Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av 2 eller 3 bladers propell "glow" fly.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av 2 eller 3 bladers propell "glow" fly.

    Har en litt midifisert Kyosho Calmato Sport (lavvinget) 40" som sist vinter ble skod med ski. Men ettersom dette er et nesehjul oppsett er det litt lite "spaceing" mellom framkanten på nese skia og propellen som har resultert litt nærkontakt mellom ski og propell ved harde landinger.


    Pr idag har modellen en SC46 glow motor og tror jeg har en 11x7 prop på i dag (spinneren) gjorde så jeg ikke fikk sjekket 100% men hvis jeg har fulgt manualen til motoren da jeg monterte flyet for 5 år siden så stemmer det nok.

    Er det noe der ute med litt "propell kunnskap" som kan gi noen guidelines:
    - Kan jeg eksempelvis redusere størrelsen til en 10" og kanskje øke pitchen til en (10x og oppnå samme dreimoment på motoren ?

    - Hva med å bytte om prop og spinner til en 3-bladet utgave som har samme "egenskaper" som min 2blads 11X7 ?


    (I mitt hode tenker jeg at med en 3 blader kan man kanskje redusere "sizen" fra 11 til noe mindere men samtidig få samme push kraft uten at motoren går for lett)..

    Setter stor pris om noen har noen hint i saken...
    Click image for larger version

Name:	198091_10150208191058989_633343988_9191186_2090211_n.jpg
Views:	2
Size:	34.8 KB
ID:	630277



    hilsen Audun
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Om du har 2-blad 11x7, så skulle vel riktig størrelse på 3-blad bli 10x7. Tommelfingerregelen er ned en størrelse i diameter når man går opp til 3-blads propell.

    Comment


    • #3
      Hei
      Dreiemoment, mener du trekkraft?
      Det å redusere diameter 1" + gå til 3-blader vil kunne krompansere noe. Men det er diameter(propeller arial) som gir deg trekkraft. Dreiemomentet fra motoren gir deg et gitt turtall avhengig av luftmotstand til forskjellige propellere.
      Dess flere blader propellen har dess lavere effektivitet, men det er ofte vanskelig pga. bakkeklaring m.m.
      Så: Stor diameter gir høy trekkkraft, stigningen(pitch) gir deg hastighet.
      Du vil aldri få i både "pose og sekk" det er sikkert

      Comment


      • #4
        Takker for raske svar, tommel finger reglen 1" et blad opp er enkel å huske!

        - Da gjenstår det bare å finne en 3bladet prop og spinner der ute i markedet.
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment

        Working...
        X