Unconfigured Ad
Collapse
Tips til balanserors-overføring
Collapse
X
-
"Hvor høyt kan det fly?"
"-Hvor langt kan bilen din kjøre?"
Arne Storlimo -
Det greieste blir vel da torque rods. Vanligvis tas de helt inn i kroppen, så du kan kjøre begge på en servo, men ser ikke noe i veien for å bruke en servo på hver. Her er et bilde og en google-søk:
aileron torque rod - Google SearchComment
-
Ja, man kan fint klare seg med en servo så lenge den er sterk nok til å drive begge rorene. Skjønte ikke helt hva du mener med at rorene balanserer belastningen på servo..?William Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...Comment
-
Når du flyr vil ballanserorene være de eneste som får positiv belastning selv om du flyr rett fram (1G),flyr du en loop eller stip turn avhengig av hvor fort og liten sving du har. Det kan bli flere G hvis du regner på det. De ferreste fly har ballanseror som er aerodynamisk avballansert( som sideror på mange acrofly). Bruker du en servo til hvert ror vil de hele tiden måtte jobbe mot G-kreftene, så de må dimensjoneres etter det. Bruker du 1 servo med input fra begge ballanseror vil g-kreftene utligne seg og servoen trenger bare å takle luftkreftene som på de fleste modellfly er minimale i forhold og mindre strømtrekk.
Det blir også enkelt å lage differensiert utslag ved feste pushrådene 120 grader i forhold til hverandre og ikke 180 grader. Utslag ned til max 5`men opp kan du godt ha 25`Det gjør flyet ditt mer stabilt og mindre utsatt for stall og flikkengLast edited by farmann; 04-10-11, 17:25.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment