Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly i regnvær?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fly i regnvær?

    Noe flere her som har flydd når det regner?
    Tar elektro motoren noen skade av det?
    Hva med fuel / bensinmotor?

  • #2
    skal da gå bra det da.. har selv hatt fly i lufta som har landet med isbelegg over hele kroppen..
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre


    Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

    Comment


    • #3
      Regn ingen hindring. Jeg og gutungen har faktisk flyd mye i regnvær siste året og det er ikke noe problem. Vi har brukt og trekke en lit stor blank plastpose over radioene og så er det bare og fly. Våre fly har nitro og bensinmotorer og de bryr seg ikke om regn. Nå har vi anskaffet slike sendervotter SENDERVOTT - SORT/GRÅ - RAYDIOWARM | RCPro.no men de er kun testet i frost ned til -12°C og fungerer bra der. Når mildværet or regnet kommer får vi vel teste dem for det også.

      Comment


      • #4
        Høres flott ut det ja, jeg tror ikke det er noe mye vann som kommer inn i cowlingen når propellen går rundt?
        Har ikke flydd mye i regn med mitt elektro oppsett, men noen turer og ser ikke ut som det har tatt noen skade enda

        Comment


        • #5
          ising kan være litt skummelt til og med på modeller ..husker jeg hadde en graupner Terry for ca 30 år siden som isa ned ..den datt ned..men til elektro ...vannet du får inn i motoren er ikke skummelt om du tenker på spenningen som er i motoren den er for lav til at det skjer noe værre er det vel med rust og evt irr som kan komme om det er bart kobber i motoren overgang mellom vikling og kabel.
          Eller har jeg fløyet en god del i regn og dusk regn så sant ikke sikten er for dårlig..fordelen med det er at stripa er tom!!!
          det værste er vel kondens i senderen..ellers har jeg hatt en eletronisk bryter som kutta ut da den ble fylt med vann
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

          Comment


          • #6
            Jeg har opplevd at regulatoren har blitt ødelagt av for mye fuktighet. Men den er jo enkel å beskytte med litt tape.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Tror nok at regulatoren er mest utsatt ja, så prøv å hold en tørr, men sørg for den får kjøling. Mhp. motorer har jeg lest at noen brukte børtseløse motorer som thrustere på modellbåter - rett slett ved å senke hele motoren ned i sjøen, uten innkapsling. Det rustet nok friskt, og lagrene levde neppe lenge, men motorene gikk. Ellers er det vel vanlig å kjøre inn børstemotorer ved å hive hele stasen i et glass med vann, og fyre opp (dette for å slite til børstene uten å brenne dem). Så motoren klarer seg nok. Tørking og smøring i etterkant er ikke å forakte.

              En ting til: om man vil være på den sikre siden, og pakker inn f.eks. mottageren i en tett plastpose eller lignende, så er det sikkert vel og bra - men pass på å ta bort posen etterpå, slik at det blir luftet ut!! Som det har blitt sagt: vann eller fuktighet kommer seg alltid inn på en eller annen måte, så sørg for at det kommer seg ut også.
              Knut

              Diverse fly; de fleste med propell...

              Comment


              • #8
                Originally posted by halsen89 View Post
                Noe flere her som har flydd når det regner?
                Tar elektro motoren noen skade av det?
                Hva med fuel / bensinmotor?
                Ja har gjort det uten problem elektro.

                MEN

                Du bør holde all elektronikk tørr. I regnvann er det alltid litt støvpartikler som
                kan ledestrøm og for elektronikk er det "uheldig".

                Så skal du fly i regn så bør du ta forholdsregler.

                NB! Har ikke prøvd å fly i "skikkelig" regn kun duskregn p.g.a. sikt blir for dårlig når
                det virkelig regner.

                Har kræsj/landa i svært våt snø da kortslutta ESC'en antakelig p.g.a. salt i snøen
                (ca 50m fra sjø, det hadde vært sterk vind "storm" om natta).

                Fuel fly i regn har jeg ikke prøvd, var problem nok med tenning og start uten regn så
                det gadd jeg nok aldri prøve på ... dette var på 70-80 tallet ...

                mvh
                Odd H.

                Comment


                • #9
                  Esc ligger rimeligt tørt til hos meg, samme med mottaker og den strømboksen til servoene, så er vell egentlig kun motor som kan få noe spesielt med vann på seg. Men det høres nå ut som det ikke skal være noen fare

                  Comment


                  • #10
                    I "gamle dager" da senderne hadde lukkede stikker gikk det greit å fly i regnvær.

                    Da de dyreste senderne kom med åpne stikker begynte radioproblemene i regnvær. Når jeg ser på moderne sendere med alle sine knapper og display så tipper jeg at de er langt fra vanntette. Regndråper som legger seg på senderen trenger inn gjennom ørsmå åpninger, kan danne dråper på innsiden og finne veien til ømfintlig elektronikk.

                    Har sett at konkurannseflygere i dag beskytter senderen med en gjennomsiktig plastplate, lexan eller lignende, tipper jeg. Tror det fåes å kjøpt ferdig, men er enkelt å lage selv.

                    Fuelfly er jo fuel-tette, så vann og fukt burde ikke være noe problem på fuel-fly.

                    Servoer som er montert utenpå kroppen kan få problemer med tiden. Etterhvert kan vann trenge inn gjennom skjøtene i servokassa og der servoarmen festes. Ørlite grann vann på hver tur blir etter hvert til en dråpe og hvis den finner veien til elektronikken - og eventuellt kuleleageret - vil servoen svikte. Servoen er såpass tett at vannet trenger lang tid på å fordampe igjen. Fuktigheten kan bli liggende inne i servoen i ukevis.

                    På bensinfly med elektisk/elektronisk tennningsanlegg vil jeg tippe at man kan få problemer med vann i elektronikken, så den bør beskyttes mot inntrenging av vanndråper.

                    På elfly der mottaker, servoer og ESC er montert inne i kroppen vil jeg tippe det går bra. Forresten - så er det åpninger til kjøleluft på større, kraftigere motorer og det er klart at regndråper kommer inn der mens man flyr. En vannavviser (plate som monteres på tvers av luftstrømmen) der lufta må gjøre skarpe svinger for å komme rundt vil fange vanndråpene. Vær obs på at de vil dryppe ned ettter at man har landet.

                    På en modell med profil-kropp ville jeg pakket elektronikken i plastposer med zip-lock og tettet åpningen best mulig, f.eks med silikongummi.

                    EPP, isopor og lignende materialer tåler vann, men jeg vet ikke om dekoren/fargene som er trykket på tåler vann.
                    Last edited by Biplan; 16-02-12, 13:51.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #11
                      Ja er servoene jeg skal være redd for på flyet mitt da, alle står montert utenpå flyet... Men flyet blir lagret tørt og varmt hele tiden, så forhåpentligvis så tørker det opp det som trengs å tørke

                      Men tiden vil vise

                      Comment


                      • #12
                        Click image for larger version

Name:	DSC_0424.jpg
Views:	1
Size:	80.9 KB
ID:	585886
                        Click image for larger version

Name:	DSC_0423.jpg
Views:	1
Size:	75.9 KB
ID:	585887Click image for larger version

Name:	DSC_0423.jpg
Views:	1
Size:	75.9 KB
ID:	585887

                        Comment


                        • #13
                          Sånn så flyet ut etter en tur i regnværet

                          Comment


                          • #14
                            Tror ikke servoene er så vanvittig følsomme for litt vann. Har en gammel P40 med utvendige JR digitalservoer til høyde og sideror og disse har sandelig fåt mye regn på seg de siste to årene. Fungerer akurat like bra ennu.

                            Comment

                            Working...
                            X