Hvordan gjør folk det med 25% størrelse og oppover når tyngdepunktet skal måles nøyaktig? De er jo for store og tunge til å bruke pekefingrene (heller ikke særlig nøyaktig). Jeg har en gammel sak fra Carl Goldberg som er en slags vugge med stativ som er veldig nøyaktig, men den går ikke til større fly.
Unconfigured Ad
Collapse
Måling av tyngdepunkt på store modeller?
Collapse
X
-
#2 UnapprovedJeg har en cg-buddy som festes på vingerøret før vingene settes på. Det går en snor mellom de to på hver sin side som hele flyet løftes i. Genialt...........men jeg glemmer at jeg har den, så jeg bruker samboeren min. Hun klarte faktisk å løfte ene siden på 100cc'n med pekefingeren. Jeg løftet andre siden
På den store ultimaten måtte vi bruke to fingre, men det funket det også selv om det ikke blir 100% nøyaktig. Men dagens akrofly tåler en del slingring uten at dem blir kritiske.
Veldig ofte justerer jeg cg etter maidenflighten likevel i forhold til hva som er oppgitt i manual. -
på 33% yaken min så festet jeg en snor rundt vingerøret på hver side, også satte jeg vingene nesten helt inntil. bare en liten glippe så snorene gikk fritt. løftet så opp etter snorene for å ballansere.Comment
-
På tunge fly så bruker jeg vedlagte regneark. Ved å gjøre noen enkle mål samt veie flyet på hovedunderstell og halehjul, så tar regnearket seg av resten.Attached FilesComment
-
Hvis ikke så vil du få "litt" feil på vekteneOlav Jørgensen
Low & fastComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment