Unconfigured Ad

Collapse

Servostyrke iht manual ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • coolpex
    • Nov 2007
    • 344

Servostyrke iht manual ?

Hei.
    Hvordan er deres erfaring om servoene er sterke nok iflg det som står i manual?
    Jeg skal til å montere servo til sideror (Rudder) på en GW Sbach 50cc og der står det at den skal ha 180 oz/in og etter det jeg finner ut blir det servo på ca 13kg. Jeg har en ds610 å den drar 12kg på 6.0v men jeg tenkte kjøre ureg 6.0 nimh så da skal den nok dra litt mere.

Så jeg lurer på om dere har noen erfaring med at det kan bli litt lite med det som står i manual eller holder det som står der?.
    Syns selv det kan virke litt lite for syns det er ganske stort ror på den modellen men mener dere det er nok blir det ikke kjøpt inn større servo..
    Flyr forøvrig ikke noe hard 3D enda men det kommer nok etterhvert som man trener.
    Takk for svar..
    ​​​Kim-Arne
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

En tommelfinger regel er vekt x 2 så har du nok styrke på servoen. Men vibrasjoner og at det er trege overføringer og annet som gjør at roret ikke går lett kan påvirke i negativ retning.

Har den ds610 servoen på en 90 pattern kjerre og er kjempefornøyd med den. Bruker da pull - pull og er i utgangspunktet overkill mht til styrke.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• coolpex
      • Nov 2007
      • 344

Vekt x2 har jeg ikke hørt om før men det er jo genialt å ha det som en regel hvis man er uikker på hva man trenger.. Jeg har funne ut at jeg skal kjøpe en litt sterkere servo enn ds610 for og være på den sikre siden, er irriterende og oppdage i ettertid at det ikke virker helt slik som man hadde tenkt..
      Den ds610 er da tenkt på throttle da jeg er i minus på en servo, like dreit å bruke den en plass enn å la den ligge.

Men så har jeg hørt at det kan være lite lurt å bruke lynrask servo (0,08sek) på throttle for at hvis motor får for brå gass kan motoren stoppe (kveles)??. Har DLE 55 m/canister. Er det noen som har prøvd rask servo på throttle å blitt plaget eller går det greit??.
      Hadde vært bra hvis det gikk for da blir det jo bra gassrespons i forhold til en treg servo..
      ​​​Kim-Arne

Comment

• farmann
        • Mar 2010
        • 918

"Jeg skal til å montere servo til sideror (Rudder) på en GW Sbach 50cc og der står det at den skal ha 180 oz/in og etter det jeg finner ut blir det servo på ca 13kg. Jeg har en ds610 å den drar 12kg på 6.0v men jeg tenkte kjøre ureg 6.0 nimh så da skal den nok dra litt mere."

En kommentar, det som oftest gjøres feil er utnyttelsen an vandringen på servoen. Normalt er den satt til 100% på senderen, øk den til 140% og der etter forandre på rorhornet til riktig utslag. Du får da "gratis" høyere moment på samme servo.

Comment

• coolpex
          • Nov 2007
          • 344

Jepp det har jeg tenkt på og benyttet meg av,prøvd å justert sånn at jeg har rundt 120-130% på senderen når jeg synes det er passe med utslag på rorene. Alle monner drar =)

Men er det noen som har noen erfaringer el meninger ang rask servo på throttle?.
          ​​​Kim-Arne

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            Ja, rask bra servo på throttle liker jeg godt.
            Hadde for noen år siden 635 eller 645, og byttet den mot en TG(hadde den liggende) da den gamle begynte å bli upresis , og det var skikkelig forskjell.
            Presis og rask. Det jeg mener er kanskje at du merker best kjappheten i hover og harrier. Da trenger du å jasse litt
            Med en dårlig eller sliten servo kan du også oppleve tomgangsproblemer.

Bruker kun raske/sterke servor på gass etter den erfaringen.

Comment

• coolpex
              • Nov 2007
              • 344

Originally posted by anders e
              Ja, rask bra servo på throttle liker jeg godt.
              Hadde for noen år siden 635 eller 645, og byttet den mot en TG(hadde den liggende) da den gamle begynte å bli upresis , og det var skikkelig forskjell.
              Presis og rask. Det jeg mener er kanskje at du merker best kjappheten i hover og harrier. Da trenger du å jasse litt
              Med en dårlig eller sliten servo kan du også oppleve tomgangsproblemer.

Bruker kun raske/sterke servor på gass etter den erfaringen.
              Okei det høres bra ut og jeg hadde håpet på at det gikk med rask servo, logisk tenkt skulle det bli bedre respons.
              Har gått og tenkt på det etter at noen sa at hvis servo ble for rask kunne man bli plaget med at motoren døde ut hvis den fikk for brå/rask gass.
              Giddet ikke forske på det så fant ut det var enklest å spørre her. Da fyker ds610 inn på throttle =)
              ​​​Kim-Arne

Comment

• Guest

#8 Unapproved
                At motoren dør ut for at responsen er for rask er bare tull
                Men ja, jeg har også hørt såkalte eksperter si det

Comment

• xilian
                  Chief Executive Officer
                  • Feb 2009
                  • 6522

Bruker kjappe servoer på largescale biler også. (trimma 23ccm)
                  Aldri vært noe som helst problem
                  Tom I. Arntsen

Comment

• coolpex
                    • Nov 2007
                    • 344

Det er godt å høre. Den er foresten montert i kveld så da blir det nok bra.
                    Ikke godt å si når flyet kan testes for nå har vi skikkelig møkkaver å det blir det nok ei stund fremover her oppe i nord =)
                    ​​​Kim-Arne

Comment

Working...