Unconfigured Ad

Collapse

riktig utførelse av øvelser,

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • smsyak
    • Oct 2010
    • 90

riktig utførelse av øvelser,

Hmmm tro det eller ei, men jeg har problemer med en god del øvelser. Å jammen var det flere enn meg under årets NNM. For eksempel var det mange som fikk 0 poeng på spinn da flere ikke gjorde riktig. Kan noen beskrive stikkebevegelsene altså hva man skal gjøre for å få flyet i en riktig spinn, flatspinn snap osv. Så kan vi trene litt på simulator i vinter.
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Spinn slik den skal utøves i presisjonsakrobatikk har ingenting å gjøre med flatspinn. Nesa skal skal gradvis peke oppover, til flyet er helt utstallet og dropper vinge til en av sidene. Man må være litt obs, for hvilken vinge som dropper er utslagsgivende for hvilken vei man gir utslag med sideror og (evt) balanseror. Sideror skal gå samme vei som flyet "velter", feks detter vingen til høyre, så bruker man høyre sideror. Og høyre balanseror. Og høyderor. Utslagene må tilpasses etter prøving og feiling til spinnen funker.

Det virker som om noen av gamlegutta (kanskje noen yngre også?) ikke bruker balanseror i selve spinnen. De bruker mye sideror og høyderor. Etter at jeg snakket med noen av topp-pilotene under F3A NM (forøvrig en gullgruve for kunnskapstørste å stille opp på konkurranser!) roet jeg ned balanserorutslagene til et minimum.

Blant topp-pilotene er det ulike taktikker for å oppnå det samme. Det er flere vesentlig bedre og mer erfarne piloter enn meg som kan utdype dette. Poenget er at man ikke skal snappe inn i spinnen, og man skal avslutte med en rett linje ned etter spinnen før man trekker ut med en kvart loop.
    Anders Eiebakke
    90078513

Comment

• smsyak
      • Oct 2010
      • 90

Flott, håper på flere innlegg som kan dele kunsten med stikka.

Comment

• kjetilmh
        • Jun 2006
        • 990

Hei

Hvis en av vingene på flyet går oppover når du legger flyet i spinn blir det null poeng.
        Årsaken er at det anses som "forced entry".

Av med gassen. Etterhvert som flyet mister fart trekker du høyderor slik at flyets CG fortsetter rett fram.
        Det vil gi en nese som blir gradvis høyere. Hold kursen rett fram. Siden farten er lav kan det kreve ganske mye sideror og
        holde rettningen hvis det ikke er stille. Når farten er lav nok vil flyet stalle. D.v.s at nesa på flyet faller igennom. Noen ganger rett fram, av og til litt til siden. Følg på med sideror til samme side som flyet detter. Følg eventuelt på med balaseror etterhvert.

Spinnen skal stoppes med vingene i riktig vinket. Etter at du har stoppet rotasjonen, skal du gi litt dykkror slik
        at du danner en linje rett ned før du trekker ut i level.
        Kjetil
        oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• Superstar40
          • Dec 2002
          • 1667

Har tilgode å se en utstallet modell i pattern som bare dropper nesa og ikke mister løftet på den ene vingen samtidig. Når løftet på den ene vingen blir borte vil jo den andre vingen automatisk løfte seg uten at dette skal gi 0 poeng. Det er noe helt annet hvis du brekker modellen inn i spinn slik at spinnet begynner før modellen har begynt å falle - da skal det gis 0 poeng. Hvilken vinkel du avslutter med er avhengig av hva øvelsen er definert til. Er modellen godt trimmet eller satt opp med mix så trenger du nødvendigvis ikke å bruke dykkror i stupet før du avslutter med 1/4 loop og ut i level flukt.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• smsyak
            • Oct 2010
            • 90

Supert, jeg tror mange har nytte av disse innleggene. Kjekt om også andre øvelser beskrives på samme måte.

Comment

• Superstar40
              • Dec 2002
              • 1667

En øvelse som veldig mange gjør feil er half reverse cuban eight. Mange går direkte inn i loopen rett etter halv roll, men riktig utført skal distansen før halv roll og etter halv roll være like lange før du så går inn i loop. Dette gjelder for F3A manøvre - om det gjelder for IMAC skal jeg ikke uttale meg om.

Vet også at mange jukser for å få en roll som har en rett linje ved å heve nesen en tanke før man begynner å rolle. Dette er feil, riktig utført så skal man begynne med kropp helt i vater, så rolle mot høyre/venstre korrigere for sideforskyvning med høyre/venstre sideror når man så er inverted så korrigerer man for synk med dykkror og avslutter med siderors korrigering når modellen har dreid 270 grader og avslutter rollen med at vingene legges i lvl i rak horisontal flukt. Minimum rollrate skal være 2 sekunder på en 360 graders roll.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

Working...