Dec 2005
        • 76

Min erfaring er vel den at har du havnet i en situasjon der flyet er fullt av vann har du allerede truffet (det harde) vannet og da er det gjerne for seint...

Det viktige er at flottørene er tette og å holde flyet oppå og ikke under vann
        Rune
        Flyr det? Da liker jeg det

Comment

• farmann
          • Mar 2010
          • 918

Å impregnere balsa/ kryssfiner i en hel cub vil medføre at den blir en god del tyngere allerede før du skal "kle" den. Sats heller på at filmen du kler den med er så tett som mulig. Ingen åpne gjennomføringer, lag tette skott der det er mulig(film) o.s.v. Og dreningshull som kan åpnes der det trengs.
          Cub er ikke det letteste flyet å operer på vann, men få tyngdepungt og flotører riktig. Og unngå for all del sidevind når du skal fly
          Har du god oppskrift på flotørmontering??

Comment

• cessna46
            • Jul 2007
            • 221

Jeg har ikke noen oppskrift på montering av flottører nei, så har du tips så kom gjærne med de Jeg er ikke ferdig med bygginga av flyet, men jeg tror ikke det er noe skikkelig feste for bakre stag fra flottørene. Foran brukes jo det vanlige understellet, mens bak må jeg vel lage et solid feste for stagene..
            Tanken er å ha hjul på til vanlig, men ha mulighten for raskt å sette på flottører. Er det mye flytting av C.G mellom hjul og flottører?
            Mvh Steffen Sund.

Comment

• farmann
              • Mar 2010
              • 918

Hei
              Ja, tyngdepungtet vil flytte seg bakover NB! Balanser først flyet på hjul, sett på flotører og ballanser på nytt med bly i foran på flotørene som du har som fast opplegg.
              Volumet av 1 flotør bør være lik eller litt mer enn vekta av fly m.flotører.
              hvis det går bruk hjulunderstellet som fremre flotørfeste, men ikke ha fjæring!
              Steppet på flotørene skal være rett under tyngdepunktet(1/4 av vingekorden) med senterlinjen i flyet vannrett.
              "dekket" på flotørene i forhold til senterlinjen skal 2-3 grader ned i forkant, d.v.s. når flyet planer på vannet vil vingen ha en liten angrepsvinkel slik at du får flyet airborne
              Bakre feste på en Cub er ca. bakerst i Cabinen. Bygg inn forsterkninger i hver kroppsside opp mot bakre vingefeste om det går an.
              Kan være lurt å forstørre sideroret eller sett på en "dorsal fin" der halehjulet sitter.
              Håper du forstår hva jeg prøver å si

Comment

Working...