Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av fly fra danmark

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøp av fly fra danmark

    Hei, er det noen som vett om det er toll eller moms? på kjøp av fly fra danmark, hobbyfly.com har en modell eg kunne tenkt meg..

  • #2
    Det er moms. 25% av kjøpesum+frakt
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      og et solid gebyr hvis de bruker UPS + toll uansett frakt. ..
      Øyvind

      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

      Comment


      • #4
        også skal butikken i Danmark trekke fra den danske momsen som også er 25% tror jeg
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Originally posted by Alfi View Post
          Hei, er det noen som vett om det er toll eller moms? på kjøp av fly fra danmark, hobbyfly.com har en modell eg kunne tenkt meg..
          NB! Dette har jeg bare hørt av en kompis ...

          Dersom varen er blitt betalt med MVA i Sverige eller Danmark så slipper du MVA i Norge.
          D.v.s. frakta er MVA pliktig dersom den er over 200,- antakelig.

          For å ungå gebyr fortoll varen selv.

          Egne erfaringer:
          Har kjøpt saker og ting fra Sverige og Danmark uten større problemer da småfly
          som har gått i posten. Lite å tjene på det dersom du kjøper til normal pris men
          dersom du følger med og slår til når noe er salg så kan du gjøre "små" kupp av
          og til.

          Odd H.

          Comment


          • #6
            Det jeg har hørt er at du må betale moms ved avhenting av pakken for så å kreve tilbake utlegget hvis du allerede har betalt moms til avsenderlandet. Og lykke til med det hvis det er Posten det er snakk om.

            Comment


            • #7
              De har kanskje flyet du ser etter her:Steinkjer Hobby as... dersom det er den CMpro Giles'en det er snakk om. Muligens litt dyrere men ihvertfall ukomplisert...

              Ser at den i Danmark er kalt "V2". Står ikke noe om det på den i Steinkjer...

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ofly61 View Post
                NB! Dette har jeg bare hørt av en kompis ...
                Ikke hør på kompisen din. Han tar feil.

                Utenlandsk moms er uvedkommende for norske myndigheter, så du ender opp med å betale norsk moms på den utenlandske. Pluss en del trøbbel med å få refundert den utenlandske fra selger i ettertid, hvis han i det hele tatt gidder å bry seg med saken. Spør først om selger vil selge uten moms til Norge før du bestiller. Mange i Europa tror at Norge er med i EU, og at de ikke kan selge momsfritt hit til private. Da må man forklare at Norge ikke er EU, og heller ikke underlagt EUs regelverk. Noen gidder å forstå, andre gir blanke, og lar heller være å selge til lille oss her oppe for å slippe bryderiet.

                Det er mulig kompisen din tenker på import (bære over grensen selv) av alkohol som det er betalt avgift på i utlandet. Der er det noen regler for kvote og tid i utlandet som kan slå inn for å skille vanlig vare fra tax-free.

                Comment


                • #9
                  Har handlet fra El-fly i Danmark. De trakk fra Dansk moms (24%). Da pakken kom til Norge ble det pålagt Norsk moms (25%),
                  så det gikk sånn ca opp i opp. Dette gikk greit uten noen vanskeligheter.
                  Det samme var det da jeg kjøpte noe fra Modellbau Lindinger i Østerike. NO PROBLEM.

                  Comment


                  • #10
                    Handlet nylig fra el-fly(nå headrc.com) Prisene på hjemmesider er eks. moms så norsk moms kommer i tillegg. Sto på siden deres at tollgebyr var inkludert med ups, men fikk 180kr i tollgebyr + 25%moms. Betalte 130kr i frakt for 2stk parkzone bnf og 1 stk parkmaster 3D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Litespeed View Post
                      og et solid gebyr hvis de bruker UPS + toll uansett frakt. ..
                      Feil, folk må slutte å blande Toll og mva. Er ikke toll på rc producter, kun mva på beløpet og frakten + fortollings gebyret til det firmaet som fortoller dette for deg.
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                      Comment

                      Working...
                      X