Unconfigured Ad

Collapse

JBA J15G 15cc

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ratama
    • Oct 2008
    • 8

JBA J15G 15cc

Har en arc carosel som trenger ny motor, og har vurdert den JBA J15G 15cc gasoline motoren. Men er litt skeptisk til og kjøpe en "uprøvd" motor. Har søkt på google men finner ingenting konkret om den motoren. Det jeg lurer på er om dette er en bra motor, er den lett og justere inn, er den sterk, er den holdbar, altså skjennerell erfaringer om denne motoren. Så har du erfaringer som du har lyst og dele med dine landsmenn og likesinnede modell fly elskere så gjerne fyr løs her, Gode og dårlige erfaringer er svært velkomne her Takk

JBA J15G 15cc bensinmotor - ThrottleStore.Com
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

Hei
    Har du funnet ut noe om den motoren eventuelt kjøpt en?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg vurdrerer og bruke en slik motor i en
    Cessna 177 Cardinal - ThrottleStore.Com
    Eventuelt hvordan er denne motoren i forhold dene er jo svørt billig.
    RCGF 15CC CNC-Bensinmotor med CM6 plugg - elefun.no - Radiostyrt hobby
    Last edited by bardp; 13-05-11, 06:26.

Comment

• Ratama
      • Oct 2008
      • 8

Originally posted by bardp
      Hei
      Har du funnet ut noe om den motoren eventuelt kjøpt en?
      Grunnen til at jeg spør er at jeg vurdrerer og bruke en slik motor i en
      Cessna 177 Cardinal - ThrottleStore.Com
      Eventuelt hvordan er denne motoren i forhold dene er jo svørt billig.
      RCGF 15CC CNC-Bensinmotor med CM6 plugg - elefun.no - Radiostyrt hobby
      Har ikke funnet ut så mye, annet at noen klagde på at den kunne være vrien og få tuna den riktig, altså stille in low og high speeden. Er vist et gjentakende problem på billige bensin motorer, Så vær forsiktig med den der motoren og. Har leita både høyt og lavt over internett men finner bare noen youtube videoer men nesten ingen omtale om den, verken negativ eller positiv omtale. Så jeg kjøpte heller en os 91 4 takter. Ville ikke satse på en eventuell problem motor. Men Den motoren du har der tror jeg kan bli litt for svak for det flyet. hadde en sc61 2 takter motor og den var ganske undermotorisert på caroselen som er omtrent like stor som cardinalen. og den motoren hadde også ca 2.1 hk
      Last edited by Ratama; 13-05-11, 18:31.

Comment

• bardp
        • Nov 2010
        • 2473

Ok
        Jeg har også lett etter mer info men stortsett bare funnet video av noen som kjører motoren. Har fåt et bra tilbud på en SC 120 4t som jeg vurderer og slå til på. Håper bare ikke den blir for stor sjønt den er nå bare 2 HK.

Comment

• Ratama
          • Oct 2008
          • 8

Hei der, beklager mitt sene svar men har hatt mye og gjøre. Tror den motoren blir bra til det flyet der, Jeg synes det er bedre med for stor motor enn for liten motor Men merk deg at en 4 takter har mindre hk enn en 2 takter, men dem yter omtrent det samme forde. Og det kommer av at 2 taktere er turtalsmaskiner som kjøres på høyere turtall og får dermed flere hk, mens 4 taktere kjører på mindre turtall og har mer Nm, noe som gjør at den kan drive en større propell. Du kan sammenligne det med en bensin bil og en diesel bil, En diesel bil med samme hk og motor volum som en bensiner er mye bedre til og trekke tunge campingvogner enn bensinbilen er selv om dem har like mange hk! og det kommer av at dieselen har mye mer Nm enn det bensinbilen har. Men vær ops på at SC mangler et rustbeskyttende lag inni seg så du må passe på og kjøre den tom for fuel og smøre den med olje, 2 takts olje eller med vanlig crc 556 før lengre enn 2 uker oppbevaring. Men hvis du har enda lyst på en bensin motor og har massevis av penger så vet jeg om en meget god motor som jeg kom over for et par dager siden. Har den ikke selv eller prøvd den men det er saito! Og saito er jo ett annerkjent kvalitetsmerke, Den fins i flere størrelser, 14, 20 og 30 ccm. til ditt fly vil jeg anbefale 20 cc'eren, siden bensin motorer har sånn ca 20% mindre effekt enn en tilsvarende fuel motor så vil den sånn grovt regnet tilsvare en 91-100 fuel motor.
          Du finner dem nederst på siden, en saito FG 20 gas Bensin - RCMODELLER.no

Comment

• bardp
            • Nov 2010
            • 2473

ja nå har jeg vært ute på bruktmarkedet og handlet det vil si jeg har kjøpt to motorer privat som begge er helt eskenye og aldrig startet. Den ene er en JBA J15G bensinmotor og den andre er en SC 120 4t nitromotor. Betalte kr 1.300 pr stk for de. Så får jeg se hva det blir till. Har også kjøpt et par modeller på tilbud fra Norwegien Modellers en Extra 300-120ARF og en Super Chimpmunk .90 ARF begge for kr 1.250 pr stk. Motorene har jeg allerede fått så nå venter jeg bare på flyene.
            Ser en får kjøpt slike sett for og konvertere Nitromotorer til Bensin ommtalen er jo lovende så det kunne jo vært morsomt og forsøkt med 120 motoren. Her er en link til disse ommbyggings settene. Just Engines Online Ltd Ignition Systems
            Kan jo se ut som det er noe slikt som er brukt på de saito motorene du linket till.

Comment

• rcmodeller
              Forhandler
              • Jun 2003
              • 374

Motorer, effekt

Ikke se dere blind på oppgitt hk.

Det som teller er hvilke propell man kan dra på hvilke turtall.

En av de nevnte 15 ccm bensinmotorene drar en 13x6 propell 10000 rpm.

Det er godt under de fleste standard .90 size 4 takt fuelmotorer.

Både ASP, SC, Magnum osv og OS .90 size 4 takt drar en 13x8 APC propell +/-10000 rpm.

Til orientering; Det kommer en ny 17 ccm bensinmotor (lettere, kraftigere) fra "JBA" snart som erstatter 15 ccm motoren.

RC Modeller

Comment

• Ratama
                • Oct 2008
                • 8

bardp: Takk for linken, Det der må prøves ut Du får gi løpende raporter om den JBA motoren.
                rcmodeller: Er ops på det der. har turteller og en vekt jeg bruker til og måle sånn omtrent trust som motoren genererer. Er mer interesert i hvor høyt turtall en motor klarer og snurre en gitt propell på og trusten den genererer enn hk. Forresten vet du hva som har skjedd med ARC modellene? ser at thunder tigre har begynt og selge jupiteren, beaveren og cardinalen? Thunder Tiger CORP. -- Og hvor har det blitt av caroselen? vet du om noen andre som har overtatt produksjonen av den?

Comment

• bardp
                  • Nov 2010
                  • 2473

Ja nå har jeg kjørt en liten tank bensin på JBA J15G motoren med en 13x8 propell som er den minste anbefalte propellen. Motoren startet lett og går som en klokke. Skal kjøre den en runde till i benken før den blir montert i flyet en World Models Super Chipmunk .90 ARF.

Comment

• bardp
                    • Nov 2010
                    • 2473

Nå er andre tank med bensin kjørt på motoren. Stabil fin tomgang på 2.000RPM og 11.000RPM på ful guffe med 13x8 Propeller ser jo bra ut så langt. Kjørte i 45 min på lit varierende last før tanken var tomm. Er det fresten noen som har noe formening om hva en 91 Gloemotor 2takter og firetakter klarer av turtall med samme propell?

Comment

• bardp
                      • Nov 2010
                      • 2473

Nå er motoren montert i en P40 som jeg kjøpte brukt men uflyd samens med en JR radio så Super Chipmunk .90 ARF er fremdeles uten motor. En ting som jeg reagerer litt på med denne motoren er lydnivået. Jeg synes den støyer for mye med orginalpotta. Er det noen som vet vor en kan få tak i bedre eksosanlegg til en slik liten bensiner.

Comment

• bardp
                        • Nov 2010
                        • 2473

I dag har vi fløyet 4 turer av ca 15min tilsammen har motoren godt vel en time i luften. Den fungerer helt utmerket i P40 en og går som en kule. Blir en del svart gør på flyet men får vel håpe det blir mindre av det når jeg går ned til normal oljeblanding etter avsluttet innkjøring.

Comment

• bardp
                          • Nov 2010
                          • 2473

Nå har vi flyd en 15-20 turer med normal oljeblanding motoren går fremdeles som en kule men det blir ennå en del svart gør på flyet. Litt uren gange i mellomregistret men knalbra på max og tomgang.

Comment

Working...