Originally posted by gadyrdal
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
CG på bensinfly
Collapse
X
-
Nei, vingene rister gjerne ikke noe mindre. Jeg ødela to plastservoer i en modell. Den første var i vingen. Da forstod jeg ikke at det var vibrasjonene, dessverre, den røk under oppstart, så jeg trodde det var en transportskade. Så røk nr. 2 på høyderoret - da var det kjørt. Og dette var Hitec servoer av god kvalitet.
Uansett, det koster ikke mye mer med metalldrev og Power HD med det er helt ok. Hvis du går for billige Hobbyking servoer, så gjør i allefall litt research og finn ut av erfaringer. En såpass stor modell synes jeg ikke det er greit å sjanse med.Futaba T8FG-S
Noen planker og noen visper
Comment
-
Jeg har for såvidt researcha hobbykings HXT5010 i 4 år nå...
Jeg har brukt, og bruker fortsatt, langt over 100 servoer, og den eneste som har røket drev er den jeg ødela med vilje for å se hvor mye den tålte. Jeg har ikke noe eksakt antall flyturer, men det har blitt noen hundre....
De har stått i 60-size warbirds, acrofly,
1/5 scala kjerre, 2-motors fly etc. med både bensin og glow. De største en 2-motors ESM Tigercat vingespenn 208cm og veier 12,5 kilo, og en Tucano vingespenn 225cm og veier 9,5 kilo.
Hvis ikke det er research, vet ikke jeg...
På en Cub på 4-5 kilo er disse mye mer enn nok...
Det er ganske naivt å tro at servoer til mange hundre kroner automatisk er veldig bra....
Mange såkalte metalldrevservoer har plastdrev som de første, og metall bare på de 2-3 siste dreva. Hva er da poenget? Få kjøper til å tro at den er kjempebra, og kunne ta blodpris for den?
Jeg har ikke testa så mange andre servoer, fordi denne kom jeg over tidlig, og er veldig bra, og gjør akkurat den jobben jeg vil. Og den hyggelige prisen er bare en ren bonus...
Men for all del, man bruker jo penga på hva man vil.... Jeg gidder i allefall ikke betale overpris på noe som kan gjøres for kr. 35,-....
P.S. Denne servoen tåler fint å kjøre direkte på 2S LiFe også...
Nå skal du få igjen tråden din....
Sent from my Samsung Galaxy NoteLast edited by gadyrdal; 29-06-12, 11:32.Geir Dyrdal
Scale Warbirds of Norway
Comment
-
Originally posted by gadyrdal View PostJeg har for såvidt researcha hobbykings HXT5010 i 4 år nå...
Jeg har brukt, og bruker fortsatt, langt over 100 servoer, og den eneste som har røket drev er den jeg ødela med vilje for å se hvor mye den tålte. Jeg har ikke noe eksakt antall flyturer, men det har blitt noen hundre....
De har stått i 60-size warbirds, acrofly,
1/5 scala kjerre, 2-motors fly etc. med både bensin og glow. De største en 2-motors ESM Tigercat vingespenn 208cm og veier 12,5 kilo, og en Tucano vingespenn 225cm og veier 9,5 kilo.
Hvis ikke det er research, vet ikke jeg...
På en Cub på 4-5 kilo er disse mye mer enn nok...
Det er ganske naivt å tro at servoer til mange hundre kroner automatisk er veldig bra....
Mange såkalte metalldrevservoer har plastdrev som de første, og metall bare på de 2-3 siste dreva. Hva er da poenget? Få kjøper til å tro at den er kjempebra, og kunne ta blodpris for den?
Jeg har ikke testa så mange andre servoer, fordi denne kom jeg over tidlig, og er veldig bra, og gjør akkurat den jobben jeg vil. Og den hyggelige prisen er bare en ren bonus...
Men for all del, man bruker jo penga på hva man vil.... Jeg gidder i allefall ikke betale overpris på noe som kan gjøres for kr. 35,-....
P.S. Denne servoen tåler fint å kjøre direkte på 2S LiFe også...
Nå skal du få igjen tråden din....
Sent from my Samsung Galaxy Note
Du har tydeligvis funnet en servo som du har testet lenge og synes er god og holdbar nok til en svært rimelig penge, og ikke har hatt uhell med så langt (ikke noe galt i det), men, tror du det er uten grunn at alle anerkjente produsenter av bensinmodeller (og servoprodusenter) sterkt anbefaler metallgir i servoene? Produsentene angir også en minimum styrke, heller ikke uten grunn vil jeg tro.
Det er riktig at endel serover som angis som metalldrevsservoer også har plastdrev. Men dette har ofte ikke så mye å si, da plastdrevene ligger på den siden av utvekslingen som ikke får så mye juling, det er alltid utgangsdrevet og de nærmeste drevene som får den største belastningen. Flere topprodusenter gjør også dette, og det er en grunn til det, - for å holde hastigheten og presisjonen oppe og å redusere støy. Men noen produsenter av billigservoer jukser med dette, det er sant.
En helt annen sak er presisjon, sentrering, oppøsning og holdbarhet. Har du sjekket på en skikkelig servotester hvor dine HXT5010 ligger? De største og tyngste flyene du nevner er hurtiggående modeller som vil ha nytte av presise servoer. Kanskje, hvis du slang inn ett sett med Futaba BLS-servoer på hovedrorene, ville du fått en aha-opplevelse?
Tror du virkelig det ikke er forskjell på en BLS-servo og dine til kr 35.-? O.K. jeg vet du vil svare at de du har gjør jobben, men du burde kanskje prøve noen kvalitetsservoer og se forskjellen.Futaba T8FG-S
Noen planker og noen visper
Comment
Comment