Unconfigured Ad

Collapse

Justering av throttlekurve

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ruduz
    • Jul 2005
    • 847

    #1

    Justering av throttlekurve

    Hei!

    Dette er sikkert blitt diskutert før, send gjerne link hvis du vet hvor den er.

    Synes jeg aldri får den helt perfekte throttlekurven om dagen. Har prøvd å justere inn litt på expo. Den blir grei men er ikke helt tilfreds med dette. Er det noen som har litt peilng på hvordan man kan gjøre dette enkelt? Bruker Futaba radio.

    Sent from my Galaxy S using Tapatalk
    All you need is love
  • orjanp
    • Nov 2007
    • 726

    #2
    Du skal ikke ha expo på throttle.

    Hva er det du plages med?

    Dersom du ikke er medlem av helifreak, bli medlem. Det er gratis.

    Der har du oppsett av throttlecurve og pitch.
    Ørjan Pettersen
    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

    Comment

    • Jostein
      • Jan 2008
      • 1161

      #3
      Gjetter på at han snakker om fly med bensinmotor.
      Disse har en tendens til å gi 90% throttle før stikka er halvveis oppe,
      og dermed bruker hele halvstikka->opp til de resterende 10 prosenta
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

      Comment

      • xxl
        • Feb 2008
        • 1624

        #4
        Du er raskere en meg jostein

        Hei!

        Dette er sikkert blitt diskutert før, send gjerne link hvis du vet hvor den er.

        Du skal ikke ha expo på throttle.

        Hva er det du plages med?

        Dersom du ikke er medlem av helifreak, bli medlem. Det er gratis.



        Der har du oppsett av throttlecurve og pitch.
        http://video.helifreak.com/?subpath=...=curves101.wmv
        Regner ikke med at dette gjeller helli

        hjelper og vite hvilken radio og hvilken motor!

        På min dle 55 og futaba 14mz setter jeg opp en kurve med 7 pungter.
        Den stiger raskt fra o til10% for så og være ganske flat til ca 60-70% for så og stige veldig raskt til 100%
        BOOMA Intelliswitch

        Odd A Eriksen

        Comment

        • arhennie
          • Mar 2008
          • 4316

          #5
          Det kommer også veldig an på geometrien i overføringen mellom servo og gassarm. Så det finnes antagelig mange svar på det der..
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment

          • Ruduz
            • Jul 2005
            • 847

            #6
            Aha, formulerte meg litt dårlig ser jeg ha. Heli? hehe nei.(!)

            xxl: Interessant. Legger du dette inn på "funksjon"? Er dle 55 og 14mz combi det er snakk om her ja. Men også for TMM 106`n jeg snart skal snurre i gang. Irriterende med rar kurve i hover og rh...
            Last edited by Ruduz; 01-05-11, 21:10.
            All you need is love

            Comment

            • Aviator
              • Mar 2005
              • 601

              #7
              AFR---------> Throttle------->lag den kurven du vil.
              Velg grup eller single alt etter om du vil ha en kurve for hver "flight mode"
              Svein Roe
              ----------------
              Skymaster F-15 - Nexus Mk II
              Boomerang Sprint - Simjet 2250
              Starfire II P-60
              C-arf Extra 2,3 - DA 50
              EF Extra 91" - DA 60
              EF Edge 48"
              Ventus 4m
              Mini Nyx

              Comment

              • Ruduz
                • Jul 2005
                • 847

                #8
                hmm ok. group eller single er om den skal aktiveres sammen med bryteren for expo på hele flyet eller ikke?
                Og hvem av kurvene av de 6 forskjellige skal jeg velge om jeg vil ha flere punkter slik som feks XXL har gjort på sin?
                ... Og det Condition greiene hva er egentlig det, kan jo adde flere slike og osv.

                Kan jeg min egen radio? nei. Men jeg lærer
                Last edited by Ruduz; 01-05-11, 22:43.
                All you need is love

                Comment

                • audifrik
                  • Mar 2008
                  • 497

                  #9
                  min måte som jeg syns fungerer bra er å sette servohornet på gassen i 90 grader, og gass stikken til halv gass.
                  så setter jeg gassåpningen på motoren til halv gass, og justerer linken derfra.
                  så setter jeg linken på gasshornet langt inn, og tester om det er bra nok.
                  evt gjør om litt på endepunkt i begge ender.
                  dette syns jeg er enklest.
                  ellers er det som andre sider her, veldig greit og bruke trottelkurver også.
                  Lower, Lower, oops.
                  Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

                  Comment

                  • Aviator
                    • Mar 2005
                    • 601

                    #10
                    Originally posted by Ruduz
                    hmm ok. group eller single er om den skal aktiveres sammen med bryteren for expo på hele flyet eller ikke?
                    Og hvem av kurvene av de 6 forskjellige skal jeg velge om jeg vil ha flere punkter slik som feks XXL har gjort på sin?
                    ... Og det Condition greiene hva er egentlig det, kan jo adde flere slike og osv.

                    Kan jeg min egen radio? nei. Men jeg lærer
                    Har du i d hele tatt noen som helst D/R eller Condition aktivert på sendern ?
                    Flyr du bare me max utslag hele veien eller...? forholder du deg bare til stikkene og trimknappene?
                    Du setter throttlekurven på samme måte som D/R eller condition...

                    KAnskje du skulle prøvd en av disse....
                    Let me google that for you
                    http://manuals.hobbico.com/fut/14mz-comp-manual-v1.pdf side 75
                    Svein Roe
                    ----------------
                    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                    Boomerang Sprint - Simjet 2250
                    Starfire II P-60
                    C-arf Extra 2,3 - DA 50
                    EF Extra 91" - DA 60
                    EF Edge 48"
                    Ventus 4m
                    Mini Nyx

                    Comment

                    • Ruduz
                      • Jul 2005
                      • 847

                      #11
                      På senderen min har jeg condition 1 når jeg trykker på condition. For å være helt ærlig så vet jeg ikke helt hva det betyr. Men takk, skal lese litt i manualen. D/R er jeg fullt avhengig av så det har jeg selvfølgelig stilt inn etter mine behov. Har som sagt prøvd å stille inn throttle med kurven "exp2" uten særlig å bli helt fornøyd.

                      Jeg vender meg tilbake til spørsmålet om hvem av disse 6 kurvene (lin, exp1, exp2 osv) jeg skal ha om jeg vil sette flere punkter.
                      All you need is love

                      Comment

                      • Aviator
                        • Mar 2005
                        • 601

                        #12
                        Du velger separate trur eg d e... da får du velge opp til 17 punkta.
                        Har ikkje samme radio men d e samme greiern på 12FG'n

                        Condition.... Flymodos eller flightmodes eller ka du vil kalle d...
                        Du kan lage en mode for hver ønska setting på radioen..... som idle 1,2 og på helikopter. Alt ferdig setta til hver enkelt øvelse du skal gjøre e vel noen som bruker den til... Mixer bort alle stygge tendenser flyet har...
                        Men d den brukes mest til e vel å lage feks...
                        En som du kan kalle "normal" vanlige utslag for rolig F3A flyving.
                        En som du kan kalle 3D med masse utslag og expo... mixa på forskjelige koblingeri feks knife edge.
                        En du kan kalle Insane.. .alle ror butte i mot så langt du får dem
                        En for landing/takeoff.... Der du har sett flaps etc... lite utslag på nesehjul, landingslysan på
                        Trur d e bare fantasien som setter grenser... trur ikkje d e noen som kan sei at radioen har begrensninger...

                        Blei du noe klokere... trykke trykke... lese...trykke e vel d som må til for å lære seg radioen 100%
                        Greit å ta en kopi av d oppsettet du allerede har sånn at du ikkje kuke d til..
                        Svein Roe
                        ----------------
                        Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                        Boomerang Sprint - Simjet 2250
                        Starfire II P-60
                        C-arf Extra 2,3 - DA 50
                        EF Extra 91" - DA 60
                        EF Edge 48"
                        Ventus 4m
                        Mini Nyx

                        Comment

                        • Ruduz
                          • Jul 2005
                          • 847

                          #13
                          Takk for tips! Ja, tenkte meg at det var noe i den duren ja. Vel, greit å ha litt muligheter med radioen, vet jo aldri hva man skal bruke den til

                          trykke og knote er nok veien og gå og ja ta backup av modellene er nok lurt ja. Kuka det skikkelig til helt i starten etter at jeg hadde brukt noen timer på å stille inn flyene mine. Moro det og.not.

                          Skal sette meg inn i systemet ordentlig, det burde egentlig være til pass hehe. God natt.
                          All you need is love

                          Comment

                          • orjanp
                            • Nov 2007
                            • 726

                            #14


                            Gikk på en smell der ja... La ikke merke til at det var flyforumet.
                            Ørjan Pettersen
                            Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                            Comment

                            Working...