Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med vridning på Piper Cub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med vridning på Piper Cub

    Hallo,

    jeg har byggd en GreatPlanes Cub .20, prøvde meg med en OS 32sx det var nok litt overkill for dette lille flyet. Slik ble takeoff/landing: rett etter at flyet har lettet så begynner det å vri seg MYE til høyre, det roller 2-3 ganger før flyet mirakuløst fra 3m gjør en tre pungts 100% vertikal landing Det var totalt umulig å kontrolere flyet, selv om jeg hadde fullt balanse ror til venstre så vridde flyet seg kraftig til høyre. Kommer dette kun av at mottoren vrir flyet eller kan det være ubalansert vinge eller noe annet? Har tenkt å prøve med en OS 25LA.

    <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: zigma den 2002-07-23 08:08 ]</font>

  • #2
    Hmmm.. Det første jeg ville sjekket var at balanseroret går rett vei. Det er veldig lett at man tenker feil når man monterer det.


    Selv om OS'en nok er mer enn kraftig nok til dette flyet (har en .32SX selv, og det en en heftig liten sak, tror jeg ikke den produsere nok torque til å rolle et fly flere ganger.

    Dersom du hadde balanseroret rett vei, kan du for å teste, sette på en propell med mindre vridning(pitch). Du må være forsiktig med gassen for ikke å kjøre motoren for varm (det blir lite motstand). Dette vil gi mindre torque (vridningskraft?) fra motoren.

    Du kan også ta av med mindre gass..

    Ellers sjekk at balanserorene står nøytralt (til du har funnet rett trimsetting), samme for sideroet. Sjekk at vingen ikke er vridd osv.


    Kjartan
    mvh Kjartan

    Comment


    • #3
      Du er nok med i "balanserors-klubben" ja... Jeg har selv ikke gjort denne feilen (Enda!!) men har sett den et par ganger i klubben.. nylig var det en som tok av et ekstra 300, med en rask roll et par meter over bakken klarte han å redde det med å ta det opp i høyden for så fly litt med rorene feil vei.. klarte å komme seg bort til stripa igjen og landet forsåvidt OK, kun understellet som ble dratt av... meget dyktig gjort!..
      Han hadde sjekket at rorene virket før take off, men ikke hvilken vei dem gikk...
      Med vennlig hilsen / Best Regards
      Freddy Ulvseth
      http://freddy.ulven.com/rc

      Comment


      • #4
        Hei.
        Torgue,ville ha vridd flyet andre veien ,til venstre(når du står bak modellen).Kroppen vil vri seg motsatt vei i forhold til propellen.
        Så du har et annet problem.Vridd vinge,Balanseror feil vei.??

        Comment


        • #5
          Takk, det fjærner tanker om at det er torque!
          Logisk at det mest sannsynlig må være vingen eller balanse roret.
          On 2002-07-23 21:26, jet. skrev:
          Hei.
          Torgue,ville ha vridd flyet andre veien ,til venstre(når du står bak modellen).Kroppen vil vri seg motsatt vei i forhold til propellen.
          Så du har et annet problem.Vridd vinge,Balanseror feil vei.??

          Comment


          • #6
            Oops.. helt sant det.
            mvh Kjartan

            Comment

            Working...
            X