Unconfigured Ad

Collapse

Gamle Futuba servoer på ny JR mottager

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kristianwest
    • May 2011
    • 1769

Gamle Futuba servoer på ny JR mottager

Hallo!

Dette er første post her - ha meg unnskyldt for eventuelt å poste i feil kategori, men jeg fant ingen som passet bedre.

Jeg har overtatt et gammel EZ Sports Aviation fly fra en kollega. Flyet virker ok, selv om det er en smule tungt. Jeg har i alle fall lyst til å få det i lufta.

Jeg flyr med en JR GX7 sender, og ønsker å bytte ut den gamle Futuba-mottakeren med en ny 2,4 GhZ JR reciever.

Da jeg prøvde å koble de gamle servoene i den nye mottakeren oppdaget jeg imidlertid at pluggene/kontaktene ikke passer.

Derfor er spørsmålet mitt: hvordan kan jeg få Futuba-servoene til å passe i min JR mottager? Eller må jeg bytte ut alle servoene? Kanskje sistnevnte løsning uansett er best i og med at servoene nok er fra midten av 80-tallet?

Takk på forhånd for svar!

Kristian
    Kristian Westgård
    Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

• Blypropell
    • Sep 2008
    • 139

Hei.

Ser servo pluggene like ut,bort sett fra at futaba har en tynn finne langs pluggen?
    Hvis det er,så er det bare å klippe/skjære (forsiktig) bort den kanten.
    Last edited by Blypropell; 01-06-11, 10:57.
    I Hangaren:

Rotor:
    Align-Trex 600GF * 3xAlign^DS610,Futaba^GY401,Futaba^S9254,AR7000
    Align-Trex 450S V2 * 3xHitec^HS-65MG,CY^Mini G,Futaba^BLS257,AR6100e
    "Jysk" Tricopter * Assan GA250
    Bumblebee ST450 * KK2.0
    Fly:
    ST-Model Mandala-1300kv
    ST-Model T3DII Wild Beast-700kv
    STM Cessna
    Spektrum DX7

Comment

• Krazy-K
      • Jul 2006
      • 339

Ser ingen grunn til å bytte servoer bare for å teste et gammelt fly, så lenge de fungerer som de skal. Hadde det vært en stor og dyr modell, så hadde jeg nok vurdert det.

Det er ingenting som tilsier at du ikke skal kunne bruke disse på uansett mottaker, en servo er en servo.
      De gamle Futaba hadde vel en tynn "sliss" på ene siden for å sikre polariteten. Denne kan du skjære av slik at de passer, ingen problem
      Kenneth Davidsen

Comment

• kristianwest
        • May 2011
        • 1769

Takk for svar!

Servoene har en kant/utstikker på den ene siden. Ellers ser størrelsen helt lik ut. Jeg ser at kontaktene i mottakeren har en "vinkel" i det ene hjørnet, slik at pluggene fra servoene skal settes rett vei.

Jeg prøver å fjerne det som ikke passer på servoene - om de virker aner jeg ikke ennå. Hehe!

Wish me luck!

K
        Kristian Westgård
        Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• farmann
          • Mar 2010
          • 918

Hei
          Spander på deg nye servoer, det går ann å bytte plugger men det koster mer enn det smaker. I tillegg er de som regel trege og kan være ustabile. Kjøp rimelige standard servoer.

Comment

• troasb
            • Dec 2008
            • 591

Det høres ut som du har nåværende Futaba kontakter. De er jo på alle Futabaservoer i dag også, og det er bare å skjære vekk plastkanten så passer de til JR m.fl. Jeg brukte for kort tid siden slike gamle servoer og det gikk helt fint.
            Futaba T8FG-S
            Noen planker og noen visper

Comment

• kristianwest
              • May 2011
              • 1769

Takk for svar!!

Etter en nærmere vurdering kjøpte jeg nye servoer. Det kostet ikke all verden, tross alt - holdt meg til rimelige standrdservoer. De er på plass i flyet, og fungerer som en drøm.
              Kristian Westgård
              Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

Working...