Unconfigured Ad

Collapse

Har lyst på høyvinget bensin fly, trenger noen tips

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Runar K
    • May 2011
    • 86

Har lyst på høyvinget bensin fly, trenger noen tips

Etter mange runder med TS epo cessna 150 og trainer 40 har jeg fått veldig lyst på en cub, eller decathlon med bensinmotor for en rimelig penge, å ønsker litt tips og info før jeg bestemmer meg.

Har sett på TWM Cub 1/4 skala flyene The World Models.com , å lurer litt på hva som skiller clipped wing med 224cm vingespenn, mot vanlig cub på 264cm fly messig, landings hastighet etc.?

Har også sett på Seagull Decathlon 120 SEAGULL MODELS 200cm vingespenn, å lurer på hvilken størrelse bensin motor som kan passe, å hvordan dette er å fly iforhold til en 1/4 cub?

Angående motorvalg virker RCGF motorene billig i innkjøp og lette i vekt. Jeg har heller ikke lest om mange negative erfaringer med dette merke. Noen som har andre oppfatninger rundt dette?

Radioutstyr så har jeg en spektrum DX6. Har sett på Power HD servoer, hvilke anbefales?

-Runar
    Pilot-RC Yak54 26% / EME 35
    Extreme Flight Edge 540T-EXP 48"
    RCF RS352 EPP
    GP Viper-500 pylon
    1/3 Bush cub / JC120 prosjekt
    Spektrum DX6 & DX8
  • xilian
    Chief Executive Officer
    • Feb 2009
    • 6522

Cub er nostalgi og koseflyging på vinteren. Decathlon kan være det samme,
    men du kan samtidig fly full acro.

PilotRC har etterhvert kommet med flere utgaver av Dec. (28%, 32%, 40% og 47%),
    hvorav 28 er splitter nytt og er ventet inn til Velkommen til elefun.no - Radiostyrt hobby om svært kort tid.

Hiver du inn en 30ccm rcgf tror jeg du får mye morro for ikke så veldig mye kroner.

107"(28%)-Decathlon-Pilot-RC Co,Ltd.

Jeg ville selvfølgelig hatt alle 4, men ...

Når det er sagt, så finnes det et fly til jeg har stor tro på (som kommer
    til test så fort Horizon får ut fingern).
    Horizon Hobby: Taylorcraft 26cc BNF by Hangar 9 (HAN4920)

Ta en titt på den også

Har kun prøvd RCFG i ett fly, og det er JuleYak'en jeg har flydd alt for lite med,
    men motoren går som ei kule og starter lett. Har også bra med power over
    hele registeret. En motor jeg trygt kan anbefale.
    Tom I. Arntsen

Comment

• Runar K
      • May 2011
      • 86

Flotte modeller du linker til, de så meget bra ut, men er kanskje litt over budsjett, jeg er litt redd for å kjøpe ett dyrt fly som kan ende i torva på grunn av min magre erfaring.

Den Decathlon 120 som jeg linket til kan kjøpes i Norge for 2500,-, hva tror dere om det?

Godt å høre du har troen på RCGF motorene, og takk for tips xilian
      RCF RS352 EPP
      GP Viper-500 pylon
      Spektrum DX6 & DX8

Comment

• AudunN
        • Oct 2008
        • 236

Hvis du vil handle fra utlandet, så har Hobbyking en Super Cub med 205 cm vingespenn til rundt 1000-lappen inkl. frakt. Scroll ned til midt på denne sida HobbyKing Online R/C Hobby Store : Planes ARF,RTF,KIT>Scale (Super Cub 80 inch) Du må være innlogget for å komme inn på selve flyet.... Har fått bra omtale, og prisen er uslåelig for et fly i denne størrelsen

Comment

• Runar K
          • May 2011
          • 86

Hobbyking cub så veldig bra ut, de hadde litt utvalg også men på kommentar feltet på diverse hobbyking fly synes jeg det ofte står att de er transport/pakke skadet, litt skeptisk til det........
          RCF RS352 EPP
          GP Viper-500 pylon
          Spektrum DX6 & DX8

Comment

• JayBee
            • Sep 2009
            • 762

Originally posted by Runar K
            Hobbyking cub så veldig bra ut, de hadde litt utvalg også men på kommentar feltet på diverse hobbyking fly synes jeg det ofte står att de er transport/pakke skadet, litt skeptisk til det........
            Hobbyking cub er møkk
            Jon-Brage Hoel Andorsen
            -------------------------------------------------------------------------
            Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• piper
              • Jan 2005
              • 378

Originally posted by JayBee
              Hobbyking cub er møkk
              På hvilket grunnlag mener du det. Har du hatt den?
              Terje Pedersen

Indre Østfold Modellflyklubb

91399490

Comment

• piper
                • Jan 2005
                • 378

Har forresten en Seagull Decathlon 2 meter med 20 ccm RCGF(gamle typen motor). Modellen endte opp på 5,5 kg, 700 gram over oppgitt flyvekt. Jeg aner ikke hvorfor, men det gjør den i daueste laget. Planlegger å bytte til 26ccm. Den har samme monteringsmål og bør hjøre susen. Flyet i seg selv er både pent, solid og relativt leddflydd.
                Terje Pedersen

91399490

Comment

• JayBee
                  • Sep 2009
                  • 762

Originally posted by piper
                  På hvilket grunnlag mener du det. Har du hatt den?
                  Har en kompis som har/hadde en. Balsaen var sprø og betrekningen var dårlig. Men den fløy visst helt greit.
                  Jon-Brage Hoel Andorsen
                  -------------------------------------------------------------------------
                  Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• mortorp
                    • Nov 2005
                    • 54

Her en link til en bra høyvinget bensinfly , The Maule, Glens Models 2010
                    Last edited by mortorp; 01-09-11, 21:51.
                    Morten Torp
                    http://www.ringerikemfk.com/

Comment

• Runar K
                      • May 2011
                      • 86

Originally posted by piper
                      Har forresten en Seagull Decathlon 2 meter med 20 ccm RCGF(gamle typen motor). Modellen endte opp på 5,5 kg, 700 gram over oppgitt flyvekt. Jeg aner ikke hvorfor, men det gjør den i daueste laget. Planlegger å bytte til 26ccm. Den har samme monteringsmål og bør hjøre susen. Flyet i seg selv er både pent, solid og relativt leddflydd.
                      Har veldig lyst på en slik, de ser veldig bra ut, å er rimelig i innkjøp og utrustning.
                      Gamle typen RCGF? har den sidemontert forgasser ?
                      Hva legger du i relativt lettflydd ? Betyr det att en relativt fersk pilot som meg bør velge en annen modell ?
                      Hvilke servoer har du brukt i din modell ?
                      RCF RS352 EPP
                      GP Viper-500 pylon
                      Spektrum DX6 & DX8

Comment

• piper
                        • Jan 2005
                        • 378

Hei.

Min motor er den typen som er montert på stands off. Bakmontert forgasser. Vekta på den er 1000 gram og oppgitt effekt er 2,2 HP.
                        Nå har Elefun fått inn den nye typen 20ccm. Denne monteres på vanlig motorbukk(medfølger). Det hyggelige er at denne er sprekere, oppgitt 2,9 HP. og med totalvekt 930 gram. Koster noen hundrelapper mer da, men jeg ville nok valgt den motoren.

Jeg har montert Power HD 9110 MG på alle ror, det er MER enn nok. Flyet er fullt akro, men med relativt leddflydd mener jeg stabilt og sakteflyvende om du ønsker. Hvis du behersker en vanlig trainer tror jeg sikkert du fikser denne. Start med low-rate setting så går det nok fint.

Ønsker deg lykke til uansett valg.
                        Terje Pedersen

91399490

Comment

• bardp
                          • Nov 2010
                          • 2473

Har flere små bensinmotorer Både JBA og RCGF. JBA er desidert den som yter mest i forhold til vekta. Alle går problemfritt og er snille i forbruket slik at flyging nærmest blir gratis. Problemet er at de bråker noe helt for jævlig høres ut som en gammel motorsag på ville veier. Jeg vil heller fortsette med 4t glow motorer fremfor og kjøpe flere bensinmotorer de går mye finere og har et lydbilde som er langt mer behagelig. Skal nå forsøke og bygge om en ASP 180 4t glow motor til bensin blir dette velykket blir det 4t bensin i fremtiden.

Comment

• piper
                            • Jan 2005
                            • 378

Bensinmotorer uten demping bråker mye ja. Elefun har jo denne som nok endrer lydbildet betraktelig.
                            Personlig syns jeg det er den karakteristiske knatre/smellelyden på totaktere som først og fremst fremstår som irriterende.
                            Dette forsvinner ved bruk av Pitts-potte eller aller helst canister.
                            Last edited by piper; 03-09-11, 20:53.
                            Terje Pedersen

91399490

Comment

• bardp
                              • Nov 2010
                              • 2473

Har en slik potte den er nokk lit bedre en den som følger med men fremdeler er lyden meget sjenerende sammenlignet med tilsvarende 4t glow motor.

Comment

Working...