Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drift av bensinmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Drift av bensinmotor

    Har lurt litt på og kjøpe en JBA J15G 15cc bensinmotor til bruk i en ACR Cessna 177 Cardinal.
    Lurer litt på hvor mye strøm teningssystemet til en slik motor bruker. Kan det kjøres på radiobatteriet eller bør en ha eget batteri til det og i såfall hvor stort bør det være for og kunne opperere en timestid.

  • #2
    Du kan nok regne 50mah pr tur à 10min, med blanda flyving.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

    Comment


    • #3
      Du må aldri blande radio og motor pga. støy fra tenningsanlegg. Så motoren må ha eget batteri.
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

      Comment


      • #4
        OK. Så om jeg hiver inn et ekstea 4,8V 2000mAt Ni-Mh batteri til tenningsanlegget, av samme type som jeg bruker til radioen skulle det fint holde til en dag med flyvning.
        Er det forøvrig noen som har noe kjenskap til denne motoren?

        Comment


        • #5
          Sjekk hvor mye V tenninga trenger. Tipper den vil ha 6V
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Det står den skal ha 4,8V på siden til TS men det sto ingenting om strømforbruket.

            Comment


            • #7
              Strømforbruk er litt avhengig av turtallet på motoren, så det er nok vanskelig å oppgi.
              Lad batteriet etter endt flyving, og del på antall turer. Da får du ca forbruk pr tur
              Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by Christen View Post
                Du må aldri blande radio og motor pga. støy fra tenningsanlegg. Så motoren må ha eget batteri.
                Hæ? Mulig dette var et problem på 35mhz-radioer, men jeg har aldri opplevd problemer, og jeg kjører opptil 160cc på ett og samme batteri.

                På et såpass lite fly har faktisk vekten fra et 2000mah NiXX-batteri en viss betydning, og kan du unngå det ekstra batteriet mener jeg at man alltid skal gå for lavest mulig vekt så lenge det ikke gåt ut over sikkerheten.
                Last edited by jeeeeeeright; 06-05-11, 22:11.
                Remi A. Sørensen - 94877903
                Leder i Lofoten RC-Klubb

                Comment


                • #9
                  Jeg syns det er rart at et fly med 15ccm motor ikke skulle klare å drasse med seg et ekstra batteri på rundt 100-150g.

                  Uansett om det er 2,4 radio ville jeg aldri kjørt denne støykilden inn i mottakersystemet. Er det flere som gjør dette? Det er jo også sånn at noen av el.boksene til diverse motorer støyer mere og mindre.
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

                  Comment


                  • #10
                    Jeg vill nokk spandere et eget batteri til motoren tror nokk modellen greier og bære det. Men så kommer det store spørsmålet hvordan er engentlig en slik bensinmotor sammenlignet med en 91 4t glødemotor. Jeg tenker da på kraft, drivstofforbruk, og griseri.

                    Comment


                    • #11
                      Er vel minst like sterk som en 4-takt, svakere enn en 2-takt, sånn omtrent.
                      Griseri er minimalt ift fuel
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Hva med drivstofforbruket da?
                        Tenker da på flytid i forrhold til tankstørelse og ikke på drivstoffkostnadene.

                        Comment


                        • #13
                          Med bensin flyr du nesten dobbelt så lenge på samme drivstoffmengde sammenlignet med glowfuel.
                          Remi A. Sørensen - 94877903
                          Leder i Lofoten RC-Klubb

                          Comment

                          Working...
                          X