Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fersk pilot, ferskt utstyr. -Var dette et godt kjøp for en god start? :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fersk pilot, ferskt utstyr. -Var dette et godt kjøp for en god start? :)

    God kveld!

    Da har jeg tatt steget inn i RC-fly -verdenen og har nyss bestillt meg en Floater-Jet!
    Mitt navn er Kai Morten Reiten og befinner meg for tiden på Tromøy og er student på UiA i Kr.sand.
    Jeg har vært aktiv på Radiostyrt.no siden 2007 og drevet med det meste med 4 hjul, men har i den siste tiden lekt med tanken om å "utvide horisonten" litt. =D
    Har tidligere flydd litt coax heli (Lama), men det var tamme saker...derfor så har jeg snudd meg mot RC-fly!


    Men jo, til sakens kjerne!
    Har fulgt tips om oppsett av AXN fra 'xjet' (dere kjenner sikker til ham, se youtube-kanal med samme navn) og har bestilt meg hardware og utstyr fra HobbyKing han mener skal passe bra; 30A ESC med 3A BEC, 4x (pluss et par ekstra) analoge "oransje" HK -servoer, 3x 3s Turnigy Nano-Tech 2200Mah (25-50c), ekstra motor og litt ymse hardware og connectorer man trenger.

    Eneste er sendersystemet; der har jeg lenge hatt lyst på en Aurora 9, men studentlønna tillater ikke slikt gitt...
    Derfor så har jeg kikket litt rundt etter 'OK' alternativer til en levandes krone og bestillte et Turnigy 6ch sendersystem... -Men jeg endte opp med å bestille en Spektrum DX7s også! Jeg har planer om å muligens utvide flyparken etter hvert, så jeg ser på 7 kanaler som noe jeg ikke kommer til å vokse fra på de 2 første modellene mine...
    Tanken var at med Spektrum så kan jeg altids bruke HKs Orange -mottakere som ikke koster skjorta, samt at senderen er ypperlig til BNF-flyene til HZ. Ganske greit, for jeg ser på en Icon A5 som mitt fly nummer to, når den tid kommer. ^^
    Den avgjørende faktoren var i grunn prisen; 1360kr + frakt fra Danmark til Norge, hos Morfars.dk (2.4GHz kontrol | Spektrum DX7s ) , noe jeg så først etter at jeg hadde lagt inn bestillingen fra HobbyKing.


    Hva synes dere? Er dette for en 'billig' start å regne, eller får man en DX7S samt bedre begynnerfly langt billigere andre steder? Hvilke alternativer har man i Norge for kjøp av billig Spektrum-mottakere og telemetri? Kjenner dog til Elefun, da dem holder til ikke fullt så langt unna der jeg bor
    -Skal nevnes at jeg har skaffet meg billig-simulatoren dems og er i fullt hardkjør til flyet ankommer det lokale postkontoret!
    "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted!"

  • #2
    Hei på deg!

    Generelt: Det er min erfaring at det sjelden er sånn at det billigste er billigst - om man har planer om å holde på en stund. Det lønner seg i lengden å kjøpe litt dyrere utstyr som holder mer enn to turer før det bryter sammen. Jeg mener ikke at man må kjøpe det dyreste, men ett hakk opp fra det aller billigste tror jeg blir billigst og morsomst på sikt.

    Ut over det høres jo det du har kjøpt helt OK ut.
    Holder med deg i valg av DX7s framfor Turnigy-saken. DX7s er en radio du vil ha glede av i lang tid. Modellen har jeg null erfaring med, men den flyr sikkert helt ok. Sjekk at rorene går riktig vei før du tar av første gang CG-kontroll er også smart.

    Dette blir moro! Har du vurdert å oppsøke en klubb?
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Gode valg her Kaijin.

      Eg har ''100%'' erfaring på Clouds Fly/AXN Floater Jet so spør i vei!
      Sideror servo og høyderor servo som følger med i AXN burde byttes ut med enten Orange servoer som Bruce frå ''down under'' bruker eller HXT 900 servoer, vingeservoene har eg aldri hatt problem med.


      Comment


      • #4
        Myk opp rorene litt, ved å jokke de frem og til bake, opp og ned. Ganske mye før du kobler til stengene og pushrodene. Rorene kan være stive, og du får bedre kontroll, samt sliter mindre på servoene, hvis du beveger de en del, før du flyr.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          Tilleggsinfo her er at om du vil ha rorene enda mykere enn de ArneH her beskriver eller du synes de blir vel tynne er at du kan snitte opp hengslepunktet med hobbykniv ( der som rorene går "inn" vingen) og legge en stripe med kraftig blank pakketape på oversiden. 3M sin pakketape funker godt. eller hengsletape fra din lokale hobbybutikk.
          (Denne hengsleteknikken benyttes på mange seilfly.)

          Men som nybegynner er det sjelden at roruslag engentlig er det største problemet

          Lykke til!
          Last edited by chewbaca; 11-06-12, 14:15.
          __________________________________________________ ___
          Jørn Kaasbøll
          Scale Warbirds of Norway

          Comment


          • #6
            Like greit å spare litt penger i starten, for blir du hekta får du garantert bruk for dem senere...

            Lykke til, og velkommen i "fixedwing-klubben"

            Sent from my Samsung Galaxy Note
            Last edited by gadyrdal; 11-06-12, 19:05.
            Geir Dyrdal
            Scale Warbirds of Norway

            Comment


            • #7
              Fløy en Clouds i går. Jeg skar av rorene og tapet til slutt. Fly som har motoren bak, kan være litt vanskelig å sende avgårde. De gjør et dykk, i starten. Fint om du prøver først et sted med mykt gress, da nesen har lett for å bli bulkete. Det beste er om du får en til å sende for deg, slik at du kan konsentrere deg om høyderoret. Den er også litt nøye på tyngdepunktet, så sjekk nøye at det er riktig, før du prøver. Jeg føy min med 2200 batterier, da var den tung nok i nesen. Når du først får den opp i luften er den en virkelig "floater", og er grei og lett å kontrollere. Den trenger en del plass, da den flyter lenge i lav høyde. Gi gass, og få den opp, og skru av motoren og flyt rundt, til det er på tide å gi gass og stige igjen. Da kan du holde på lenge med ett batteri, og det er gøy å seile den høyt oppe, med forsiktige bevegelser med stikkene. Den må være et av de mest solgte nybegynnerfly. Det går en evighetstråd på RC Groups. Med masse bilder og tips om dette flyet. Lykke til!

              Her er også masse tips:
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Originally posted by ArneH View Post
                Jeg føy min med 2200 batterier -Da kan du holde på lenge med ett batteri, og det er gøy å seile den høyt oppe, med forsiktige bevegelser med stikkene.
                Flyger selv med 2200 3s batterier på denne heile tida, du må berre skjere nøyaktig 3mm på begge sider av batteri ''holdaren'' og vips kommer eit 2200 batteri oppi. Med eit slikt eit har eg fløye i ein time, da var ikkje batteriet tomt, men fingrene


                Comment


                • #9
                  Kan bare følge opp med godord om denne modellen.. er stabilt og lettflydd og det er samtidig raskt og kan greie kansje krasse manøvre om man vil.. Og det tåler utrolig mye.
                  Eneste som også er nevn tidligere.. det gjør gjerne et dykk når man kaster det.. og også om man glir rundt og så gir gass gjør det også et dykk.. Så vær obs om man seiler inn lavt eller avbryter en landing..

                  Lykke til.. du kommer nok til å få mange artige timer med det flyet!
                  Per Olav

                  P-51 Mustang| Reichard Sirius | ESM Lavochkin LA7
                  http://www.modellflynytt.no/showthre...over-Evje-2014

                  Comment


                  • #10
                    Om kasting ved hånd blir travelt med tid kan du altids montere på eit lite understell
                    Click image for larger version

Name:	2012-06-16 20-00-27.901.jpg
Views:	1
Size:	57.8 KB
ID:	589309


                    Comment


                    • #11
                      Hei Kaijin! Jeg bor på Tromøy, ute på Sandum. Ta kontakt så kan vi stikke å fly en dag ute på Sandum. Naboen min, Sigurd, flyr også.
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #12
                        Hepp! Se her ja, mye god info!

                        Før jeg gikk til endelig innkjøp så leste jeg det jeg kunne komme over av reviews og tips/triks rundt Floater-Jeten'. -Å si at Xjet ikke hadde noe med valget mitt ville vært en stor løgn. En stor og ikke minst -dårlig- løgn!

                        I mellomtiden så har jeg slengt inn et par bestillinger til fra HK, med ymse billige ting & tang som så ut som kjekke ting å ha liggandes, blandt annet 10x av de oransje HK-servoene som Bruce anbefaler. -Jeg mener, 10x servoer for en pris som nesten ikke gir en fullverdig kebabmiddag er tullete lavt, så hvorfor ikke. Utover å ha reserver så får jeg sikkert bruk for dem til andre prosjekter senere.

                        Nå, om bare de som er ansvarlige for logistikken kunne fått ut armen så ville jeg blitt en glad blivende crash-pilot. Har ventet i 3 uker, men nå ser det ut som om alt forlater opphavslandets grenser og er på vei til meg, as I type! ^^

                        Tor Erik: Mulig jeg tar i mot det tilbudet der om litt, får se når alt har ankommet og klargjort for massiv hage-dart action.


                        EDIT: For de som skulle være kjent med Radiostyrt.no -forumet; -jeg går under brukernavnet 'skogpekka' der
                        "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted!"

                        Comment


                        • #13
                          Hei!

                          Jeg ser at denne tråden har dabbet noe av, men prøver meg allikvel og ser om det er noe liv.

                          Jeg vurdere selv det omtalte flyet som mitt første rc-fly. Hvordan gikk det med prosjektet ditt, Kaijin? Ble flyet en suksess og er det noe du vil anbefale til en fersk pilot?
                          Radio: Spektrum DX8
                          Heli:
                          Blade Nano CP X -- WLtoys V911 -- Blade mCX -- Honey Bee fp
                          (havarert 2009) -- Lama v4 (havarert 2009)
                          Fly: AXN Floater-Jet Clouds Fly -- F-22 Raptor (depron scratch build) -- FT Spitfire
                          (depron scratch build) -- FT Flyer (depron scratch build)
                          Sim: Phoenix R/C 4

                          Comment


                          • #14
                            He he, den dabbet litt av kan man si.
                            Fikk ikke flydd i fjor sommer, men har satt det i sammen nå og venter bare på å få tid til overs, kombinert med pent vær, for å fly.
                            Flyet hadde svært god passform og var enkelt å sette sammen, så det er intet problem.

                            Eneste ulempen med 'flyet' er den lange leveringstiden, om du skulle velge å bestille fra Hobbyking. Jeg bestillte derfra og måtte vente snaue 2 måneder før det ankom postkontoret her på Bjerget...
                            På den lyse siden så fører Throttlestore litt 'reservedeler'

                            Kjøper du flyet med bare motor og supplerer selv med 30A ESC, 10g servoer og radioutstyr så vil du komme best ut av det.
                            Som radio så tror jeg at du burde gå for en Turnigy 9x, da dette er en billig og god radio, med mange muligheter for utvidelse (om du ikke har en fra før).

                            Bestemmer du deg for å kjøpe så kan du få "byggelista" mi, så blir det litt enklere å se hva du bør ta med i bestillingen
                            "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted!"

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Kaijin View Post
                              He he, den dabbet litt av kan man si.
                              Fikk ikke flydd i fjor sommer, men har satt det i sammen nå og venter bare på å få tid til overs, kombinert med pent vær, for å fly.
                              Flyet hadde svært god passform og var enkelt å sette sammen, så det er intet problem.

                              Eneste ulempen med 'flyet' er den lange leveringstiden, om du skulle velge å bestille fra Hobbyking. Jeg bestillte derfra og måtte vente snaue 2 måneder før det ankom postkontoret her på Bjerget...
                              På den lyse siden så fører Throttlestore litt 'reservedeler'

                              Kjøper du flyet med bare motor og supplerer selv med 30A ESC, 10g servoer og radioutstyr så vil du komme best ut av det.
                              Som radio så tror jeg at du burde gå for en Turnigy 9x, da dette er en billig og god radio, med mange muligheter for utvidelse (om du ikke har en fra før).

                              Bestemmer du deg for å kjøpe så kan du få "byggelista" mi, så blir det litt enklere å se hva du bør ta med i bestillingen
                              Clouds og Floater er ikke helt det samme, selv om EPOen kommer fra samme forma.

                              Utstyret som følger med er ganske så forskjellig.
                              Men største forskjellen ved å handle "norsk" er at man kan ta en telefon, eller sende en email, og håpe på et vettug svar hvis man lurer på noe.

                              Ikke alltid så lett hvis man handler asiatisk.

                              RCModeller

                              Comment

                              Working...
                              X