Unconfigured Ad

Collapse

hjelp med valg

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Andras
    • Apr 2011
    • 20

hjelp med valg

Hei allesammen!
    Jeg heter Andras og jeg har flyd rc fly i ca 7 år og heli siden i fjor. Jeg har egentlig aldri vært med i noe klubb, har bare flyd mye med en god venn. Men nå har jeg lyst å begynne å bli litt mer "seriøs". dvs jeg har litt lyst å begynne å prøve meg i noe kompetitivt kategori. Og det er her problemene oppstår, jeg er ganske lite informert om akkurat det, jeg vet ikke helt hvilke konkurranse-klasse som passer godt til mine ferdigheter og mine fly. jeg liker "sports" flyging dvs. ikke noe extremt heftige 3d greier, bare loops, snapprolls o.l.
    det største flyet jeg eier en 150cm stor, elektrisk yak 54.
    Hvilke type klasse bør jeg prøve meg i, og må jeg være med i noe klubb for å kunne begynne med det?
    Tusen takk!
    -A
    (ps. beklager hvis jeg postet i feil "mappe", var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette)
    "Hei, jeg heter Andras og jeg liker alt som flyr. Jeg liker også jenter og ting som kjører fort*."
    *fort: For at en "ting" skal kunne bli kategorisert som fort, må tingen minst kunne kjøre i 250km/h, ingen unntak.
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6935

Er det pattern du tenker på?

Vingtreffprogrammet er en grei start: http://tmfk.net/nnm2006/vingtreff

Neste steg er F3A; F3A Sverige - Flygprogram
    Du kan fly alene, krever faktisk mer av ferdigheter og disiplin å fly programmer og rette linjer enn å lage høl i lufta og prøve å hovre... Men du trenger en som kan lese øvelsene når det blir mer avanserte programmer. da tviler jeg på at du har alle øvelsene og rekkefølgen i hodet

IMAC er også en gren. Her finner du henvisning til programmene, se på Basic først du: IMAC Sverige Se øverst til venstre for å se programmene.

PS: Velkommen inn som bruker her
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• xilian
      Chief Executive Officer
      • Feb 2009
      • 6522

ta en titt på denne også:
      ModellflyNytt.no - Imac
      Tom I. Arntsen

Comment

• Andras
        • Apr 2011
        • 20

Hei! Ja det var noe patern lignende jeg var ute etter, er som sagt veldig lite opplyst om slikt :P,
        Vingtreff tingen så jo veldig lett og gøy ut, men vet du om det finnes i (nærheten av) bergen?
        og så var det F3A, det så også veldig gøy ut, kansje litt mer avansert. er det noen spesielle krav til flyet, blir flyets utseene også vurdert?
        burde kansje spesifisere at jeg har en slik modell: Yak 54 Giant 3D 150 BL RR - ThrottleStore.Com
        IMAC tingen har jeg ikke satte meg inn i enda :P den automatiske "translate tingen" funket ikke fult så fett på den siden :P er det og noe i samme dur som F3A?
        -Takk
        -A
        Edit: merket at Xilian svarte mens jeg skrev, Takk for infoen
        "Hei, jeg heter Andras og jeg liker alt som flyr. Jeg liker også jenter og ting som kjører fort*."
        *fort: For at en "ting" skal kunne bli kategorisert som fort, må tingen minst kunne kjøre i 250km/h, ingen unntak.

Comment

• patternplanes
          • Jun 2009
          • 253

Les dette, blir Vingtreff for enkelt ta en titt på Sport 07 (http://ofremmi.info/F3A/Schedules/F3A-Sport%2007.pdf )
          Oversikt over div program: Schedules
          Kristoffer Rosmo
          Vingtor RC Klubb
          Great Planes Super Sportster 40
          SebArt Wind S110
          Clik 2.0

Comment

• surpass
            • Apr 2007
            • 833

Velkommen skal du være Pattern og 3d er 2 vidt forskjellige ting og krever helt forskjellige ting av flyene.
            F.eks så skal en 3d modell ha enorme utslag, mens en pattern modell må/bør bli satt opp med meget små utslag slik at modellen blir myk og fin i lufta. Dette er selvsagt opp til hver enkelt pilot, men you get the idea.
            Er spennende med konkuranser, lykke til!

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6935

Starter du med Vingtreff fungerer nok Yaken du har. Som nevnt over skal man ha små rorutslag for å fly slike øvelser. Dualrate er fine saker da.
              I mesterskap innen F3A er det vel krav til modellen: max 2x2 meter og max 5 kilo, men i Vingtreff og klubbstevner generelt treffer du neppe på slike krav
              Ellers er mer reinhekla F3A-modeller konstruert for formålet så de har gjerne litt pilform på vingene og ellers ser du at kroppene er bedre for knifeedge f.eks. Bare et eksempel på en enkel modell til dette; Phoenix Model Accipiter .90 F3A ARF PH060 - elefun.no - Radiostyrt hobby

Men vingtreff kan man trene med det meste av modeller. Det viktigste er å lære seg å fly langs ei linje i jevn høyde og plassere hver øvelse på rett plass.

Comment

• surpass
                • Apr 2007
                • 833

Det flyet som Joo linker til har jeg hatt for 2 år siden ca. Solgte det igjen før maiden, men kjøpte det tilbake igjen da jeg angret, hehe.
                Jeg fløy den med en 91 2takter. Godt med krefter men skulle nok helst hatt pipe. Og på en slik modell er det viktig med presise servoer som sentrerer bra, noe jeg ikke hadde. Men alt i alt en topp modell for sitt formål. Den er også endel lettere enn i anonsen, endte opp ca 400 gram lettere.

Comment

• Andras
                  • Apr 2011
                  • 20

ahh skjønner, så det er ikke ille så lenge flyet er mindre enn 2 meter? kommer det noe utenom flygingen og støynivået med i vurderingen?

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6935

Det er bare i litt formelle konkurranser på nasjonalt nivå og høyere du kan regne med at vingespenn, lengde og vekt-krav må oppfylles. Ellers flyr du med det du har, om det er Cub eller isopor-modell med skala forbilde. Det viktigste er å lære seg å fly disiplinert og gi seg selv litt utfordringer. Mange vet ikke hvor vanskelig det er å bareholde ei rett linje i samme høyde og avstand med en øvelse midt på selv om dem har fløyet i mange år
                    I vingtreff kan du ta et par ekstra legger uten øvelser på, mens i de offisielle F3A-konkurransene må alt henge sammen hele tiden. Der er også vendingene en øvelse, og alt skal skje innenfor en 60-graders sektor til begge sidene og i høyden.

Om du ser på IMAC så kan du fly det meste som kan fly i Basic, mens i klassene over må det være en skala modell med pilot i. Men når du flyr hjemme og ikke konkurrerer flyr du det du har med på stripa.
                    i IMAC flyr de fleste med større modeller, med minst 50ccm motor og større. Ikke noe krav til det, men sånn har det bare blitt...

Comment

• Andras
                      • Apr 2011
                      • 20

Flott!, da er det klart!
                      ømm.. vet noen om en konkuranse/vingtreff som skjer i bergens området i det nermeste framtid?
                      -takk

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6935

Da er det greit å følge med på/melde seg inn i Bergen Modellflyklubb: VELKOMMEN til ny webside for Bergen Modellflyklubb! | Bergen Modellflyklubb
                        På meg virker det som det går mye i heli, jet og hangflyging i det området, men ta kontakt med dem så får du høre mer tenker jeg.

Siden jeg selv mener hangflyging er det beste med hobbyen (og sleping av seilfly) så kan du se på hangsiden som har opphavet der borte: hang.no | Balsam for sjelen... Du skal ikke være redd for å la deg bite av hangbasillen, det er pur moro

Comment

• Andras
                          • Apr 2011
                          • 20

hmm ja kansje det

Comment

Working...