Unconfigured Ad

Collapse

Tips til balanserors-overføring

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oldcrow
    • Jul 2008
    • 21

    #1

    Tips til balanserors-overføring

    Hei.
    Holder på med en 109T 1/12, og pga plass i vingen har jeg lyst til å montere balanserors-servoene så langt inn mot kroppen at ikke noe synes på toppen av vingen.

    Er det noe enkel måte å lage overføringen på i dette tilfellet?

    Click image for larger version

Name:	balror.jpg
Views:	1
Size:	12.0 KB
ID:	630029

    Enkel tegning, men bør skjønne hva det gjelder.

    På forhånd takk.
  • storl-a
    • Apr 2005
    • 127

    #2
    Legge servoene og bruke bellcrank?


    Bellcrank 90 - 13167 - Bellcranker - Nortrading AS
    "Hvor høyt kan det fly?"
    "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

    Arne Storlimo

    Comment

    • mesh
      • Feb 2010
      • 3

      #3
      Det greieste blir vel da torque rods. Vanligvis tas de helt inn i kroppen, så du kan kjøre begge på en servo, men ser ikke noe i veien for å bruke en servo på hver. Her er et bilde og en google-søk:

      aileron torque rod - Google Search

      Comment

      • farmann
        • Mar 2010
        • 918

        #4
        Følg tipset til MESH!
        Du klarer deg også med 1 servo, og den skal ikke være større enn om du bruker 2!
        Det er fordi rorene balanserer belastningen mot servoen!
        Differensiert utslag får ut til med pushrodens plassering på bellkranken på servoen.

        Comment

        • william123
          • May 2005
          • 2330

          #5
          Originally posted by farmann
          Følg tipset til MESH!
          Du klarer deg også med 1 servo, og den skal ikke være større enn om du bruker 2!
          Det er fordi rorene balanserer belastningen mot servoen!
          Ja, man kan fint klare seg med en servo så lenge den er sterk nok til å drive begge rorene. Skjønte ikke helt hva du mener med at rorene balanserer belastningen på servo..?
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment

          • farmann
            • Mar 2010
            • 918

            #6
            Når du flyr vil ballanserorene være de eneste som får positiv belastning selv om du flyr rett fram (1G),flyr du en loop eller stip turn avhengig av hvor fort og liten sving du har. Det kan bli flere G hvis du regner på det. De ferreste fly har ballanseror som er aerodynamisk avballansert( som sideror på mange acrofly). Bruker du en servo til hvert ror vil de hele tiden måtte jobbe mot G-kreftene, så de må dimensjoneres etter det. Bruker du 1 servo med input fra begge ballanseror vil g-kreftene utligne seg og servoen trenger bare å takle luftkreftene som på de fleste modellfly er minimale i forhold og mindre strømtrekk.
            Det blir også enkelt å lage differensiert utslag ved feste pushrådene 120 grader i forhold til hverandre og ikke 180 grader. Utslag ned til max 5`men opp kan du godt ha 25`Det gjør flyet ditt mer stabilt og mindre utsatt for stall og flikkeng
            Last edited by farmann; 04-10-11, 17:25.

            Comment

            • oldcrow
              • Jul 2008
              • 21

              #7
              Takk for tips, har vurdert 1 servo i midten, og heller nok mot det.
              Men sånn som servoene mine er plassert nå, litt på innsiden av innerste balanserorskant, vil det fungere greit med lang servoarm?

              Comment

              • farmann
                • Mar 2010
                • 918

                #8
                Burde funke med en lang og en kort servotorquearm, hvis jeg forstår deg rett!

                Comment

                Working...