Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Er jeg alene om å fly autogyro med forbrenningsmotor her til lands?
Jeg har scratchbygget etter tegninger en DAG R2 med rotordia på 1,3 mtr og en DAG 60 på 2 mtr.
Her er en videosnutt av den store. Litt fixed wing først bare.
Hehe! Det der er tøft. Så TS hadde en autogyro i salg en stund, men det er det slutt på nå.
Er vel ikke så veldig utbredt. Jeg har i alle fall aldri sett det i virkeligheten før.
Hvordan får du fart på vispen? Og er den i én vinkel hele tiden slik at man bruker
høyde/side for styring?
Tøft det der altså. Ta gjerne å legg inn noen detaljbilder
Rotoren er tiltbar forover/bakover og høyre/venstre. Bakover tilt bruker jeg for pre-rotasjon og ved landing (mixet med høyderoret), under flyving kun høyderor, og da er rotorakseln ca. 4-5 grader bakover. Bladene er Clark-Y med avfaset bakkant og ingen innfallsvinkel (montert i null grader).
2 sterke servoer (25kg) for rotoren, ellers vanlige. Motor: Saito 100 med 15x6 prop.
Attached Files
Art Chester Jeep skala 1:2,3
Gee Bee Z skala 1:4
Autogyro 2 mtr
Prosjekt: Cessna 188 Agwagon 2,6 mtr
Prosjekt: Lancair ES 3 mtr
Det er den skrå kanten under i bakkant som gjør at bladene roterer. Virker utrolig men bladene starter alltid riktig vei, også fra stillestående hvis det er litt motvind. På den lille autogyron er bladene ikke konstruerte med denne kanten i bakkant, så på den må bladene monteres med 1,5 til 2 graders negativ vinkel. Viktig er også at bladene balanseres i lengderetningen og at festehullen er midt i tyngdspunktet (ca. 1/3 inn fra fremkanten).
Art Chester Jeep skala 1:2,3
Gee Bee Z skala 1:4
Autogyro 2 mtr
Prosjekt: Cessna 188 Agwagon 2,6 mtr
Prosjekt: Lancair ES 3 mtr
Skjønner. de bladene jeg har er flate under og buede oppå. så de må vel ha litt negativ vinkel for å få opp rotasjonene. skal prøve å få realisert dette prosjektet snart. har en trainer kropp som jeg tenkte å bruke til den.
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
Nydelig. jeg begynte på det autogyroprosjektet en gang for maaange år siden. ligger en gammel tråd her http://www.modellflynytt.no/thread9792.html men ble alldri nor mere en dette. men rotoren henger oppunder taket i hobbyrommet så nå fikk jeg veldig lyst til å realisere denne.
Hva er lettest å fly? med tilting begge veier på rotoren eller med høyderor?
Tom Nohr
Tennisveien 9
2450 Rena
Frsky taranis 9+
Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
+ diverse små ting
Slik er profilen på bladene til min DAG 60.
De måler 920x80mm
Materiale: Litt hard balsa høvlet og slipet til riktig profil og glasset med 22 gr. glassfiberduk og epoxy.
Langs fremkanten en 3mm pianotråd.
/Kenneth
Det er flere som bygger autogyro i landet!
Har hatt flere, alle med DC hode. Ville ga satset på det for best kontroll, i stedet for model med høyderor..
Denne gangen bygger jeg RPG Gyro fra tegning, med prerotator. Da slipper jeg og løpe som bare f... i vindstile for å få turtall!!
Tre rotorblader diameter 120cm. Senere er målet og få til en to bladet versjon..
Snart klar for testflight!!
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment