Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering av propell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansering av propell

    Hvordan gjør jeg det uten utstyr?
    Filmet med gopro og det var veldig mye vibrasjoner og "dansing" i bildet, så da må jeg vel balansere propellen, men er det noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre det uten at jeg har den ballanserings greia.
    Skal bestille noe fra HK i nærmeste framtid så hvis det er noen som vet om noen brukbare og ikke altfor dyre så sifra.
    Skal balansere en 6x4 propell btw....

  • #2
    Du setter en tapebit på ett av bladene på propellen. Blir det bedre prøver du med mer eller mindre tape. Blir det verre prøver du med tape på det andre bladet. Ta en og en motor.

    // Truls

    Comment


    • #3
      Eller: Ta av propellen-bruk en spiss kniv(skalpell) hold eggen på kniven opp i vannrett stilling(gjerne festet i skrustikke e.l.). tre propellen på så den "henger på eggen" -se om den tipper til en side- flytt den 180`se om den tipper motsatt - drei 90`sjekk igjen drei 180`. Når du gjør det noen ganger finner du det tyngste pungtet på propellen prøv med en tape på motsatt side og sjekk igjen(alt. er å slipe av litt matriale på baksiden av det tyngste bladet) Etter litt fram og tilbake får du føling med jobben og det er gjordt på noen minutter

      Comment


      • #4
        Originally posted by ScooterEngan View Post
        Hvordan gjør jeg det uten utstyr?
        Uten utstyr er det svært tidkrevende og blir unøyaktig.

        Jeg kjøpte HK sin HobbyKing R/C Hobby Store : Extreme accuracy Prop/Rotor balancer med både magnetoppheng og doble kulelagre. "Extreme accuracy", ikke! Etter at propellen er perfekt avbalansert og jeg tar den ut av apparatet og setter den inn igjen så viser apparatet at den er veldig ute av balanse.

        Mine 30 år gamle, hjemmelagde avbalanseringsapparater er mer nøyaktige.

        Click image for larger version

Name:	PropbalV1.jpg
Views:	1
Size:	11.6 KB
ID:	586349 Click image for larger version

Name:	PropbalV2use.jpg
Views:	1
Size:	15.0 KB
ID:	586350
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #5
          Dette har vært diskutert noen ganger før. Dubro´s balanserer Small Size Hobbyland AS er bra. Det er umulig å få en skikkelig balansert propell uten en stasjonær balanserer. Det beste er å bruke fint sandpapir og pusse på baksiden av bladet som er tyngst, til propellen balanserer i alle posisjoner. For å si det enkelt; en propell som ikke står stille i alle posisjoner, er ikke skikkelig balansert.

          Propeller til indoor-modeller gidder jeg ikke balansere lenger, men alt annet balanserer jeg, og til større propeller og til multikoptere gjør jeg det skikkelig nøye. Tape er best til rotorblader og har ikke noe å gjøre på en propell, slik jeg ser det.

          Dette gjelder forøvrig elektropropeller, særlig APC som jeg bruker mest.
          Last edited by bjeff; 03-03-12, 23:47.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            (MFN) ModellflyNytt.no
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              Prøvde å balansere på en hjemmelaga metode, det måtte litt vell mye tape for at den skulle bli korrekt, kanskje 5 cm + med tape og litt lim på den ene siden, men som sagt så var det en hjemmelaga metode som er helt sikkert veldig unøyaktig, men håper det ble bedre, for jeg syns det skulle litt mye tape og lim til før at det ble bra så jeg får bare prøve imorgen.

              Comment


              • #8
                Det funka dårlig den hjemmelaga metoden så jeg bare tok bort litt teip og bare testa om det ble mindre vibrasjoner, og det ble det, så finjusterte litt og begynte filme med gopro og bilde så veldig fint ut, dette blir selfølgelig ikke helt perfekt, men det får bare være sånn fåreløpig.

                Comment

                Working...
                X