Unconfigured Ad

Collapse

Skjev vinge på overvinget fly.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nervevrak
    • Aug 2002
    • 14

Skjev vinge på overvinget fly.

Jeg har flydd en del helikopter. Men har nå også gått til innkjøp av en Super Frontier 40 fra World Models. Og med en ASP 40 motor.

I tillegg har jeg flydd en del på Realflight G2. Der jeg klarer stort sett hele F3A programmet med alle modellene. Så får håpe det går greit.

Men så til problemet mitt:

Det er ca 1.5-2cm høydeforskjell fra gulv og til vingetipene. Og det er ikke understellet som gjør at målene blir som de er.
    Vil dette merkes?

Jeg kan alltids putte under shim der vingen har kontakt med kroppen. Men da vil vinkelen mellom vinge og kropp forandre seg.
    Hva er egentlig best? Å fly slik det er, eller å shimme opp?
    Vil ikke risikere at modellen blir sinsyk med en gang den forlater bakken, bare pga noen shims.

<font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: Nervevrak den 2002-08-02 16:54 ]</font>
  • Thomas Revå
    • Apr 2002
    • 150

Skjønner ikke helt hva du mener med høydeforskjell (v-form på vingen?), kan du forklare på en bedre/enklere måte? Står det i bruksanvisningen at det skal være sånn, er det neppe farlig, men skjønner godt at du vil være sikker.. Hvis du har mulighet kan du la en som har flydd en del modellfly se over flyet, og spesielt se på høydeforskjellen du snakker om.

Comment

• Nervevrak
      • Aug 2002
      • 14

Det er en overvinget trainer, så vingene har en V form. Men den er riktig.

Det jeg mener er at kropen for seg selv ser helt rett ut, og alle mål stemmer.
      Og vingene er også helt perfekte.
      Men når jeg fester på vingen med strikk blir det en høydeforskjell fra gulv og opp til hver av tippene (En av tippene er lavere en den andre).
      Alt ser helt rett ut ellers, og vingen er 100% sentrert oppå kropen.

Men hvis jeg får stillt inn motoren i løpet av morgendagen så tar jeg meg en tur.
      Så jeg får bare håpe på det beste.

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Den forskjellen du beskriver synes jeg ikke er veldig stor. Det er ikke sikkert du vil merke det, men det skader ikke å legge noe under rota på den lave sida for å rette det opp.
        Det viktige er egentlig at vingen står rett i forhold til haleflatene. Det sjekker du ved å sikte (øyemål). Hvis dette ser rett ut er det ingen fare.

Jeg har sett fly med kropper som bananer, vridd alle veier som likevel går rett som strek i lufta fordi vingen var bein, og rett stilt i forhold til halen.

Richard Pleym

Comment

• Nervevrak
          • Aug 2002
          • 14

Var ute i dag for å stille inn motoren, og nesehjul.
          Hadde ikke tenkt meg opp pga. mye vind.
          Men mens jeg takset rundt for å stille inn hjulet kom en vindkule.... Da bar det rett til værs. Klarte akkurat å gi gass å få den opp føre den deiset i bakken fra 2 meter.

Den la seg litt over på siden hele tiden. Men var mest sansynerlig ballanseroret som ikke er helt 100 enda, eller vinden.
          Får håpe som det står i posten over at høydeforskjellen ikke har noe særlig å si.
          Men uansett gikk landingen greit

Comment

• Thomas Revå
            • Apr 2002
            • 150

Skjønner hva du mener nå, litt i det seneste laget, men men Hvor kom vinden fra i det du tok av/ble blåst av bakken? Hvis det var sidevind kan jo det godt være grunnen til at den la seg over på siden. Det kan også være balanseroret som du sier, må nesten fly flyet litt før du finner ut av det.

Comment

• Hondaen
              • Apr 2002
              • 31

Hvis du har skeive? vinger så kan du bruke
              betrekningsfilmen til å rette dem opp. Vri vingen slik at den er rett, da kommer det en "skrukke" som du fjerner ved varme opp skrukken med hårføner eller lign..

Comment

• zigma
                • Jul 2002
                • 9

Hallo,

jeg har samme flyet selv med en OS32SX(1.3HK). Flyet er litt skevt men flyr som en drøm....Det fine med nettopp denne modellen er at det sitter en liten utstikker i fremme i senter midt på vingen som føres inn i en sprekk i vinge feste på kroppen, side/høyde roret skrus sammen slik at både vinge og haleparti blir meget bra plassert. Men som alltid så må man trimme inn balanse rorene for at flyet ikke skal "turne". Jeg hadde en take-off med flyet hvor jeg fikk et skikkelig vind kast fra siden, flyet sklei 2-3 meter sidelengs med en gang det tok av fra bakken men begynte ikke å "turne" det ble liggende nesten helt rett i lufta. Ville tro det bare er balanse rorene din som er litt feil trimmet.

Comment

• Mossie69
                  • Apr 2002
                  • 684

Hvis flyet ligger skjevt i luften er det IKKE balanseroret. Evt. ujevne balanseror vil gi en rotasjon om lengdeaksen.

det at vingen er lavere på den ene kontra den andre siden vil stort sett medføre at flykroppen vil ligge skjevt i lufta (sett forfra vil det se ut som den ligger på skrå i lengderetningen) dette fordi vingen naturlig vil ligge i "vannrett" posisjon.

Hvis du med skjevt mener at flykroppen lå skjevt i forhold til flyretningen så kan det skyldes sidevind.
                  Anders Valland
                  Trondheim

Comment

• Nervevrak
                    • Aug 2002
                    • 14

Ja det blei helt bra når jeg fikk trimmet det litt. Nå flyr det snor-rett, selv om den tidligere beskrevne høydeforskjellen er fortsatt tilstede.

Men allerede nå etter 5-6 turer merker jeg at dette er en modell som jeg muligens går fort lei av. Det er liksom ikke noen kvikk respons på flyet.
                    Men kan vel ikke forvente stort mere av en såpass stor trainer.

Hehe, hva med å snu vingen opp/ned i festet, og sideroret. For så å fly "på hodet". Og dermed få et lavvinget fly.
                    Vil tro at det kan oppføre seg ganske uforutsigbart, og dermed mye artigere å fly=)

Comment

• zigma
                      • Jul 2002
                      • 9

prøv å fly når det er litt "innpåslitende" vind kast...

Comment

• pleym
                        • Dec 2001
                        • 909

Angående det du sier om å snu vingen. Jeg har sett det bli gjordt, og det gikk bra. Ikke akkurat noe å anbefale, men gøy. Husk at du må lande inverted hvis du ikke modder understellet også.

- Richard Pleym

Comment

• Ulven
                          • Jun 2002
                          • 451

Jeg fikk et tips en gang om hvordan sjekke om vingen er rett... fly rett mot vinden, ta en loop, se om den tar loopen like rund som en O eller om det blir korketrekker i stedenfor... Er vingen rett skal det bli en O... prøv å trim balanserorene og motvirk med sideroret.. prøv deg fram så ser du hva som må til...
                          Jeg måtte legge vingen ned på bordet, legge noe tungt i hjørnene og varme med hårføneren... det hjalp hos meg...
                          Med vennlig hilsen / Best Regards
                          Freddy Ulvseth
                          http://freddy.ulven.com/rc

Comment

• Thinnthinn
                            • Sep 2002
                            • 1172

Dersom vingen er rett i forhold til kroppen, men ikke til halen, vil du få en rotasjon når du gir høyderor. Dette fordi kraften fra høyderoret ikke virker rett opp/ned i forhold til flyets (vingens) horisontalplan. Forståelig?? Ang. større utfordringer: På Sandown i 1999 fikk jeg se noen som snudde vingene på en dobbeltdekker, for så å sette på en pusher-propell... Der har du utfordring!
                            Audun Thinn
                            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

Working...