Unconfigured Ad

Collapse

Støydemping

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TomV
    • Aug 2002
    • 49

Støydemping

Takk for gode og hyggelige svar på mitt forrige innlegg! Følger opp med et spørsmål til. I min forrige aktive periode med modellfly fløy jeg seilfly, men hadde kontakt med mange motorflygere (ca 15 år siden). Mange som fløy på Bogstad-isen(Oslo)i den perioden praktiserte følgende for å dempe motorstøy:

1. Bruk av trebladet propell for å redusere hvining fra propellen.
    2. Et lite "hus" som ble plassert over throttle-innsuget for å dempe innsugshvining.
    3. Gummioppheng av motor.
    4. Bruk av Paulsen-potte.
    Disse tiltakene til sammen ga veldig god demping. Det var Bjørn Liberg og Tore Paulsen som kom fram til dette. Punkt 3 og 4 blir fortsatt mye brukt, men hva med 1 og 2? Noen som har synspunkter på dette (og ev. forslag til andre tiltak som kan brukes for å dempe støy). Mvh.
  • ChuckYeager
    • Jul 2002
    • 14

Å sette på en litt stor propell eller trebladet som du sier er meget effektivt, særlig på to-taktere som gjerne har 12000-14000rpm eller mer. Å holde RPM under 10000-11000 hjelper veldig mye. Mener jeg har lest at hvis hastigheten på propelltuppene kommer over 0.5Mach, så øker støyen betydelig mer enn farten skulle tilsi (eksponensiell økning)

På en 4 takter så er det som regel potte støyen (gromlyden) som er værst. Paulsenpotte er en god ide her.

<font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: ChuckYeager den 2002-08-19 13:48 ]</font>
    Any landing you can walk away from, is a good one.

Comment

Working...