Unconfigured Ad

Collapse

Fly som tåler litt vind - tips?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E&E
    • Apr 2008
    • 578

Fly som tåler litt vind - tips?

Ser at vind er et tema som kommer opp av og til. Hangflygere vil ha nok vind fra rett retning, de fleste andre vil ikke ha vind. Innendørsflygere bryr seg ikke.....

Til saken:
    Jeg ønsker tips om motorfly (el/nitro - .25-.60 størrelse) som tåler litt vind uten å bli alt for vinglete og ustabile, spesielt i landing. Tenker og å bruke utstyr jeg har fra før slik at investeringen ikke blir alt for stor.

Litt vind hmmmm - ca 5m/s -> 10m/s

Har følgende liggende:

Nitromotorer .25 str. / .45 str / .60 str

El motorer ca 600 - 900 W / 4S batteri

Standardservoer, mottager og batteri.

Flystil er ca. vingtreffprogram, A/B-lisensprogram.
    Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca
  • patternplanes
    • Jun 2009
    • 253

Hva med en Great Planes Super Sportster 40? Tåler en god del vind om du gir litt gass.
    Har fløyet den i vind før, i allefall i 8 m/s. Har fløyet Sport 07 konkurranse med den.
    Kristoffer Rosmo
    Vingtor RC Klubb
    Great Planes Super Sportster 40
    SebArt Wind S110
    Clik 2.0

Comment

• E&E
      • Apr 2008
      • 578

Takk for tipset. Jeg har H9 Pulse XT40 med elmotor fra før. Synes den blir litt lett når det blåser. Den er jo litt i samme kategorien som GP Sportsteren. Mulig jeg er litt pysete og safer for mye.
      Nå bor jeg jo i kommunen som har slagordet "Ørland i vinden", så jeg bør vel takle det etterhvert

Sendt med Tapatalk
      Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Comment

• patternplanes
        • Jun 2009
        • 253

Ok, da blir det vel et fly i 60-size som gjelder da de er større og derfor også tåler mer vind Bare det har litt fart fungerer det meste bra Har ingen erfaring med 60-size nitrofly..
        Kristoffer Rosmo
        Vingtor RC Klubb
        Great Planes Super Sportster 40
        SebArt Wind S110
        Clik 2.0

Comment

• E&E
          • Apr 2008
          • 578

Ja det er vel en sannhet det at størrelsen teller. Stort flyr bedre. Jeg har en Topflite P-47 som er relativ stor og tung (5.3 kg / 160cm). Den skulle vel skli godt igjennom lufta, men jeg har såvidt hatt jomfrutur med den. 60-størrelse blir vel det som en må se etter. Det er bare en OS. 65LA så det er ikke den sprekeste motoren. Finner vel fly til den å.

Sendt med Tapatalk
          Olav Moe

Comment

• Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

Fly med stor kropp blir lett tatt av vinden - bare se på cub typene når det blåser. De fleste typer "pattern" modeller i 40 - 50 motor størrelse takler fint en LA 65 motor. Det er en ukomplisert motor, som tusler og går nesten uansett hvordan den blir behandlet. Det ligger en Kyosho Sonic på rc-marked. Jeg har en 15 størrelse pattern med en 25 LA motor, en fin kombinasjon.

Sjekk denne på RC - markedet også RCMarked.no / Fascination 50 det kan være en knallmodell for deg.
            Last edited by Superstar40; 31-05-11, 22:05. Reason: Fant et fly på rc marked
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

Working...