Unconfigured Ad

Collapse

Pibros depronving med Ducted Fan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gjrono
    • May 2011
    • 3

Pibros depronving med Ducted Fan

Hei!

Har bygd en pibros depron ving. Og har montert en ducted fan på denne.

Har balansert COG i henhold til byggeplanene 21cm fra front på vingen. (dette er opprinnelig en glider modell uten motor)

Men når jeg skulle fly dette så flipper vingen bare rundt, (salto) ikke sideveis.

Noen som vet om det skyldes fordi jeg har plassert Ducted fan på toppen av wingen og ikke i senter. Vil dette feks påvirke hvor COG skal være?

Se vedlagt bilde.

Har tidligere laget en lignende ving der jeg brukte en outrunner og phusser propell montert med et utkapp i vingen for propellen. Og den fløy som bare det.
    Attached Files
  • Aviator
    • Mar 2005
    • 601

Skjær hull i vingen å flytt den vifta lengre ned, sånn at halve stikk ut på hver side så skal du se at d blir bedre.
    evt hvis du flytter den helt fram på nesen, men da får du vel kanskje problemer med cg'n
    Svein Roe
    ----------------
    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
    Boomerang Sprint - Simjet 2250
    Starfire II P-60
    C-arf Extra 2,3 - DA 50
    EF Extra 91" - DA 60
    EF Edge 48"
    Ventus 4m
    Mini Nyx

Comment

• gjrono
      • May 2011
      • 3

Hei!

Ja var det jeg også tenkte på, så det får prøves. Er det fordell med motor i COG eller er det bedre å han den forran og batteri og mottaker bak, eller er det beste motsatt, for at det skal bli mest mulig stabilt.

Skal COG normalt sett være på samme plass om man har samme ving med og uten motorkraft?

Gjermund

Comment

• jarle
        • Feb 2005
        • 341

CG Skal være på samme plass uansett. Et fly som dette uten en stabiliserende hale vil være vanskelig å håndtere dersom ikke skyvekraften er sentrert og i rett vinkel, det skal rett og slett så lite kraft til for å endre pitch..
        It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Aviator
          • Mar 2005
          • 601

Eg trur d e best med den heilt framme...

CG'n skulle nok være den samme med eller uten motor. Ser du har en stor rull med borrelås på benken, e jo bare å prøve seg fram.
          Svein Roe
          ----------------
          Skymaster F-15 - Nexus Mk II
          Boomerang Sprint - Simjet 2250
          Starfire II P-60
          C-arf Extra 2,3 - DA 50
          EF Extra 91" - DA 60
          EF Edge 48"
          Ventus 4m
          Mini Nyx

Comment

Working...