Har en litt midifisert Kyosho Calmato Sport (lavvinget) 40" som sist vinter ble skod med ski. Men ettersom dette er et nesehjul oppsett er det litt lite "spaceing" mellom framkanten på nese skia og propellen som har resultert litt nærkontakt mellom ski og propell ved harde landinger.
Pr idag har modellen en SC46 glow motor og tror jeg har en 11x7 prop på i dag (spinneren) gjorde så jeg ikke fikk sjekket 100% men hvis jeg har fulgt manualen til motoren da jeg monterte flyet for 5 år siden så stemmer det nok.
Er det noe der ute med litt "propell kunnskap" som kan gi noen guidelines:
- Kan jeg eksempelvis redusere størrelsen til en 10" og kanskje øke pitchen til en (10x og oppnå samme dreimoment på motoren ?
- Hva med å bytte om prop og spinner til en 3-bladet utgave som har samme "egenskaper" som min 2blads 11X7 ?
(I mitt hode tenker jeg at med en 3 blader kan man kanskje redusere "sizen" fra 11 til noe mindere men samtidig få samme push kraft uten at motoren går for lett)..
Setter stor pris om noen har noen hint i saken...
hilsen Audun
Pr idag har modellen en SC46 glow motor og tror jeg har en 11x7 prop på i dag (spinneren) gjorde så jeg ikke fikk sjekket 100% men hvis jeg har fulgt manualen til motoren da jeg monterte flyet for 5 år siden så stemmer det nok.
Er det noe der ute med litt "propell kunnskap" som kan gi noen guidelines:
- Kan jeg eksempelvis redusere størrelsen til en 10" og kanskje øke pitchen til en (10x og oppnå samme dreimoment på motoren ?
- Hva med å bytte om prop og spinner til en 3-bladet utgave som har samme "egenskaper" som min 2blads 11X7 ?
(I mitt hode tenker jeg at med en 3 blader kan man kanskje redusere "sizen" fra 11 til noe mindere men samtidig få samme push kraft uten at motoren går for lett)..
Setter stor pris om noen har noen hint i saken...
hilsen Audun
Comment