Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Det mest opplagte, og sannsynligvis mest tilgjengelige for hobbyfolk er Z-poxy fra Pacer. Den får du både som 5 min, 30 min og såkalt finishing epoxy. Disse får du f.eks. hos Norwegian modellers. Til din bruk vil jeg si 30 minutters eller helst den siste, som gir lengst arbeidstid og best resultat. Dette er som regel også dyreste løsning.
Ellers har som regel de fleste (gode) hobbybutikker en eller annen hobby-epoxy som kommer i mindre forpakning enn 10 liters dunker.
Andre steder du kan prøve er West system http://www.westsystem.no/
Eller en lokal båtbygger. Som regel bruker de bare polyester, men er du heldig så har de epoxy på dispenser. Da får du kjøpe så lite du vil (hvis båtbyggeren er grei).
Bruk gjerne Araldit. Legg på gjerrig med lim, men bruk føner etc for å varme opp limet når du har lagt på matta. Stryk over noen ganger med pensel eller en pimme så epoksyen væter duken skikkelig samtidig som den blir tynnere og herder bedre.
Hei
Et alternativ til epoxy, er faktisk lynlim. Har ved flere anledninger foretatt noen raske fixer både av glassfiberdeksler og ABS-cowlinger med lynlim. Fremgangsmåten er :
- Puss på innsiden med litt sandpapir.
- Vask rent med sprit, mesteparten av hva som selges for tiden er jo teknisk sprit, så hva det står på etiketten burde ikke spille noen rolle
- Legg en passende bit med tynn (50-100g/m^2) glassfiberduk over sprekken i cowlingen.
- Start på midten og påfør tynt lynlim, du vil se at det trekker seg utover og glassfiberen legger seg nedtil overflaten.
- Vent til dette er helt tørt, hvis du begyner å røre i det, blir det bare klin.
- Puss vekk eventuelle frynsete kanter
- Avslutt med en dash tykt lynlim som du gnir inn med pekefingeren.
Ola
Hmm ikke greit dette med Cowling
Balsa finer og mekaniske duppeditter er kjent materie...men diverse suspekte kjemiske forbindelser er det værre med
Sitter med en Cowling (for en Tai Ji 40) hvor stort sett hele ene siden mangler, NM har den ikke på lager så må få gjort en nogenlunde reperasjon.
Satser på og bruke vanlig epoxy og 2 oz glassfiberduk, problemet ligger i luftinntakene på hver side av kroppen disse er symetriske så kan bruke den hele siden som modell/form for siden og felle det inn i den reparerte
Men hva i all verden bruker jeg som slipmiddel, har ikke lyst til og lime hele greia fast til den siden som er ok, heller ikke bruke noe som jeg aldri får av og vil forårsake heft problemer når biten skal felles inn. Har kikket på mye rart fra Bremyk til vaselin... smørpapir er ikke smidig nok
Må jeg gå veien med og lage en liten form for og få dette til
Er ikke avhengig av 100% resultat, kommer til og bytte den ut når NM får den inn forutsatt att den flyr da. Men vil ha en cowling på plass før jeg tar "jomfruturen" etter en mega rebuild.
Har støpt masse i polyester, og der var det vanlig å vokse mellom støpingene... men det fins jo slippmiddel
Hrrm "Du trenger bare....Bremyk". Nå får vi se da om jeg blir sittende med en utrolig forsterket hel side ... eller om jeg faktisk får av svineriet igjen
Ligger en eim av smør og epoxy over hobbyrommet nå, helt utrolig hva man bruker tid på
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment