Takk for gode og hyggelige svar på mitt forrige innlegg! Følger opp med et spørsmål til. I min forrige aktive periode med modellfly fløy jeg seilfly, men hadde kontakt med mange motorflygere (ca 15 år siden). Mange som fløy på Bogstad-isen(Oslo)i den perioden praktiserte følgende for å dempe motorstøy:
1. Bruk av trebladet propell for å redusere hvining fra propellen.
2. Et lite "hus" som ble plassert over throttle-innsuget for å dempe innsugshvining.
3. Gummioppheng av motor.
4. Bruk av Paulsen-potte.
Disse tiltakene til sammen ga veldig god demping. Det var Bjørn Liberg og Tore Paulsen som kom fram til dette. Punkt 3 og 4 blir fortsatt mye brukt, men hva med 1 og 2? Noen som har synspunkter på dette (og ev. forslag til andre tiltak som kan brukes for å dempe støy). Mvh.
1. Bruk av trebladet propell for å redusere hvining fra propellen.
2. Et lite "hus" som ble plassert over throttle-innsuget for å dempe innsugshvining.
3. Gummioppheng av motor.
4. Bruk av Paulsen-potte.
Disse tiltakene til sammen ga veldig god demping. Det var Bjørn Liberg og Tore Paulsen som kom fram til dette. Punkt 3 og 4 blir fortsatt mye brukt, men hva med 1 og 2? Noen som har synspunkter på dette (og ev. forslag til andre tiltak som kan brukes for å dempe støy). Mvh.
Comment