Unconfigured Ad

Collapse

Newbie med P51D

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Snurrebass
    • Jul 2002
    • 5

Newbie med P51D

Fristelsen ble for stor og jeg handlet fornøyd inn en P51D 40 modell. Etter å ha pakket opp esken og sett litt på greiene slo tanken meg at dette kan bli vanskelig å fly.. Med 50-60 turer med trainerfly som eneste erfaring er spørsmålet - har jeg en sjangse til å fly, ja kanskje til og med lande dette flyet? Det er anbefalt 40-46 motor, hva skjer om jeg putter inn en 25 motor for de første flyvningene (få ned vekt/hastighet/landingshastighet)

Hei hå, gruer meg litt til å mose dette flyet.. det ser ganske fett ut!
    Snurr en bart!
  • ChuckYeager
    • Jul 2002
    • 14

Med 50 turer på en trainer burde du greie det. Du burde kanskje få en ekspert til å ta første turen for å sjekke at alt er iorden og fininnstille.

Hva du enn gjør, ikke sett inn en svakere motor enn anbefalt. Det vil gi deg mindre rom for feil, og større krav til aerodynamisk riktig flyving. Dessuten blir du likevel nødt til å legge til vekt i nesa hvis du velger en lettere motor. Bruk en .46 eller en .53
    Any landing you can walk away from, is a good one.

Comment

• Natrajk
      • Feb 2002
      • 195

Dersom du putter inn en .25 kan jeg nesten garantere deg en katastrofe. Dersom du får flyet av bakken kommer det til å ha helt marginale flyegenskaper.

Jeg har nemlig forsøkt meg selv med en Mustang med litt for liten motor. Alle take-offs ble veldig skumle. En .25 i et slikt fly er alt for liten motor og vil gjøre at du kommer til å ligge på steilegrensen under hele utklatringen. (Dersom du får løftet flyet.)

Jeg ville heller satset i motsatt retning.
      Kjøp en .50-.53 size motor. Da har du kraft nok til å komme deg ut av det meste. Husk at man ikke trenger å fly på full gass hele tiden

En OS .50 SX veier omtrent det samme som en OS .40 FX og vil gi masse krefter. Problemet med den er prisen. Irvine har .53 motorer som skal være gode til en rimeligere penge.

Heller for mye enn for lite mener nå jeg!

hilsen Kjartan

(ps Skjønner godt at du falt for fristelsen til å kjøpe en mustang, tøffe fly!)
      mvh Kjartan

Comment

• Snurrebass
        • Jul 2002
        • 5

Det er helt klart at en større motor vil gi enklere take-offs og bedre manøvrerbarhet i lufta. Men selve flyvningen er jeg ikke bekymret for, landingen er det som gir svettetokt og kuldefrysninger (gjerne på en gang). Jeg har både en 40 og en 46 motor som jeg brukte i traineren.

40 motoren er ganske snill men har fått personlige problemer (den stopper opp når jeg gir mer enn halv gass, har ikke klart å justere bort dette).

46 motoren er ikke snill i det hele tatt og med 1.6hk var den ypperlig til traineren som var både stor og tung (større enn Tande P).
        Men i en liten og lett mustang på 1390mm vingespenn blir nok dette en rakett som nekter å få ned farta uten 20 landingsrunder...

Vet ikke om jeg tør lette med så stor motor i så lite fly uten å varsle NASA først. Noen som melder seg frivillig til å se om flyet er ok?

<font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: Snurrebass den 2002-07-24 13:37 ]</font>
        Snurr en bart!

Comment

• Thomas Revå
          • Apr 2002
          • 150

Dra til den lokale klubben, hvis det er, der du bor, å få noen til å se over flyet og gjerne ta det opp for deg der. Hvis du setter en liten motor inn i flyet, må du legge til vekt i nesa (som nevnt tidligere), og du ender da opp med et akkurat like tungt fly som du ville hatt med en 40-50 motor, som har for lite krefter. Å fly med en 25 motor i 40-size fly anbefales ikke, det er bedre å bare roe litt på throttle-stikka

Comment

• Natrajk
            • Feb 2002
            • 195

Det du kan gjøre er å sette på en stor propell med lite vridning. (Stor diameter liten pitch.). Kanskje en fun-fly type propell. F.eks en APC 11X4 (12X4) til .46'en din.

En slik propell gir deg liten topfart, meget gode klatreegenskaper. Den vil faktisk også bremse flyet på lave turtall.

Dessuten ser det tøft ut med store propeller på warbirds!

Uansett hva du velger; landingen kommer til å være nokså lik uansett. Ikke bekymre deg for mye om den. Man får alltid flyet ned på bakken

Kjartan
            mvh Kjartan

Comment

• jet.
              • Jul 2002
              • 19

Gratulerer,med nytt fly.
              Sett i 46 Motoren og en 11X6 Propell,og still inn rorutslag etter bruksanvisningen,vis det er første modell med halehjul,bruk så lite utslag som mulig på sideroret under take off.Og la det få skikkelig fart før du drar høyderor,trikset her er å holde opp høyderor til modellen har fart nok til at halen letter,så skal det være nøytralt til modellen har flyhastighet,og du tar av med å dra litt høyderor.Det er ikke noe som er mer kritisk en et fly som prøver å fly før det har sikker fly hastighet.
              Så opp med den og trimm inn.Så prøver du i sikker høyde å finne ut hvor sent den kan fly før den staaler.Du vil da helt sikkert finne ut at den staaler ut ved mye høyere hastighet enn traineren.Så du må holde høyre landingshastighet under landingen.Men det pleier ikke å være noe proplem vis du har lang nok stripe.Bare husk å holde flyet level,heller nesen en anelse ned,på innleget.Høy nese i innleget er iallefall ikke noe for en mustang,det er garantert staal.Så du vil finne ut at den lander i rakett fart i forhold til en trainer,men farten ruller fort av.
              Og et lite tips,det ser bare helt rått ut med en lang low pass på full speed,som du drar opp i en rool.
              Lykke til .Og gi oss en tilbake melding på "Jomfruturen"

Comment

• Snurrebass
                • Jul 2002
                • 5

Mange takk for gode råd! Har handlet inn noen 11/4 og 12/6 propeller nå, skal se om jeg får kjøpt 11/6 også før første flytur. Jomfruturen blir forhåpentligvis på lørdag om været blir bra og om jeg tør lette med utysket
                Snurr en bart!

Comment

• Ulven
                  • Jun 2002
                  • 451

Hei.. flyet er nok ikke vanskelig å fly i det hele tatt, husk bare å ha god fart på det når du skal lande og vær forsiktig med høyderoret (ikke for fort). Fly heller noen "fly-over" før du setter det nedpå, juster hastigheten etter "fly-over'ene".
                  ikke press det ned... la det sette seg på bakken av seg selv..
                  Jeg flyr selv et Fairchild (PT26), det ligner litt i fly-egenskapene på ditt. Sjekk alle ror står nøytralt, at du har korrekt utslag på rorene (se tegning), at balanserorene går riktig vei osv..
                  Det er bedre med et fly som er litt nese tungt enn om det er haletungt, så sjekk tyngdepunktet før take-off.
                  Ved take-off, sørg for at flyet får god hastighet før du løfter det fra bakken...
                  Dette går nok så bra så...

Men, du sier at motoren har vært litt fæl til å stoppe osv, det er litt skummelt.. et trainer fly kan du seile inn, mens ditt vil nok kreve mer om motoren stopper...
                  Skaff deg en 4-takts motor, de er er mer driftssikre.. Jeg anbefaler enten SC52 (4-takt) eller Magnum 61 FS (4 takt). Begge disse motorene er lik i fysisk størrelse, men 61 motoren er litt kraftigere... Det er bedre å ha for stor motor enn for liten, greit å kunne ha litt motor kraft for å redde seg ut av enkelte situasjoner.
                  Billigste 4-takteneren finner du hos:

Da vil jeg ønske deg en riktig god flytur, og lykke til....
                  Med vennlig hilsen / Best Regards
                  Freddy Ulvseth
                  http://freddy.ulven.com/rc

Comment

• Thomas Revå
                    • Apr 2002
                    • 150

Ang. 46 motor på et så lite fly: hadde flyet vært litt større, hadde motoren blitt for liten (en vanlig sportsmodell med vingespenn rundt 150cm og standard potte har ikke akkurat for mye futt). Jeg flyr en Great Planes Tracer med 46FX, vingespennet er like over 130, og det er ikke alt for mye power.. Har du sjekka den motoren du hadde problemer med inni, om et lager er ødelagt eller andre problemer? Hadde lignende tendenser på min FX, bytta baklageret, og den fungerer mye bedre nå (men er fortsatt noe mystisk med den, tror jeg må ha ny setup )

Comment

• Ulven
                      • Jun 2002
                      • 451

Hei og hå...

Hvordan går det med flyet, lever det enda?
                      Freddy Ulvseth

Comment

• Snurrebass
                        • Jul 2002
                        • 5

Flyet lever! Jeg prøvde det før helgen på modellflyplassen i Sørumsand, og det fløy som en drøm! Svarte kontant på alle rorutslag men var svært uvant å fly, ikke minst fordi den var så liten. Vanskelig å se retningen på flyet når den kom langt unna..

Det hele endte med at jeg mistet all kontakt med flyet i opptrekket til en loop. Flyet fullførte ikke loopen men falt fra stor høyde med bånn gass.. Det gikk merkelig nok ganske bra og etter en time var vi klare til å prøve på nytt. Da kom en ekstremt gretten gammel gubbe som kjeppjagde oss fra plassen for der skulle bare medlemmer av flyklubben være (vi hadde vært der hele dagen og ikke sett en levende sjel)

Hipp hurra!
                        Snurr en bart!

Comment

• Snurrebass
                          • Jul 2002
                          • 5

En liten ting jeg ikke har opplevd før selv med andre fly med halehjul var at under taxing på gressbanen hadde flyet en tendens til å tryne på nesa. Halen løftet seg bare jeg ga litt throttle og det skulle fint lite til før den tippet over og gravde seg ned.

Men det er vel bare en tilvenningssak...
                          Snurr en bart!

Comment

• Ulven
                            • Jun 2002
                            • 451

Klubben der er for medlemmer, men gjesteflyging er tillatt mens andre er tilstedet. Er bare å melde seg inn det, da kan dere få kjøpt nøkkel til hytta og bommen.
                            Super fin plass å fly på...
                            Var i Arvika i helgen, der var det MANGE fine fly, også noen strøkne mustanger...
                            Jeg kikker selv etter en WW-II maskin, helst med litt størrelse på da, og en som ikke er så "vanlig" for tiden...
                            Freddy Ulvseth

Comment

• jet.
                              • Jul 2002
                              • 19

Høres ut som en Speed Staal.Dro du full høyderor i Loopen ?,da er sjansen stor for at flyet staalet akkurat rett før det skal vippe rundt på ryggen.
                              Dette gjorde også de fleste WW2 jagerfly.(full size).
                              Du må dra loopen større(Ikke så rå på høyderoret)
                              Men det gikk jo bra ,fly det nærmere så er det lettere å se

Comment

Working...