Unconfigured Ad

Collapse

Reperasjon av glassfibercowling.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Natrajk
    • Feb 2002
    • 195

Reperasjon av glassfibercowling.

Er det mulig å bruke vanlig araldit til å feste duken? Regner med at man bør tynne aralditten først, men vet ikke hva man kan tynne den med.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke er motivert for å kjøpe en halvkilo polyester(eller hva det nå var) for å reparer 2-3 sprekker i en cowling.

Hilsen Kjartan
    mvh Kjartan
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Hei

Glem polyester, det er for båtfolk. På fly (og modellfly) bruker man epoxy. Araldit er en epoxy, men det fins bedre egnede (tynnere) epoxy-typer.

Hvis du likevel vil bruke araldit, så kan du tynne med rødsprit (prøv først, det er ikke garantert).

- Richard Pleym

Comment

• Natrajk
      • Feb 2002
      • 195

Nei, jeg har egentlig ingen spesiell grunn til å bruke Araldit, men jeg aner ikke hva annet jeg kan bruke.

Tips om typer, merker og hvor man får tak i dem mottas med takk!

Kjartan
      mvh Kjartan

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Hei igjen

Det mest opplagte, og sannsynligvis mest tilgjengelige for hobbyfolk er Z-poxy fra Pacer. Den får du både som 5 min, 30 min og såkalt finishing epoxy. Disse får du f.eks. hos Norwegian modellers. Til din bruk vil jeg si 30 minutters eller helst den siste, som gir lengst arbeidstid og best resultat. Dette er som regel også dyreste løsning.

Ellers har som regel de fleste (gode) hobbybutikker en eller annen hobby-epoxy som kommer i mindre forpakning enn 10 liters dunker.

Andre steder du kan prøve er West system http://www.westsystem.no/
        Eller en lokal båtbygger. Som regel bruker de bare polyester, men er du heldig så har de epoxy på dispenser. Da får du kjøpe så lite du vil (hvis båtbyggeren er grei).

- Richard Pleym

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Bruk gjerne Araldit. Legg på gjerrig med lim, men bruk føner etc for å varme opp limet når du har lagt på matta. Stryk over noen ganger med pensel eller en pimme så epoksyen væter duken skikkelig samtidig som den blir tynnere og herder bedre.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• ofremmi
            • Sep 2002
            • 490

Hei
            Et alternativ til epoxy, er faktisk lynlim. Har ved flere anledninger foretatt noen raske fixer både av glassfiberdeksler og ABS-cowlinger med lynlim. Fremgangsmåten er :
            - Puss på innsiden med litt sandpapir.
            - Vask rent med sprit, mesteparten av hva som selges for tiden er jo teknisk sprit, så hva det står på etiketten burde ikke spille noen rolle
            - Legg en passende bit med tynn (50-100g/m^2) glassfiberduk over sprekken i cowlingen.
            - Start på midten og påfør tynt lynlim, du vil se at det trekker seg utover og glassfiberen legger seg nedtil overflaten.
            - Vent til dette er helt tørt, hvis du begyner å røre i det, blir det bare klin.
            - Puss vekk eventuelle frynsete kanter
            - Avslutt med en dash tykt lynlim som du gnir inn med pekefingeren.
            Ola
            www.ofremmi.info

Comment

• MicroMac
              • Jan 2003
              • 632

Hmm ikke greit dette med Cowling
              Balsa finer og mekaniske duppeditter er kjent materie...men diverse suspekte kjemiske forbindelser er det værre med

Sitter med en Cowling (for en Tai Ji 40) hvor stort sett hele ene siden mangler, NM har den ikke på lager så må få gjort en nogenlunde reperasjon.
              Satser på og bruke vanlig epoxy og 2 oz glassfiberduk, problemet ligger i luftinntakene på hver side av kroppen disse er symetriske så kan bruke den hele siden som modell/form for siden og felle det inn i den reparerte

Men hva i all verden bruker jeg som slipmiddel, har ikke lyst til og lime hele greia fast til den siden som er ok, heller ikke bruke noe som jeg aldri får av og vil forårsake heft problemer når biten skal felles inn. Har kikket på mye rart fra Bremyk til vaselin... smørpapir er ikke smidig nok
              Må jeg gå veien med og lage en liten form for og få dette til
              Er ikke avhengig av 100% resultat, kommer til og bytte den ut når NM får den inn forutsatt att den flyr da. Men vil ha en cowling på plass før jeg tar "jomfruturen" etter en mega rebuild.

mvh MM
              mvh MM

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Har støpt masse i polyester, og der var det vanlig å vokse mellom støpingene... men det fins jo slippmiddel

Comment

• MicroMac
                  • Jan 2003
                  • 632

Originally posted by joo
                  Har støpt masse i polyester, og der var det vanlig å vokse mellom støpingene... men det fins jo slippmiddel
                  Hrrm "Du trenger bare....Bremyk". Nå får vi se da om jeg blir sittende med en utrolig forsterket hel side ... eller om jeg faktisk får av svineriet igjen

Ligger en eim av smør og epoxy over hobbyrommet nå, helt utrolig hva man bruker tid på
                  mvh MM

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Hauuuuuuuu
                    Dette høres spennende ut.... men du vet vel at olivenolje er bedre for helsa?

Comment

Working...