Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med motor, STM easy fly..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med motor, STM easy fly..

    Skulle ut å fly tidligere idag, merket da at motoren ikke funket slik som den skulle. Legger ved link til en video slik at jeg slipper å forklare. Håper noen kan hjelpe meg.

    2012 08 29 18 19 34 - YouTube

  • #2
    Det er mulig det er brudd i en av de tre ledningene mellom regulator og motor.
    Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
    Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

    Comment


    • #3
      Sjekk også om det faktisk er strøm på batteriet
      Tom I. Arntsen

      Comment


      • #4
        Har to venner som har vær sin stm easy glider og begge har hatt motorproblemer, så modellen er kanskje ikke den som er utstyrt med beste kvalitets elektronik mon tro.
        Kompis1. Opplevde etter take off, og full gass i klatring opp i det blå at etter en liten stund, så han røyk fra modellen og i neste sekund feila alt og den dalte ned i bakken, motoren hadde brent opp.

        Kompis 2.
        Under maiden tur der jeg selv holdt modellen i hånden for å teste full throtle, gikk det et sekund på fullt og så skrudde plusselig spinneren seg kraftig til og den strammet seg 2mm innover på motor akslingen og kilte seg med selve fronten på flyet.
        Men vi stoppet umidelbar og fikk spikket av litt isopor, så den gikk nogenlunde og testet igjen. Etter noen sekunder hadde spinneren lagert seg spor og den gikk fritt igjen.

        Mulig det sammen skjedde i luften meg kompis 1 og at det var derfor flyet fikk ødelagt motor.


        Når det gjelder feilen som vist i videoen, er det tydelig noe galt.
        Ta et ohm meter og test motstanden / lednings evnen mellom alle 3 fasene.. Koble fra esc og mål mot motor.
        Kabel a-b = a-c = b-c

        Om du ikke måler tilsvarende mellom alle disse 3 fasene, er det enten brudd i en eller korsluttning mot godts eller annen fas.
        Da er motor defekt, kjøp ny..

        Hvis du måler alt likt, test med annen esc da denne kan være defekt..
        Hadde en esc som oppførte seg litt rart med noe tilsvarende gange, ved power up number 2 tok den rett og slett fyr og brandt hull i min flere tusen kroners modell, sukk.. Men da jeg fikk testa samme motor med annen esc virka motoren helt ok, så det var nok esc som var feila... Så vær litt forsiktig defekte esc og kortsluttning kan veldig fort bli brann!


        Lykke til videre i feilsøkingen..
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment


        • #5
          Takker for svar!

          Batteriet var fulladet. Skal også sies at jeg kunne gi full gass rett før jeg filmet, og rett etter jeg filmet. Før jeg kastet flyet igang var alt slik som det skulle, jeg kunne gi full gass. Kastet det avgårde, tok noen runder, å heldig som jeg var passerte flyet akkurat der hvor jeg stod, merket da at jeg ikke kunne gi noe gass, men siden all annen elektronikk virket så klarte jeg å lande det trygt på bakken.

          Skal også få prøve å lånt meg noe jeg kan måle strøm/motstand med, slik at jeg får testet ut teorien til AudunJ.

          Comment


          • #6
            Det kan være at vaieren har løsnet/røket fra motoren, noe jeg har opplevd noen ganger med såkalte "bell" motorer som jeg mener å huske at Easyfly'en har. Du ser det fort om du får tatt ut motoren og inspiserer den fra baksiden hvor du kan se alle de viklede kobbertrådene.

            Comment


            • #7
              Problem med motor, STM easy fly..

              Jeg har en STM Cessna hvor regulatoren brant opp etter første fly tur. Byttet ny regulator, ikke hatt problemer etter det.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Kedry View Post

                Skal også få prøve å lånt meg noe jeg kan måle strøm/motstand med, slik at jeg får testet ut teorien til AudunJ.
                Har ikke feilsøkt aktivt på denne måten, men som ing. Innen svakstrøms området antar jeg at dette må gi en ledetråd i feilsøkingen.
                Har en liten 18amp motor ligende i skuffen og tar noen kontroll målinger på denne i morgen så du får et referanse punkt.

                Et multimetermer det mest praktiske du kan låne for å teste med, men i følge noe av databladene jeg har på diverse andre motorer så er normalt motstanden veldig lav i en motor, da du måler en spole via likestrøm og da ser du egentlig en rett ledning. Mens under drift blir det induserte spenninger osv som gjør at under drift blir verdiene noe annet osv.

                Men det blir spennede og sammenlikne med hva jeg måler, forvent svar etter senge tid for barna...
                Audun Johnsrud
                Nittedal - HMFK

                * Flyr divserse planker og noen visper.
                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                Comment


                • #9
                  Har du mulighet til å prøve med en annen ESC?
                  -63.
                  Graupner MC
                  JR
                  Multiplex
                  Turnigy.
                  Fly, alt for mange.

                  Comment


                  • #10
                    Du HAR dårlig kontakt en plass mellom motor og regulator. Det er jeg 110% sikker på.

                    Har en del erfaring med akkurat samme symptom som din modell har...
                    Jon-Brage Hoel Andorsen
                    -------------------------------------------------------------------------
                    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                    Alt flyr bare du har nok motor!

                    Comment

                    Working...
                    X