Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan spraye et fly penest?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soloflying
    • Aug 2004
    • 201

Hvordan spraye et fly penest?

Har nå akkurat kjøpt meg grønn spraylakk fra tamiya og skal nå spraye min ready. Hvordan får man best resultat? Bør jeg gjøre noe med plastikken før jeg sprayer? f.eks å pusse den? Andre tips er også velkomne
    I don't think there's a punchline scheduled, is there?
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Ja, det er en fordel å slipe lett der du skal lakke. Kroppen er nok strøken i utgangspunktet, så slipe med 600-papir du.
    Når du lakker (etter å ha maskert skikkelig) legger du lakken på i tynne lag! Vent noen minutter mellom hver påspraying, og legg så tynt at det ikke begynner å dekke før du har gjort dette 3-4 ganger minst.
    Hvis du vil ha det blankt og fint må du ha godt lys der du holder på! Siste strøket skal bare legges så tykt at det NESTEN blir blankt. Legger du på til det blir helt blankt vil det kanskje renne Når det er nesten blankt (og varmt nok i rommet) vil lakken forhåpentligvis flyte ut og det blir perfekt.
    Lykke til
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Isak
      • Apr 2004
      • 680

Hm... jeg holder akkurat nå på å lakkerer helikopteret mitt jeg. Pusset canopyen lett med 250 papir først jeg, føltes ut som at det var fint nok egentlig. Bruker billakk på boks, metallic å greier Skal maskere å dele canopyen i flere farger. Blir morro å se resultatet.

Legg ut bilder når du er ferdi da soloflying, arti å se resultatet av slike prosjekt.

Det er kanskje en ide å lakkere i et temperert rom ja sikkert joo?? Det er rimelig kalt der jeg lakkerer nå... spørs om jeg må flytte litt.

Bør man slipe lakken litt før man påfører siste laget????
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

Comment

• Soloflying
        • Aug 2004
        • 201

bilder skal det nok bli! hvis jeg bare får til å laste opp noen, har hatt mange mislykkede forsøk før..
        men jeg er skikkelig nærvøs, er så redd for å ødelegge gullet mitt.. har aldri sprayet før, men håper at det går fint nå. May the force be with me..

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Neida Isak, ikkeno sliping før det siste strøket. Unntatt er hvis du får mye støvkorn i de første lagene, men da må lakken få herde skikkelig før du sliper! Snakker om dager her....
          250-papir er kanskje fint nok, men jeg har inntrykk av at det er lettere å få sliperoser som vises hvis jeg ikke bruker 400, eller gjerne 600 når det bare skal mattes ned
          Artig med fin finish!!

Comment

• Isak
            • Apr 2004
            • 680

Ikke?? hmm.. synes det virker litt grovt når jeg tar på lakken etter det har tørket. Er ikke ferdig med å dekke alt enda, så det kan vel være pga at lakken er så tynn enda, slik at metallicen "stikker opp". En annen ting er at det virker som metallicen samler seg i kanter og hjørner, kanskje dette å vil bli bedre etterhvert som det blir tykkere lag med lakk.

.. bruker endel lakk også, når jeg er ferdig med bare canopy`en så har deg gått med en sprayboks. Synes selv dette er ganske mye, men foretrekker å holde sprayen langt unna for å få best resultat. Gler meg som en unge for å se hvordan det blir.... so far so good
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

Comment

• Isak
              • Apr 2004
              • 680

Ups.. etter nærmere inspeskjon så fant jeg ut at det var verken lakk eller støv som gjorde at overflaten ble ru. Det var at jeg har brukt for gropt papir til å slipe plastikken før jeg lakkerte. Plastikken reiser seg når den blir fylt med lakk. Så vi konkluderer med : `hør på joo ` ( gammelt hobbyordtak )

Så en får legge på noen ekstra lag med lakk, så blir det vel glatt tilslutt.
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

Comment

• Soloflying
                • Aug 2004
                • 201

jaja, så var den første flottøren sprayet.Bare så det er sagt, så skal jeg ikke spraye mye, i alle fall ikke i første omgang. Etter man har dekket området man skal spraye med lakk, hva gjør man videre? Venter noen dager og sprayer på ett nytt lag? Eller er det snakk om 3-4 lag etter man har dekket? Dessuten har det oppstått et problem: Det var et område jeg glemte å dekke med maskeringstape, og det ble litt maling der også, og det vil jeg ikke ha. Hvordan fjerner jeg malingen? White sprit eller?

Comment

• Isak
                  • Apr 2004
                  • 680

Jeg ventet bare en halv time eller så jeg, slik at lakken fikk sette seg litt og ble litt fast. Så sprayet jeg igjen. Du ser hvor mange lag du trenger, overflaten er blank og har samma farve. Jeg ville ha tatt på noen ekstra lag etter dette, men hvis lakken blir for tykk har den lett for å sprekke, samt at den blir tyngre da. Ikke at det har så mye å si på et helikopter da.

White spirit må vel fungere bra for å fjerne lakk den, sålenge lakken er rimelig fersk så..
                  Runar Isaksen
                  risaksen@bluezone.no

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Hauuu Isak.... Da må du kanskje slipe lett over det hele i morra med 600-papir og så legge et tynt strøk på toppen...?

Neida, ikke vent så lenge mellom hvert tynne strøk, 5-10 minutter bør holde godt hvis det er varme i rommet. Da binder neste strøk godt samtidig som det under sitter og ikke renner.

Ja, fjerne maling på gale steder med whiteSprit så fort som mulig soloflying, jo lengre du venter jo verre sitter det.

Hvis sluttresultatet ikke er blankt nok KAN man (etter noen dagers herding) våtslipe svært lett med 1200-1400 papir, la det tørke, gå over lett med en rubbing og deretter vokse og polere PS: all sliping og rubbing for å bedre glansen må foregå i ei retning, ikke i ring!!!!

SKal man legge flere farger sammen i et mønster er det en ide å ikke satse på blank finish på hver del men legge fargene lagvis til det er god dekking. La det hele herde et par dager og gå silkemykt over med 1200-papir. Da blir skjøtene lavere og alt blir like matt Så til slutt legges et par tynne strøk klarlakk for å glanse opp hele kreasjonen...

Comment

• TheBirg
                      • Jan 2004
                      • 692

ISAK : om du ikke vet det, husk å fullføre med klarlakk, metallic blir aldri blankt for seg selv, et parr lag med klarlakk til slutt så blir det perfekt, Og klarlakk må være av samme fabrikat som lakken, eller så kan man lett få bobbler og, eller appelsinhud.
                      Ønsker dere en god dag på feltet !
                      Birger Mork

Mine besittelser :
                      Flygreier (Massevis)
                      Heligreier (En Mini Titan)
                      Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• Isak
                        • Apr 2004
                        • 680

Joda, det har jeg fått med meg. Har kjøpt klarlagg, men ikke av samma produsent som lakken. Dette var en spesiallakk for modellfly som skulle tåle fuel, samt at den var flexibel. Jeg lakkerte en plastikkplate med lakken og sprayet over med klarlakk når det hadde herdet, og det ble fint og jevnt, så jeg regner med at de to delene går fint sammen.Vi får se hvordan det går. Uansett så har jeg klart å fingre for mye borti canopyen for tilig, så jeg må kjøpe en sprayboks til med lakk. Akk.. har alt for lite tolmodighet altså! Har lakkert helikopteret i to forskjellige farger i kveld, øverste del blå og nederste del hvit. Når jeg holdt på å dra av maskeringsteipen så rev jeg med meg litt blåfarge. DOH! å ja jeg veit at det va klebbete!
                        Runar Isaksen
                        risaksen@bluezone.no

Comment

• Psyko-lefse
                          • Feb 2004
                          • 1438

Vet ikke om eg tør lakke jupiteren når eg får den
                          Hater og lakke, uansett hvor bra resultatet blir.

Tror eg bare lakker alle rorene blå, og beholder resten hvit eg....
                          Morten Smøraas

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Det er fullt mulig å legge på noen pene bildekor-striper bare for å få litt avbrekk på en helt hvit kropp

Comment

• Psyko-lefse
                              • Feb 2004
                              • 1438

Så vidt eg hsuker følger det med noen blå flagg med hvite stjerner i som du har på vingene, pluss noen blå striper på kroppen. Bør jo passe bra med bøå ror då....
                              Morten Smøraas

Comment

Working...