Unconfigured Ad

Collapse

glow vs gas på 90 size

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fjante
    • Mar 2010
    • 138

glow vs gas på 90 size

Heisann, har en groovy 90 3d som jeg har en asp fs 120 i snuten, men jeg synes den er alt for slapp for modellen.

Sitter derfor å lurer på hva jeg skal putte i den, tenkte først på en 120 2takt (glow) men så har jeg kommet over en del bensin motorer.

Hva vil egentlig være best valg, vil ha flyet for herjing. Er ikke noe flink til 3d flyging, men vil ha noe som man kan stole på og kanskje bli en bedre 3d pilot.
    Terje Vik

Ingen ting er umulig - det tar bare Velig land tid...
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

Pakk in en YS 4t den kjører ræva av alt annet.

Comment

• Kristian
      • Sep 2006
      • 109

Ys

Sett inn en YS 110 (eller 115 som det vel er nå)! De er perfekte. Bare pass på og få tak i en YS klunk til tanken (hvis du liker og lande med motoren i gang), og husk at tomgangsnåla går motsatt vei!
      -Futaba 14 MZ
      -2 JR Sylphide 90 med Funtech Staysee kropper
      -Robbe Futura Nova
      -Robbe Futura Contest
      -Schlüter Champion
      -Schlüter Mini Boy
      -Schlüter DS22
      -Century Ninja ProMaster
      -TSK Mystar 46
      -X-Cell 40
      -Ikarus Piccolo
      -ZN Line Synergy
      -BVM Aggressor
      -Cheveron 60 på flotører
      -Yoshioka Model Factory Viking 40
      -Donut models Nexus
      -noen biler og båter

Comment

• bardp
        • Nov 2010
        • 2473

Hei
        Jeg har to YS motorer en 70 motor og en 140 motor begge går svært bra og effektmessig er de alt annet overlegent.
        Jeg har derimot ikke noen YS klunk og må inrømme at jeg aldrig har hørt om ys klunk før. Hvordan er denne klunken og hvem selger disse?

Comment

• bardp
          • Nov 2010
          • 2473

Forøveig er JBA 15cc et bra alternativ om du vil ha bensin. Den er lett og sterk har en slik i en P40 90. Abret med den motoren og forsåvitt bensinmotorer generelt er at den bråker noe helt forferdelig.

Comment

• Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

Originally posted by bardp
            Hei
            Jeg har to YS motorer en 70 motor og en 140 motor begge går svært bra og effektmessig er de alt annet overlegent.
            Jeg har derimot ikke noen YS klunk og må inrømme at jeg aldrig har hørt om ys klunk før. Hvordan er denne klunken og hvem selger disse?
            Probuild i England selger det meste av YS og YS deler : Probuild Aircraft Ltd , enkel og grei levering innen en uke hvis deler er på lager, alternativt Central Hobbies i USA som er verdens største på YS : index

Det er vel ikke bare klunken som bør være YS, check valve bør også være det for å tåle kontinuerlig høyt trykk. Sullivan sin ventil ryker ganske fort.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• bardp
              • Nov 2010
              • 2473

Ser Probuild Aircraft Ltd har en klunk fra YS hva som skiller denne fra andre klunker er lit uklart for meg. Nå har jeg brukt begge mine YS motorer med vanlige klunker og med en slik Superklunk med filter - ThrottleStore.Com uten at jeg har hatt noen større problemer med motorene. De gangene de har stoppet i lufta har vell stortsett tanken vært tomm. Det er jo kun 70 motoren som har trykk på tanken og tilbakeslagsventil denne ventilen følger med motoren når du kjøper den. 140 motoren har skikkelig fjulpumpe og ikke noe trykk på taken. Men hva er det som skillere ne YS klunk fra en vanlig klunk det kunne vørt intresant og vite og er det noe og hente på og kjøpe en slik vil jeg bestille den med en gang da den jo ikke koster mer en en 100 lapp.

Comment

• fjante
                • Mar 2010
                • 138

er det virkelig så stor forskjell på ys og andre glow motorer?

Hadde egentlig tenkt å kjøpe en bensin motor, men nå er jeg litt i tvil.
                Terje Vik

Comment

• Kristian
                  • Sep 2006
                  • 109

filtklunk

Det fungerer nok like godt med hvem som helst filtklunk. Jeg fløy med vanelig klunk i min Groovy med YS110. Jeg sleit med at motoren stoppet under pådrag ut fra stup. Rakk aldrig og teste et annet filter før jeg solgte den, men har nå en YS170DZ (i en Synergy). Den går gullfint med YS filter.
                  -Futaba 14 MZ
                  -Robbe Futura Nova
                  -Robbe Futura Contest
                  -Schlüter Champion
                  -Schlüter Mini Boy
                  -Schlüter DS22
                  -Century Ninja ProMaster
                  -TSK Mystar 46
                  -X-Cell 40
                  -Ikarus Piccolo
                  -ZN Line Synergy
                  -BVM Aggressor
                  -Cheveron 60 på flotører
                  -Yoshioka Model Factory Viking 40
                  -Donut models Nexus
                  -noen biler og båter

Comment

• Superstar40
                    • Dec 2002
                    • 1667

Originally posted by fjante

YS motoren er den eneste motoren som du kan gå inn i vertikale øvelser på tomgang for så å gi gass og den bare drar rett oppover uten å slite. Blir nesten som å sammenligne Ferrari med Lada.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Balsahøvel
                      • Feb 2009
                      • 189

Originally posted by fjante

YS er topp konkurransemotorer og det råest du får når det går. De krever vedlikehold og justeringer for å yte. I tillegg bør de ha 20-30 % nitro og 20 % olje. 170 CDI kan kjøre på mindre olje. Er man lat, har null peiling på justering av motorer og vil spare penger bør man ikke kjøpt YS. Optimalt bør man ha tre YS – motorer. En i flyet, en overhalt i reserve og en som er under overhaling.

YS – klunken gjør underverker på andre glow – motorer også.

Mvh,
                      Tidligere YS – fan.

Comment

• bardp
                        • Nov 2010
                        • 2473

Nå skal en ikke overdrive nødvendigheten av stadige justeringer på YS motorene.
                        Tror nokk vi flyr 20-30 turer før jeg justerer noe som helst og da er det ventilaringene jeg sjekker. På 140 motoren må jeg av og till stramme de litt men på 70 motoren har jeg kunn strammet de en gang. Dysene blir stortsett aldrig rørt når disse motorene er skikkelig justert er det ikke nødvendig og fikkle mer med dysene om en ikke har store temperaturforandringer.
                        En liten bensinmotor krever da også noe justering før den går skikkelig og får aldrig samme ytelsen som en YS. Men på den annen side er YS motorene ganske så tørste så en bensinmotor er mye billigere i drift om en flyr mye.

Comment

• fjante
                          • Mar 2010
                          • 138

da får vi se hva vi finner av ys.

har forstått det slik at ys fz-110 og ys fz110s er to forskjellige motorer, mye forskjell på disse?
                          Terje Vik

Comment

• Balsahøvel
                            • Feb 2009
                            • 189

FZ110 og FZ110s er gamle motorer. Den nyeste heter FZ115s Sport. Alle tre har forskjellig trykk/pumpesystem. Hvem av dem som er minst ”slem” vet jeg ikke. FZ110 vibrerer noe helt jævelig og trenger et Hyde - mount for at flyet ikke skal riste i stykker.

Comment

• Kristian
                              • Sep 2006
                              • 109

hva går i stykker?

Originally posted by Balsahøvel
                              YS er topp konkurransemotorer og det råest du får når det går. De krever vedlikehold og justeringer for å yte. I tillegg bør de ha 20-30 % nitro og 20 % olje. 170 CDI kan kjøre på mindre olje. Er man lat, har null peiling på justering av motorer og vil spare penger bør man ikke kjøpt YS. Optimalt bør man ha tre YS – motorer. En i flyet, en overhalt i reserve og en som er under overhaling.

YS – klunken gjør underverker på andre glow – motorer også.

Mvh,
                              Tidligere YS – fan.
                              Kjøpte en Synergy med YS170DZ i vinter. Gikk over motoren før jeg startet den. Byttet alle lager, vasket litt og byttet en gåen O-ring. Du sier at det er mye ovarhaling på disse motorene. Hva kan jeg vente at går i stykker? Hva vil i så fall symtomene være? Og skal man justere ventilklaringa etter manualen, eller er det noen tjuvtriks der?
                              -Futaba 14 MZ
                              -Robbe Futura Nova
                              -Robbe Futura Contest
                              -Schlüter Champion
                              -Schlüter Mini Boy
                              -Schlüter DS22
                              -Century Ninja ProMaster
                              -TSK Mystar 46
                              -X-Cell 40
                              -Ikarus Piccolo
                              -ZN Line Synergy